با توجه به متوسط قیمت مسکن شهر تهران که ۲۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است، با تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی خانه اولی ها می توان ۶ متر و ۹۰ سانتی متر مسکن خریداری کرد.

مونا ربیعیان/ تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم که تا اوایل سال ۱۳۹۶ حدود ۶۰ درصد قیمت یک واحد ۶۰ متری در تهران را پوشش می داد حالا اثرگذاری خود را از دست داده تا جایی که این میزان به حدود ۱۱ درصد رسیده است. در واقع هم اکنون با وام ۱۶۰ میلیون تومانی زوجین می توان در پایتخت ۶ متر و ۹۰ سانتی متر مسکن خریداری کرد. البته این تسهیلات از خرداد ماه امسال منقضی شده و هنوز بانک مرکزی تصمیمی برای ادامه حیات و احیای آن نگرفته است.

کارشناسان معتقدند اگر قرار است صندوق پس انداز مسکن یکم احیا شود باید هم مبلغ آن افزایش پیدا کند و هم نرخ سود آن کاهش یابد. نرخ سود این تسهیلات هم اکنون در مناطق شهری ۸ درصد و در بافت فرسوده ۶ درصد است. متقاضیان این نوع وام با سپرده گذاری ۴۰ میلیون تومانی و دوره انتظار یک ساله می توانند ۸۰ میلیون تومان به علاوه سپرده خود با نرخ سود ۸ درصد دریافت کنند.

صندوق پس انداز مسکن یکم یا همان وام خانه اولی ها در ۱۸ خرداد ماه ۱۳۹۴ راه اندازی شد.   نرخ سود این وام ابتدا ۱۴ درصد بود که به تدریج به ۱۳ درصد، ۱۱ درصد و در نهایت ۸ درصد رسید. در بافت‌های فرسوده نیز نرخ بهره آن ۶ درصد است.

طبق برنامه ابلاغی بانک مرکزی صندوق پس انداز مسکن یکم فرصت پنج ساله داشت که در ۱۸ خرداد ماه ۱۳۹۹ این مهلت به پایان رسیده است. بانک مسکن پیشنهاد داده فعالیت صندوق مزبور تمدید و  ارقام آن احیا شود که هنوز بانک مرکزی موافقت خود را با آن اعلام نکرده است.

نظام جمهوری اسلامی موظف است حداقل مسکن را برای آحاد جامعه فراهم سازد

علی‌اصغر عنابستانی؛ نماینده سبزواردرخصوص خانه دار شدن مردم به خبرنگار ما گفت: در بحث مسکن باید سیاست های جامعه را پیش رو بگیریم، از طرفی نظام جمهوری اسلامی موظف است که حداقل مسکن را برای آحاد جامعه بسازد، آخوندی در زمان وزارتش این اصل قانون را نمی پذیرفت و وقتی یک وزیری مهم ترین اصل وزارتخانه ای را نپذیرد نمی تواند وزیر مناسبی برای آن وزارتخانه باشد.

وی در ادامه افزود: درخصوص سیاست گذاری برای بازار مسکن باید راهکار هایی در نظر گرفته شود تا فیمت تمام شده مسکن کاهش پیدا کند از طرفی ساخت و ساز در کشور رونق یابد.وقتی مردم به این باور برسند که حداقل مسکن را در آینده نزدیک خواهند داشت تلاش خود را برای رسیدن به حداکثر مسکن می کنند.

مسکن مهر به درستی می توانست آحاد جامعه را خانه دار کند

 نماینده سبزوار در خصوص مسکن مهر گفت: در مسکن مهر ما برای خانه دار کردن آحاد جامعه قیمت زمین را حذف کردیم و شروع با ساخت و ساز اولیه کردیم از طرفی هم بخش زیادی از عوارض شهرداری را در مسکن مهر دولت می پرداخت و همچنین مصالح ساختمانی ارزان قیمت با پرداخت یارانه به ساخت و سازها داده می شد و مالیات آنها نیز کاهش پیدا می کرد در این صورت خانه اولی می توانستند به راحتی خانه دار شوند البته در حال حاضرمسکن مهر با تغییر نام به مسکن ملی کار خود را  ادامه می دهد اما به شیوه دولت روحانی. در این خصوص مجلس طرح دو فوریتی صادر کرده است که ساختار مسکن را تغییر دهد و قیمت مسکن از این حالت خارج شود.

وی در ادامه درباره تسهیلات مسکن گفت: وام مکسن به تنهایی در هیچ دولتی نتوانسته بازار مسکن را کنترل کند از دولت سازندگی، خاتمی تا احمدی نژاد و روحانی با وام مسکن نتوانستند رونق به بازار مسکن بیاورند و قیمت مسکن را کنترل کنند در صورتی که در مسکن مهر بنابراین بود که قیمت مسکن حداقل قیمت به دست مردم برسد تا تمام اقشار قدرت خرید داشته باشند.

جوانان با خانه دار شدن امید به زندگی پیدا می کنند

علی‌اصغر عنابستانی درخصوص امید به زندگی در جوانان گفت: خانه دار شدن در جوانان می تواند امید به آینده را در میان آنها افزایش دهد چرا که به این فکر می کنند که می توانند با تلاش بیشتر به مسکن بزرگتر دست پیدا کنند .

وی طرح مسکن مهر را خانه دار شدن مردم خواند و گفت: مسکن مهر طوری طراحی شده بود که مردم می توانستند با ۶ میلیون تومان حداقل و حداکثر ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان  با اقساط ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان خانه دار شوند در صورتی که تسهیلات مسکن در حال حاضر برای ۲۰۰ میلیون تومان ۵ الی ۶ میلیون تومان در نظر گرفته شده است و هر کسی توان پرداخت چنین اقساطی را ندارد بنابر این خانه دار شدن برایش یک رویا خواهد شد

سیاست های دوجانبه بازار را از رونق خواهد انداخت

علی‌اصغر عنابستانی در پایان درخصوص سیاست های بازار مسکن گفت: سیاست های دوجانبه در بازار مسکن نمی گذارد که این بازار به رونق برسد، بازار مسکن وقتی رونق پیدا کرد باید در همان حین قیمت ها کنترل شده باشد تا این بازار جان بگیرد همه خانه دار شوند چرا که در بیشتر موارد رکود مسکن همراه با تورم بوده است و یا تورم مسکن بدون رشد را در این بازار شاهد بودیم.  افزایش قیمت مسکن همراه با رونق نمی تواند موفق باشد در صورتی که وقتی رونق میشکن افزایش پیدا کرد با دادن یارانه به ساخت و سازها یا ارزان شدن مصالح می توان افزایش حبابی قیمت مسکن را کنترل کرد.

  • نویسنده : مونا ربیعیان
  • منبع خبر : اقتصاد پویا