با پیوستن آمریکا به گفتگوهای جدید در وین با هدف احیای توافق هسته ای، واشنگتن گام بزرگی برای بازگشت به جامعه جهانی برداشته، اما اکنون به بازیگری که شرایطش بسیار ضعیف شده، تبدیل شده است.

مونا رمضانپور/ شبکه خبری سی ان ان در گزارشی نوشت: آمریکا و ایران نیاز به اندیشه ای آزاد از قیدوبند دارند تا بتوانند از دل یک شکست فاجعه بار  یک موفقیت بیرون آورند.جهان هم نگران این ناکامی است و زمان هم به سرعت در حال از دست رفتن است.

 شرایطی کنونی ریشه در اشتباهات دولت ترامپ در خروج از برجام و شکست بعدی دارد که چشم اندازی واقعی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای ایجاد کرده بود. اکنون سه سال پس از آن رویداد، روسای جمهوری هر دو کشور آمریکا و ایران، فوریت احیای این توافق را احساس می کنند.

حتی اگر یک نامزد میانه رو هم در انتخابات ریاست جمهوری ایران پیروز شود، دوره پساانتخاباتی دشواری در پیش است.  رییس جمهور جدید با فشار سنگینی برای گذاردن مُهر خود بر فرایند مذاکرات روبروست:گزینش مجموعه ای از گفتگوگرها و تصمیم درباره شکل و شمایل بازگشت به میز مذاکره.

وین احیا کننده وضعیت اقتصادی کشور

هادی حق شناس؛ کارشناس اقتصادی درخصوص جلسات وین به خبرنگار ما گفت: درجلسات این چند روز وین اتفاقات مثتبی رخ داده است و این را هیات ایرانی بارها اعلام کرده است وقتی عراقچی از سازندگی گفت و گوها در برجام می گوید وقتی از لغو تحریم های برجامی می گوید یعنی این نشست می تواند نشست مثبتی باشد.

وی در ادامه افزود: در وین اتفاقات مثبتی در حال وقوع است در صورتی که هر دو طرفین عجله ای برای تفاهم ندارو و با حضور آمریکا در برجام و احیای برجام در روزهای اتی می تواند نوید بخش اقتصادی مثبت را داشته باشیم .

این کارشناس اقتصادی از رونق اقتصادی دز سال  95 گفت: وقتی برجام سال ۹۴ به امضا رسید در سال های ۹۵/۹۶ اقتصاد کشور روی به  بهبودی رفته بود و حتی در ان دوران بیکاری تک رقمی شده بود و کسب و کارها رونق گرفته بود.

بازار ارز متعادل خواهد شد

وی از بهبود وضعیت ارزی بعداز احیای برجام می گوید: از طرفی منابع ارزی برای نقل و انتقال به راحتی صورت خواهد گرفت و پول های بلوکه شده ایران معامله خواهد شد و این می تواند بازگشت بخش بازرگانی در کشور را نوید دهد اخلال بزرگی که تحریم های ترامپ علیه ایران به وجود آورده بود باعث برهم ریختگی در بازار ارز بوده است و این خلال بزرگ باعث شده بود تا بخش بازرگانی نتواند فعال باشد بعداز احیای برجام بخش بازرگانی نیز دوباره احیا خواهد شد احیای این بخش می تواند بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کند اما بخش مشکلات داخلی پابرجا خواهد ماند.

هادی حق شناس درپایان از جان دوباره اقتصاد کشور می گوید:مشکلات ارزی با احیای برجام و لغو تحریم ها از سوی آمریکا باعث می شود تا مشکلات ارزی کشور برطرف شود و اقتصاد دوباره جان بگیرد