مسئله فضای مجازی برای نوجوانانی که توانایی استفاده درست از آن را ندارند می‌تواند یک تهدید جدی باشد در این میان بهترین راهکار مسئله، زندگی در کنار فضای مجازی زیر سایه سواد رسانه‌ای است.

مونا ربیعیان/ زندگی نوجوانان و جوانان نه تنها در کشور بلکه در همه جای دنیا به شدت با فضای مجازی گره خورده است، بخشی از زندگی و روزمرگی آنها در فضای مجازی است، دنیای مجازی در کنار محاسن و اطلاعات مفیدی که در اختیار مردم قرار می‌دهد، بدون شک مضرات و مخاطراتی را هم به همراه دارد.

مسئله فضای مجازی برای نوجوانانی که توانایی استفاده درست از آن را ندارند می‌تواند یک تهدید جدی باشد در این میان بهترین راهکار مسئله، زندگی در کنار فضای مجازی زیر سایه سواد رسانه‌ای است. سواد رسانه‌ای می‌تواند کمک کند تا کاربران با فضای مجازی آشنا شده و اتفاقات خوشایندی در راستای پیشرویی تکنولوژی در جهان به ثبت برسانند. در مرحله اول آموزش و پرورش درسی به نام سواد رسانه‌ای برای دانش آموزان گنجانده است تا کمکی برای دانش آموزان و نوجوانان باشد، اما همه ماجرا به سواد رسانه‌ای ختم نمی‌شود!

آموزش را نمی توان تعطیل کرد

اميرحسين بانكى پور فرد؛ نماينده مردم اصفهان درخصوص برنامه های برهم ریخته آموزش و پرورش به خبرنگار ما گفت: اواخر مرداد ماه جلسه ای با مدیران اموزش و پرورش اصفهان برگزار کردیم در انجام من به دو نکته اشاره کردم که همه مدیران با آن موافقت کردند اما به دلیل ابلاغ دیر هنگام این دو مورد اجرایی نشد.

وی در ادامه افزود: آموزش و پرورش اعلام کرد که  مدارس براساس وضعیت قرمز و زرد و سفید بازگشایی شوند اما این امر باعث بلاتکلیفی می شود چرا که وضعیت ها متغییر هستند و ناپایدار بنابراین پیشنهاد من این بود که همه نواحی را زرد تصور کنیم که همه مدارس با وجود رعایت های پروتکل های بهداشتی بازگشایی شوند و در صورت قرمز شدند یک منطقه و با تعطیلی ادارجات مدارس هم تعطیل شوند. دیگر نکته ای که به ان اشاره کردم حضور دانش آموزان به عهده خانواده ها باشد و دانش آموزان غیر حضوری از برنامه شاد و صدا و سیما استفاده کنند و درنهایت برای امتحانات فقط به مدرسه رجوع نمایند.

این نماینده مجلس در ادامه درباره شرایط خانواده بری حضور در مدرسه را اینگونه بیان کرد: اینکه اختیار دانش آموزان به عهده شورای مدارس باشد کار اشتباهی بود که باعث شد تا خانواده  ها اعتراض کنند و این اعتراضات باعث شد تا خانواده ها تصمیم گیرنده اصلی شوند. در صورتی که اگر آموزش و پرورش نیمه وقت برنامه آموزشی بگذارد و تراکم دانش اموزان در دو گروه کم کند یعنی اینکه دو شیفت در دوتایم دانش آموزان به مدرسه بیایند یا اینکه دو روز در هفته مدارس تشکیل شود.

اميرحسين بانكى پور فرد در ادامه درخصوص برنامه های یک بام و دو هوایی آموزشی گفت: متاسفانه این موضوع کرونا دیگر بحران نیست و جنبه دائمی پیدا کرده است که همه مردم باید با یان شرایط کنار بیایند نظام آموزشی هم در این فرصتی که داشت می توانست برنامه های صحیح را برای دانش آموزان داشته باشد از طرفی هم نمی توان کلاس درس را تعطیل کرد و به مجازی بودن بسنده کرد چرا که خیلی از دانش آموزان در این شرایط از تحصیل باز خواهند ماند و مجازی بودن آسیب های اجتماعی عم از افسردگی، خشونت روانی را بیشتر می کند که آسیب های اجتماعی کمتر از آسیب های دیگر به جامعه لطمه نمی زد بنابراین نظام آموزشی نمی تواند کلاس ها را تعطیل کند.