روز طبیعت امسال هم به مانند سال گذشته در هرکجای طبیعت که اتراق کنیم، کرونا بر سرمان سایه می‌اندازد زیرا از یک سو سیزده‌بدر همواره با دورهمی و در نتیجه شرایط شیوع این ویروس همراه بوده و از سوی دیگر نیز روند گسترش کرونا در سطح کشور افزایشی است.

مونا ربیعیان/ «تردد» و «تجمع» به عنوان دو ویژگی آیین سیزده‌بدر، در حقیقت پاشنه آشیل حفظ سلامت جسمانی در شرایط کرونایی به شمار می‌رود و به همین دلیل نیز نگرانی ستاد ملی مقابله با کرونا و همچنین ستادهای استانی از جمله ستاد مقابله با کرونای آذربایجان‌شرقی از روند صعودی کرونا پس از روز طبیعت، بسیار جدی است.

اکنون سایه کرونا در همه‌جا و حتی زیر سقف خانه‌هایمان احساس می‌شود و تنها از طریق حضور نیافتن در دورهمی‌ها، خودداری از ترددهای غیرضروری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان تا حدودی از مبتلا نشدن به کرونا به ویژه از نوع انگلیسی آن اطمینان حاصل کرد.

تعطیلی سیزده بدر بر ایجادموج جدید کرونا تاثیری ندارد

مسعود یونسیان، کارشناس حوزه سلامت درخصوص تعطیلی بوستان ها در سیزده بدر به خیرنگار ما گفت: هر اقدامی که انجام شود دو هفته بعد نتیجه آن مشخص می شود اگر تعطیلی باشد مقبت یا منفی بودن آن ۱۴-۱۵ روز طول می کشد تا نتیجه آن مشخص شود. تعطیلی بوستان ها در ۱۳ فروردین تا ۱۹-۲۰ فروردین مشخص می شود. تعطیلات مثبت بوده یا منفی هفته سوم یا چهارم فروردین خودش را نشان می دهد.

وی در ادامه افزود: سیزده بدر خانواده ها با یکدیگر بیرون می روند و خانواده هستند و همیشه باهم در تماس بودند با غریبه که بیرون نمی روند که بوستان ها را تعطیل کردند در ضمین فضای باز انتقال دهند کرونا نیست. مشاغل سر بسته مانند آرایشگاه ها، پاساژها و … هستند که بیماری را انتقال می دهند. حتی در وسایل نقلیه عمومی پرتکل های بهداشتی راعایت نمی شود و بیشترین انتقال بیماری را دارند، بستن پارک ها نمادین است و نمی توان انتظار داشت که با یک روز بستن جلوی انتقال بیماری گرفته شود.

موج چهارم کرونا به زودی

این کارشناس حوزه سلامت درخصوص موج چهارم کرونا نیز افزود: اصولا مسوولین وقتی اتفاقی رخ می دهد تصمیم گیری می کنند و زمانی که باید تصمیم اتخاذ کنند هیچ واکنشی نشان نمی دهند در صورتی که اگر مدیریت اکتیو باشد می تواند قبل از ایجاد موج چهارم میتوانستند جلوگیری کنند وگرنه همه میدانستیم که کرونا موج چهارمی هم دارد.

وی در ادامه اظهارداشت: درحال حاضر باید درصد ویروس گردشی موجود را پیدا کرد و اینکه چند درصد کرونای جهش یافته دارند و چند درصد کرونای غیر جهش یافته چرا که کرونای جهش یافته سرایت پذیری بیشتری دارد بنابراین باید اینکه چند درصد از مردم کرونای انگلیسی دارند مشخص شود. با توجه به این اوصاف می توان گفت که که شدت موج چهارم کرونا مشخص نیست و حتی نمی دانیم این پیک کی آغاز خواهد شد.

مسعود یونسیان عملکرد دولت درخصوص ایجاد موج چهارم کرونا اظهارداشت:  وقتی وزارت بهداشت اعلام کند که مردم می تواند به سفر بروند خودش شروع کننده پیک چهارم بوده است و ایرادی که هست اینکه کسانی که به سفر رفته اند سریع بازگردند چرا اجازه رفتند دادند که بخواهند تایم دهند که مردم از سفر بازگردند.این کوتاهی وزارت بهداشت درخصوص تست های کرونا برای کسانی که سفر بروند مهم باید باشد و حتی دلیل سفر نیز باید مشخص شده باشد نه اینکه همه به سفر نوروزی بروند، وقتی راه های مسافرت به شهرهای آبی و سفید باز می کنیم یعنی اجازه می دهیم که منطقه پاک هم آلوده شود.

بیماران کرونایی به سفر رفتند/ قصور وزارت بهداشت در سفرهای نوروزی

وی در ادامه از کوتاهی وزارت بهداشت درخصوص مسافرت بیماران کرونایی در نوروز بیان کرد: وقتی نیمی از مسافران تست کرونا دادند و حدود ۱۵ هزار نفر کرونایی به سفرهای نوروزی میروند باعث می شود تا این بیماری انتقال پیدا کند وقتی که تست مثبت بود نباید اجازه سفرداده می شد اما بعد از این مسافرت ها اعلام میکنیم که وضعیت شهرها قرمز شده است و شهرهای آبی و سفید نارنجی شدند به خاطر همین است که آنهایی که تست کرونای مثبت هم داشتند اجازه سفر گرفتند.

این کارشناس حوزه سلامت در پایان اظهارداشت: وزارت بهداشت باید تعیین کننده باشد و باید جلوی سفرهای تفریحی را می گرفت و مدیریت صحیح در ایام نوروز انجام میداد که این اتفاق رخ نداده است امیدواریم که کوتاهی پیش آمده رخ دادهای بدی را نداشته باشد اما نتیجه این بی ملاحظه گی مثبت نخواهد بود.