دولت بایدن در حال ارزیابی راه‌هایی برای توافق با کشورهای اروپایی در راستا برداشتن فشارهای مالی از ایران و لغو تحریم‌های خردکننده دولت قبلی این کشور خصوصا تحریم‌های فروش نفت و بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران است.

مونا رمضانپور/ براساس اعلام ناظران بین‌المللی، دولت بایدن در پی یافتن راه‌هایی برای تعامل با ایران است به عنوان مثال برخی از سیگنال مهم آمریکا به صندوق بین‌المللی پول برای پرداخت وام به ایران خبر می ‌دهند.از سوی دیگر اخباری درخصوص کاهش تحریم‌های نفتی ایران به گوش می‌رسد . به این ترتیب به نظر می‌رسد با تحقق این اهداف فشار سنگینی که کرونا بر دوش ایران نهاده تا حدودی جبران شود.

ایران حالا آماده بازگشت به بازار جهانی نفت است. بیژن زنگنه نیز آمادگی ایران برای بازگشت به بازارهای جهانی نفت را اعلام کرده و البته تاکید دارد حجم صادرات محصولات پتروشیمی ایران در دوره تحریم افزایشی بسیار قابل توجه را تجربه کرده است.

جو بایدن می‌تواند با یک امضا تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از برجام را منتفی کند و در حال حاضر لغو تحریم‌های نفتی ایران و بازگشت این کشور به بازار بین المللی نفت در حال پیگیری است.

ناظران بین المللی بر این باورند که دولت بایدن به دنبال صدور مجوزهایی برای تسهیل روند تجارت خارجی ایران با سایر کشورهای دنیا است و همچنین وزارت خزانه داری این کشور در صدد تاسیس یک کانال بشردوستانه برای نقل و انتقالات مالی با ایران خارج از اینستکس است. از سوی دیگر گفته ها حاکی از آن است که مذاکرات دولت کره جنوبی با آمریکا در خصوص پول های بلوکه شده ایران در این کشور در مراحل پایانی است.

نفت آمریکا خصوصی است نه دولتی

محمد غرضی؛ وزیر سابق نفت در خصوص اینکه آمرریکا به دنبال نفت ایران است به خبرنگار ما گفت:  نفت آمریکا در دست بخش خصوصی است و مثل ایران و عربستان دست بخش دولتی نیست، در زمان وزارت بنده آمریکایی ها برای خرید نفت ایران رجوع می کردند اما به دلیل اینکه انتقال پول با مشکل رو به رو می شدند مجبور به عدم خرید نفت بودند از طرفی پالایشکاه های آمریکا با نفت ایران تطبیق داشته است بنابراین طبیعی است که آمریکایی ها به دنبال نفت ایران باشند.

آمریکا نفت ایران را با واسطه خریداری می کند

وی در ادامه افزود: آمریکایی ها نفت ایران را از طریق دریا با واسطه خریداری می کنند اما این ها نمی توانند به صورت مستقیم خریداری کنند؛ ایران ظرفیت بالای نقتی دارد و آمریکایی ها حاضر با معامله با ایران هستند و این نشان از تداوم نفت ایران در منطقه را دارد.

وزیرسابق نفت درباره اینکه کشورهای دیگر نمی توانند ایران را تهدید کنند نیز اظهارداشت: از طرفی قدرت سیاسی ایران قابل مقایسه با دیگر کشورها نیست؛ ایران را هیچ وقت نمی توان تهدید کنند در صورتی که اتفاقات رخ داده در آمریکا وضعیت این کشور را متزلزل کرده است ؛ اما ایران بدون تهدید حیات خودش را ادامه خواهد داد.

محمد غرضی در پایان اظهارداشت: خروج آمریکا از خاورمیانه نشان می دهد که قدرت مردم آمریکا بیشتر از سیاست های آن ها است و این که خاورمیانه را از استعمار خارج کرده است نشان می دهد که قصد دارد جنگ را تمام کند و به تمام دشمنی ها پایان دهد این پالس های تمام شدن مشکلات است.