رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری از تعیین سه مکان برای دهکده فرش استان با اولویت چالشتر خبر داد و گفت: این پروژه یکی از اصلی‌ترین طرح سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در راستای اقتصاد مقاومتی است و منتظر جذب سرمایه‌گذار هستیم.

علیرضا جیلان با اشاره به اینکه واحدهای صنعتی متاثرشده از کرونا باید شناسایی شوند، اظهار کرد: به گفته رئیس مرکز ملی فرش ایران برای بیمه قالیبافان و اعطای بسته معیشتی درخواست صادر شده و سازمان منتظر اعلام دستور است، البته گفته شده بسته معیشتی به افراد دارای کارگاه با کد مربوطه و کسانی که پیش‌تر برایشان بیمه پرداخت شده است، تعلق می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه هنوز بسته معیشتی در اختیار قالیبافان چهارمحال و بختیاری قرار نگرفته است، افزود: به محض دریافت اطلاعات، تسهیلات در اختیار قالیبافان کارگاه‌های متمرکز و غیرمتمرکز استان نیز قرار خواهد گرفت و در رابطه با این کارگاه‌ها تابع دستور ابلاغ‌شده به صنوف هستیم.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری جمعیت قالیبافان سراسر کشور را ۲.۵ میلیون و تعداد بافنده فرش استان را ۱۰۰ هزار نفر برآورد کرد و ادامه داد: شرایط برای فروش قالی‌های خانگی حاصل دست بانوانی که در منازل مشغول به‌کار هستند نیز نامساعد است و باید منتظر خروج از این شرایط کرونایی باشیم تا تولیدکنندگان بیش از این متضرر نشوند.

جیلان از ابلاغ ۴۰ پروژه در مرکز ملی فرش ایران خبر داد و گفت: به‌منظور رفاه حال کارمندان، مقرر شده است که برای کارکنان بخش اداری خرید فرش به‌صورت اقساط صورت بگیرد که البته این طرح در میانه‌های راه متوقف شده و مرکز فرش می‌بایست با یکی از بانک‌ها وارد عقد قرارداد شود.

وی در ادامه از مذاکراتی در راستای راه‌اندازی دهکده فرش از سال ۹۵ تاکنون در استان خبر داد و گفت: در سال ۹۵ دریافت اعتبارات دولتی عنوان شد که سال گذشته بار دیگر این مسئله در شورای اشتغال استان مطرح شده و درخواست تعلق اعتبار برای زیرساخت این مجموعه صورت گرفته است.

جیلان این پروژه را یکی از اصلی‌ترین طرح سازمان صنعت، معدن و تجارت کشوری در راستای اقتصاد مقاومتی خواند و اضافه کرد: ۳۵ میلیارد تومان تسهیلات درخواست داده شده است که ۳۲ میلیارد آن، تسهیلات وام است.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری بیان کرد: برای شهرستان‌های مختلف فراخوانی ابلاغ شد تا مکانی را شناسایی کرده که هم برای تولید کیفیت داشته و نیز محلی برای عبور و مرور توریست‌ها باشد، پس از گفت‌وگو و جلسه صورت‌گرفته اولویت نخست مکانی برای این پروژه  چالشتر است که منطقه باستانی و خاستگاه فرش بختیاری نامیده شده و در مسیر شهرستان توریستی سامان است.

وی با اشاره به اینکه احداث این دهکده در استان مصوب شده و در حال حاضر به‌دنبال جذب سرمایه‌گذار برای استقرار چرخه تولید هستیم، گفت: امیدواریم شرکت‌های تعاونی توان سرمایه‌گذاری در این مکان را داشته باشند و اولویت جذب سرمایه‌گذار با نیروهای بومی است، پس از انجام این مهم درخواست ۳۲ میلیاردی اعتبار به‌منظور تامین زیرساخت دهکده باید پیگیری شود که اگر این مبلغ به استان تعلق بگیرد، جنبه توریستی و تولیدی پیدا کرده و یقینا زمینه اشتغال را فراهم خواهد کرد.

جیلان با تاکید بر اینکه این شهرک می‌تواند به نخستین شهرک زنجیره فرش از محل تولید تا صادرات مبدل شود، گفت: پیش‌بینی شده است که این پروژه زمینه اشتغال ۲۰۰ نفر را به‌صورت مستقیم فراهم کرده و هر کارگاه با ۴۰ تا ۵۰ نفر وارد کار خواهد شد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری قسمت‌های درنظر گرفته شده برای این شهرک را شامل ابزارسازی، مرمت فرش، فرش‌شویی، رنگرزی ثابت گیاهی، ریسندگی، خدمات فروش و دار قالی، طراحی مربوط به نقشه‌کشی، نمایشگاه دائمی و موزه فرش عنوان و اضافه کرد: البته همه این موارد بستگی به میزان اعتبار دارد اما هرچه دهکده گسترش بیشتری داشته باشد، اشتغال‌زایی آن بالاتر است،

جیلان در پایان یادآور شد: قطعا راه‌اندازی و اجرای این پروژه، انقلابی در صنعت فرش چهارمحال و بختیاری خواهد بود.