تا پیش از کرونا، ماه‌های پایانی سال زمانی برای رونق بسیاری از بازارها از جمله پوشاک، لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی و به خصوص موبایل بود.

مونا ربیعیان/ اما شیوع کرونا و بیم موج چهارم که با ورود نوع جهش یافته و انگلیسی آن، می‌تواند وضعیتی به مراتب بدتر از موج‌های اول تا سوم برای کشور ایجاد کند، نگرانی‌هایی درخصوص میزان فروش در این بازارها ایجاد کرده است. فعالان اصناف مختلف که در اسفند سال گذشته و همزمان با اعمال برخی محدودیت‌ها و قرنطینه‌های اجباری، نتوانستند آن‌گونه که باید از بازار شب عید بهره ببرند، چشم امیدی به بازار امسال دارند.

فرهنگ یا اقتصاد مشکل اصلی گرانی

امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس درخصوص گرانی بازار شب عید به خبرنگار ما گفت: وقتی یک کیلو آجیل برابری می کند با حقوق یک ماه بازنشتگان نشان می دهد که این فقط بعد اقتصادی نیست که این اتفاق رخ می دهد بحث فرهنگ از اقتصاد مهم تر است. این که در یک ماه خاص همه کالاها گران می شود نشان از فرهنگ دارد و باید فرهنگ را درست کرد. اینکه با این همه گرانی و تورم مردم به فکر این هستند که شب عید را چونه سر کنند فرهنگ را نشان می دهد.

۶۰ میلیون اقشارکم درآمد در کشور

وی در ادامه افزود:ما در کشوری زندگی می کنیم که ۶۰میلیون نفر نیازمند وجود دارد بنابراین چطور می توانند شب عید آجیل تهیه کنند مشکل در حال حاضر فرهنگ است و اینکه این کرونا شاید تاثیری داشته باشد بر اینکه مردم آجیل نخرند و از هزینه های اضافی جلوگیری کند اما مشکل ما این نیست مشکل ما این است که ما ۶۰ میلیون قشر ضعیف در کشور داریم و ۳۰ میلیون زیر خط فقر که همه این ها براین باورند که باید شب عید آجیل جلوی مهمان بگذارند این باور غلسط و سبک زندگی اشتباهی است که مردم در پیش گرفته اند.

تقاضا باعث گرانی

این جامعه شناس درباره اینکه بازار قیمت ها را تعیین می کند نه قیمت گذاری های دستوری نیز بیان کرد:در بحث اقتصادی باید بگویم که عرضه وتقاضا است که در قیمت گذاری کالاها تاثیر بسزایی دارد و با قیمت گذاری دستوری نمی تواند قیمت ها را کاهشداد به طور مثال مرغ و تخم مرغ و روغن وقتی تقاضا زیاد شد قیمت ها افزایش پیدا کرد و اقتصاد دستوری هم نتوانست قیمت ها را کنترل کنند. امان الله قرایی مقدم در پایان بیان کرد:اقتصاد سرمایه است و سرمایه به دنبال سود است و چون تقاضا زیاد شده است و نظارت هم در بازار کاهش پیدا کرد بنابراین افزایش قیمت کاملا طبیعی بوده است و این بازار است که قیمت ها را تعیین می کند نه قیمت گذاری های دستوری.