وزیر آموزش‌وپرورش در آئین بهره‌برداری همزمان از ۱۸۳ پروژه ورزش دانش آموزی با تشریح عملکرد دولت تدبیر و امید در حوزه ورزش دانش‌آموزی، از افزایش دو برابری سرانه ورزشی دانش‌آموزی در این دولت و حضور بیش از 12.5 میلیون دانش‌آموز در کانال‌های درسی تربیت‌بدنی خبر داد.

محسن حاجی میرزایی در آئین بهره‌برداری همزمان از ۱۸۳ پروژه ورزشی از مجموع طرح های ملی وزارت آموزش‌وپرورش که با حضور رئیس‌جمهور از طریق ویدئو کنفرانس و در سومین روز از دهه فجر برگزار شد، با تبریک ایام‌الله دهه فجر و همچنین میلاد حضرت فاطمه سلام‌الله علیها، با ارائه گزارشی اظهار کرد: افتتاح پروژه‌های ورزشی فرصتی است تا در خصوص امر مهم تربیت‌بدنی و اهمیتی که در سلامت جسمی، روانی و اجتماعی دانش آموزان دارد صحبت شود.

وی افزود: کارکرد ورزش تنها نشاط و سرگرمی یا بازی و تفریح و حتی سلامتی نیست بلکه ساحت ورزش یک ساحت بسیار مهم تربیتی است، بخش مهمی از ویژگی‌های تربیتی که در سایر دروس در قالب متون درسی انجام می‌شود در این عرصه قوت پیدا می‌کند، استوار می‌شود و توسعه می‌یابد.

حاجی میرزایی تصریح کرد: مفاهیم تربیتی مانند؛ اعتمادبه‌نفس، شجاعت، گذشت، فداکاری، کارگروهی، تجربه موفقیت و شکست، تجربه همکاری و مشارکت، صبر و بردباری، تحمل و مدارای دیگری، قاعده مبارزه و قاعده بازی، نمایش خلاقیت‌ها، جامعه‌پذیری، سخت‌کوشی و کسب افتخار از مفاهیم بلندی است که در پرتوی ورزش تحقق پیدا می‌کند و در سند تحول بنیادین در کنار ساحت‌های دیگر تربیتی به ساحت تربیت زیستی و بدنی توجه شده و در آن بر یک تربیت متوازن تأکید کرده است.

وی ادامه داد: این‌ها فرصت‌های بسیار کم‌نظیر تربیتی در ورزش است که به دلیل علاقه‌مندی و اشتیاق دانش آموزان به ساحت ورزش، فرصت بسیار مهمی است که در دستیابی ما به اهداف مهم تعلیم و تربیت کمک می‌کند.

وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: بیش از آنکه در انباشت دانش در ذهن دانش آموزان بیندیشیم، کسب آمادگی برای زندگی، فعال و مؤثر بودن خلاق بودن، برقراری ارتباط، حل مسئله، مشارکت مؤثر در زندگی اجتماعی، توان برقراری ارتباط با دیگران، هوشیار  و سرزنده بودن در دانش آموزان را در نظر داریم این‌ها مفاهیمی است که جز اهداف مهم تعلیم و تربیت است و از میدان ورزش عرصه متنوع و کارآمدی برای افزایش این قابلیت‌ها ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: ورزش میدانی جذاب و شوق‌آفرین برای پیگیری این اهداف بلند است. المپیادهای درون مدرسه‌ای که از ابداعات دولت تدبیر و امید است بیش از ۵ میلیون دانش‌آموز را از سطح مدرسه درگیر مسابقات ورزشی کرده است، طرح حیاط پویا که با ایجاد تغییرات بسیار جزئی، ساده و کم‌هزینه حیاط مدرسه را به محیط پویایی برای تحرک دانش آموزان تبدیل می‌کند و ۷ میلیون دانش‌آموز ابتدایی را از این قابلیت برخوردار کرده، جز اهدافی است که پیگیری و انجام‌شده است.

عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به استقرار و سازمان‌دهی فدراسیون‌های ورزشی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین فدراسیون‌های ورزشی کشور، فدراسیون ورزشی دانش‌آموزی است که برای استعدادیابی و پرورش ظرفیت‌های تربیت‌بدنی دانش آموزان، زمینه‌سازی بر ای شرکت آن‌ها در مسابقات بین مللی و کسب رتبه‌های جهانی ایجادشده است.

حضور ۱۲٫۵ میلیون دانش‌آموز در کانال‌های درسی تربیت‌بدنی

وی ادامه داد: اصولاً ورزش دانش‌آموزی پایه و اساس ورزش همگانی است. پایه و اساس ورزش حرفه‌ای و ورزش قهرمانی است، ورزش از مدرسه آغاز می‌شود و در مدرسه تبدیل به یک رفتار و یک عادت مستمر خواهد شد تمام قهرمانان ملی و ورزشی کشور سابقه حضور پررنگ و موفقیت‌آمیز درصحنه‌های ورزش دانش‌آموزی رادارند موفقیت هایی مانند مدال جهانی برنز در رشته دوومیدانی دختران برای اولین بار در سال گذشته، عنوان قهرمانی آسیا در رشته فوتسال در سال جاری، قهرمانی المپیک دانش‌آموزی در رشته کشتی آزاد و فرنگی در سال ۹۸ و عنوان سوم جهان در رشته بسکتبال در سال ۹۶ از دستاوردهای ورزش دانش‌آموزی است.

حاجی میرزایی اضافه کرد: پدیده کرونا به‌یک‌باره همه فعالیت‌های ما را تحت شعاع قرارداد اما ما به‌جای راه‌های مسدود شده و محدودشده، راه جدید ساختیم و آن را پیمودیم و تلاش کردیم با طراحی برنامه‌های خلاقانه اجازه ندهیم که تعطیلی مدرسه موجب اختلال در جریان آموزشی شود.

تعطیلی مدرسه موجب اختلال در جریان آموزشی نشد

وی افزود: با طراحی برنامه‌های خلاقانه در زیست‌بوم جدید تاب‌آوری اجتماعی دانش آموزان را ارتقا دادیم امروز در شبکه شاد تمام محتوای آموزشی همه پایه‌های تحصیلی عرضه‌شده است و دانش آموزان دوازده پایه تحصیلی عضو هستند. کانال‌های متعددی برای آموزش انواع رشته‌های ورزشی مانند؛ فوتسال، والیبال، بسکتبال و انواع رشته‌های ورزشی با بهترین مربیان کشوری محتوا تولید می‌کنند.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: ۱۲ و نیم میلیون نفر در کانال‌های درسی تربیت‌بدنی عضو هستند و بیش از ۷٫۵ میلیون نفر در کانال‌های متفرقه تربیت‌بدنی عضویت دارند، ۳۳ هزار مربی تربیت‌بدنی که ۱۴۰۰ نفر از آن‌ها دارای مدرک دکتری هستند، بیشترین نیروی انسانی است که به این فعالیت اختصاص داده‌شده است.

وی افزود: جناب آقای روحانی دولت شما، در اهمیت دادن به ورزش نقش درخشانی داشته است سرانه ورزشی به ازای هر دانش‌آموز در طول دولت تدبیر و امید دو برابر شده است یعنی تا قبل از دولت تدبیر و امید ۱ میلیون و ۸۶۵ هزار مترمربع فضای باز و سرپوشیده ورزشی داشتیم اما اکنون به ۳ میلیون و ۸۸۷ مترمربع رسیده است. در سال ۹۲ با ۲۵ پروژه ورزشی آغاز کردیم اما امروز ۱۸۰ پروژه ورزشی به دست شما افتتاح می‌شود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، عضو کابینه دولت تدبیر و امید اظهار کرد: در پروژه‌های ورزشی که امروز افتتاح می‌شود مفتخر هستیم که با احداث ۱۸۳ پروژه و اعتباری بالغ‌بر ۷۷۰ میلیارد تومان، بیش از ۱۸۴ هزار مترمربع به سرانه ورزشی دانش‌آموز افزوده می‌شود و زمینه استفاده بیش از یک‌میلیون دانش‌آموز برای ورزش استاندارد میسر می‌شود.