قیمت گذاری دستوری اقتصاد را برهم زد.

مونا رمضانپور/ سال‌های گذشته در چنین روزهایی بازار شب عید و فروش کالاهای ویژه این ایام از جمله آجیل، خشکبار، شیرین و میوه بسیار داغ بود اما اکنون شیوع ویروس کرونا در کشور بر تمامی ابعاد زندگی مردم از جمله کاهش سطح این خریدها اثرگذار بوده است.

برهم ریختگی بازارها به دلیل قیمت گذاری دستوری

امیر واعظ آشتیانی؛ نماینده سابق مجلس درخصوص قیمت گذاری دستوری دولت می تواند قدرت خرید مردم را بازگرداند به خبرنگار ما گفت: وقتی اقتصاد یک کشور بر مبنی دستوری حرکت کند می توان شاهد برهم ریختگی افتصادی هم باشیم چرا که قیمت گذاری دستوری نمی تواند مقابل گرانی ایستادکی کند با توجه به اینکه قوه قضاییه اعلام کرده که در خصوص نظارت بر بازارها حاضر است به دولت کمک کند و بارها این را اعلام کرده است اما رییس جمهور در نظر دارد با سخنرانی و قیمت گذاری کالاها قیمت ها را کاهش دهد که چنین چیزی عملا غیر ممکن خواهد بود.

وی در ادامه افزود: کاهش قیمت ها باید با توجه به عملکرد اقتصادی و همچنین نظارت بر بازارها رخ دهد اما دولت بخش نظارت را از دست داده است و نظارتی بر بازار ها ندارد و قیمت گذاری دستوری باعث می شود تا دلالان قیمت ها را در بازار تعیین کنند و همچنین این امر باعث کاهش قدرت خرید مردم می شود و هرچه سبد کالای مصرفی مردم کاهش پیدا کند تبعات اجتماعی بیشتری خواهد داشد.

دولت درباه مشکلات اقتصادی مردم چیزی نمی داند

این اقتصاددان در ادامه مثالی برای اینکه دولت نمی تواند فشار اقتصادی را کنترل کند گفت: به طور مثال دولت برای بازنشستگاه یک میلیون و پانصد عیدی در نظر گرفته است آیا در این مبلغ دولت نرخ تورمی که بانک مرکزی اعلام می کند را نیز در نظر گرفته است یا دولت تحلیل بر معاش بازنشستگان دارند؟ وقتی گوشت و میوه هر روز گران می شود و مردم هر روز یک کالا را از سفره خودشان حذف می کنند یعنی دولت هیچ نظارتی بر بازار ندارد.

وی در ادامه افزود: دولت حتی درباره حقوق بازنشستگان نتوانسته درست تصمیم گیری کند و فشار مضاعف اقتصادی بر دوش بازنشستگان است که این یکی از چالش های بازنشستگان است و آن ها به سختی در پایان سال امرار معاش می کنند. البته چالش اقتصادی نه تنها برای بازنشستگان بلکه برای تمام اقشار است.

امیر واعظ آشتیانی در پایان پیشنهادی برای رفع مشکل اقتصادی بیان کرد: دولت به جای نقدینگی می تواند به صورت غیر نقدی رفاهیات مردم را فراهم سازد تا سفره های مردم کوچک نشود.