سخنرانی بایدن حالا چندان منطبق با انتظارات نبود با این حال برخی ناظران معتقدند که همچنان تغییر مسیر آمریکا در قبال ایران گزینه ای جدی است به طوری که سخنگوی دولت، علی ربیعی تاکید دارد به زودی تحریم‌ها علیه ایران لغو می‌شود.

مونا رمضانپور/  چینش تیم سیاست خارجی و انرژی کابینه این کاندیدای دموکرات یعنی حضور “آنتونی بلینکن” به عنوان وزیرخارجه، “جنیفر گرانهولم” وزیر انرژی و “جک سالیوان” مشاور امنیت ملی آمریکا حاکی از اهتمام رئیس جمهور جدید ایالات متحده برای ادامه میراث به جا مانده از باراک اوباما رئیس جمهور اسبق این کشور است. میراثی که با اجرای آن اقتصاد بحران زده ایران از وضعیت کنونی‌اش خارج می شود. این را یوسف مولایی،حقوقدان و مدرس حقوق بین الملل می‌گوید.

بایدن وقتی خروج برجام را ابطال کرد یعنی به برجام بازگشته بود

فریدون مجلسی؛ کارشناس مسائل سیاسی درباره بازگشت آمریکا به برجام به خبرنگار ما گفت: بایدن وقتی باطل بودم خروج ترامپ از برجام را اعلام کرد یعنی به برجام بازگشته است و این به معنای این نیست که تحریم ها علیه ایران برداشته می شود؛ایران بعداز برجام هم توسط اوباما تحریم بود به دلیل ساخت اسلحه های نظامی اما انقدر سخت نبود تحریمها.

وی در ادامه درخصوص سیاسی شدن برجام اظهارداشت: از طرفی این برجام رنگ سیاسی به خودگرفته است اگر ایران بخواهد آمریکا تحرم ها بردارد باید حسن نیتش را ثابت کند و با توجه یه اینکه ترامپ مدارکی علیه ایران به سازمان ملل داده است و این مهمترین بخش است که اگر ایران در سه اسفند ماه از برجام خارج شود یا به تعهداتش عمل نکند از طرف سازمان ملل هم تحریم خواهیم شد.

این کارشناس مسائل بین الملل درباره اینکه ایران می تواند از لیست سیاه خارج می شود نیز بیان کرد: باید گفت ایران اگر بخواهد آمریکا به تعهدات خودش باقی بماند باید پرتکل های الحاقی NPT را بپذیرد و از فکر خارج شدن از برجام بیرون بیاید . ایران اگر آمریکا هم به برجام بازگردد در لیست سیاه است چرا که ایران باید ثابت کند که پولشویی نمی کند و بهترین راه برای این امر پیوستن به fatf است مگر اینکه ایران خارج از afta  عمل کند برنابراین ایران همچنان در لیست سیاه جهانی خواهد ماند.

اقتصاد ایران باید به قدری محکم باشد که تحریم ها رویش اثر نگذارد

فریدون مجلسی در پایان از داشتن اقتصاد محکم گفت: کل برجام برای فعالیت های هسته ای ایران بود چرا که غربی ها از داشتن انرژی هسته ایران بیم داشتند بنابراین برجام را بر این پایه قراردادند اما ایران اعلام کرد که موشک تولید می کند واین دوباره باعث شد تاغربی ها بترسند و دست به تحریم بزنند برای قوی شدن و جلوگیری از تحریم ها باید اقتصاد کشور را محکم کنیم و در تمامیعرصه های بین المللی حضور پیدا کنیم تا به همه ثابت کنیم که اقتصاد محکمی در قبال هر تحریمی داریم