وزیر نیرو به طرح ارتقا توان و رفع محدودیت در پنج نیروگاه کشور اشاره کرد و گفت: ۱۱۸ مگاوات در این طرح به مجموع توان نیروگاه‌های کشور اضافه شده است.

«رضا اردکانیان» روز چهارشنبه در مراسم ارتقا توان و رفع محدودیت در پنج نیروگاه کشور در محل وزارت نیرو، افزود: افزایش صورت گرفته در شرایطی محقق شد که سرمایه‌گذاری برای آن بالغ بر هفت تا هشت درصد احداث نیروگاه جدید است.
وی  اضافه کرد: افزایش توان صورت گرفته به این معنا است که با سرمایه‌گذاری به مراتب کمتر از احداث نیروگاه جدید، امکان استفاده از سرمایه های موجود بیشتر شده است.
وزیر نیرو تحقق این امر را دستاوردی بزرگی برای صنعت برق و کشور دانست که همانند عمل صالح برای کشور باقی خواهد ماند.

تحریم ها سبب خودباوری در صنعت آب و برق

اردکانیان، وزارت نیرو را مسوول تامین آب و برق پایدار دانست که برای تحقق این موضوع نیاز به احداث شبکه های برق، نیروگاه های آبی و حرارتی است.
وی افزود: سال های گذشته و با افزایش تحریم های خارجی توجه به توان داخلی صنعت آب و برق کشور بیشتر شد و همین امر سبب تلاش برای بهبود استفاده از ظرفیت های موجود و اصلاح روش های بهره برداری بیشتر می شود.
وزیر نیرو گفت: توجه به بهبود روش ها سبب شد، توان نیروگاهی کشور بیش از گذشته شود و دستاورد های درخشانی به همراه داشته باشد.
اردکانیان توضیح داد: امسال و با دستیابی به دستاورد های یاد شده، علاوه بر آنکه امکان پشت سرگذاشتن تابستانی بدون خاموشی فراهم شد، میزان عرضه انرژی نسبت به مدت مشابه پارسال نیز رشد یافت.
وی افزود:علاوه بر اینکه اهداف طراحی شده برای سال جهش تولید تحقق یافته، صادرات انرژی نسبت به پارسال نیز افزایش نشان می دهد.
وزیر نیرو گفت: امسال مدیریت مصرف در پیک تابستان اعمال شد و براین اساس اوج بار تابستان ۹۹ همانند پارسال به نسبت سال‌های قبل یک درصد افزایش یافت و این دستاورد بسیار بزرگی است که تلاش می‌شود برای تابستان پیش رو هم با همین هدف‌گذاری کمی از هم‌اینک برنامه‌ریزی شود.
هفته آتی آبرسانی به ۴۰۰ روستا
اردکانیان درادامه به بهره‌برداری ۱۰۸ پروژه ساخت با سرمایه‌گذاری ۲۴ هزار میلیارد تومان و پنج پروژه ساز و کاری در قالب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران تا به امروز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: امید است در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو مابقی طرح‌ها به موقع در مدار بهره‌برداری قرار گیرند.
وی از آبرسانی همزمان به ۴۰۰ روستای کشور در استان‌های مختلف با جمعیت ۲۸۱ هزار نفر در هفته پیش روی پویش #هرهفته_الف_ب_ایران خبر داد که با این اقدام، جمعیت روستایی که در دوره فعالیت دولت حاضر از شبکه آب سالم و پایدار بهره‌مند شده‌اند به هشت میلیون نفر خواهد رسید و این مسیر تا پایان این دوره و همچنین سال‌های بعد ادامه خواهد داشت‌.
وزیر نیرو گفت: حاصل کار هماهنگ و همدلانه‌ای که امسال انجام شد، درتاریخ صنعت برق کشور و در تاریخ سیاسی ایران ثبت و ضبط خواهد شد.
اردکانیان اضافه کرد: بخش تجدیدپذیر حرکت تازه‌ای آغاز کرده و امید است با همکاری نزدیک‌تر واحدهای مختلف در وزارت نیرو در قالب شورای راهبردی انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین پشتیبانی‌ها و همدلی‌های بخش خصوصی فعال در این عرصه، مسائل حل و فصل شود.
وی با اشاره به وجود فرصت‌های خوب در منطقه خاطرنشان ساخت: واقعیت اینکه  چنانچه درهمین دوره مدیریتی، موضوع صادرات انرژی‌های تجدیدپذیر عملیاتی شود، باید مشکلات موجود برطرف و در این زمینه به همدلی بیشتر بخش خصوصی نیاز داریم.

وزیر نیرو با اشاره به توانایی بخش خصوصی موسس در ظرفیت سازی بیشتر، همکاری نزدیک با دولت و مشارکت در تصمیم‌سازی ها در کنار بخش خصوصی به معنای عام، گفت: انتظارات بیشتری از این بخش وجود دارد.

به گفته وی، استفاده از فرصت مجاورت با افغانستان که یکی از وسیع‌ترین تونل‌های باد مشترک در مرز دو کشور وجود دارد و وزارت نیرو مسوول کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور است، با توجه به برگزاری نمایشگاه وسیع تجاری و صنعتی در کابل در روزهای آتی و برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تا یک ماه آینده در کابل، بنابراین به همکاری و حرکت دوشادوش با بخش خصوصی بویژه در صنعت برق وجود دارد.

اردکانیان تصریح کرد: انتظار می رود بخش خصوصی هم‌پای وزارت نیرو راه‌ها و معبرها را باز کنند و طیف وسیعی از شرکت‌های تجهیزاتی و تعمیراتی با توجه به شرایط پس از جنگ در افغانستان وارد این بازار شوند، بویژه در بخش تجدیدپذیر، در ماه‌های پیش رو تا پایان سال بتوانیم دستاوردهای بیشتری داشته باشیم.
وی ابراز امیدواری کرد: شرایط موجود سبب شود تا از فشار موجود بر تولیدکنندگان در بخش خصوصی کاسته شود.