اعلام وضعیت قرمز کرونا در تهران و ۶ مرکز استان می تواند موجب بیکاری میلیون ها نفر در سراسر کشور شود. با آغاز موج چهارم کرونا در کشور کسب و کارهای بسیاری تحت تاثیر این اتفاق قرار خواهند گرفت که نتیجه آن بیکاری میلیون ها نفر خواهد بود. اتاق اصناف ایران در بیانیه ای اعلام کرده است که به ازای هر روز قرمز کرونایی 3 میلیون نفر شغل خود را از دست خواهند داد. این در حالی است که اتاق اصناف تنها به حوزه کاری خود اشاره کرده و در صورت ادامه بحران و روزهای بیشتر قرمز کرونایی افراد بیشتری در مشاغل و موقعیت های کاری شغل خود را از دست خواهند داد. شایلی قرائی

مونا رمضانپور/ موج بیکاری اصلی ترین نتیجه اعلام وضعیت قرمز کرونایی در کشور است که مهم ترین دلیل آن سهولت در صدور مجوز برای مسافرت ها در تعطیلات نوروز و عدم مدیریت در کنترل بیماری بوده است. در حالی کشور با نرخ بیکاری بسیار بالایی روبرو است که موج چهارم نیز می تواند به این بیکاری ها دامن بزند و اقتصاد کشور را زمین گیر کند. همه‌‌گیری کرونا بر وضعیت بازار کار در ایران اثرات سوء شدیدی گذاشته و همچنان می گذارد. تازه‌ترین گزارش فصلی مرکز آمار ایران درباره وضع اشتغال و بیکاری هم نشان می‌دهد که نرخ بیکاری سه‌دهم درصد بالا رفته است. همچنین شمار زنان دارای کار به پایین‌ترین میزان در پنج سال گذشته رسیده است.

وحید شقاقی شهری؛ رئیس دانشکده اقتصاد خوارزمی: فرصت سوزی طلایی برای جلوگیری از بیکاری

وحید شقاقی شهری؛ رئیس دانشکده اقتصاد خوارزمی درخصوص وضعیت اقتصادی بعداز تطعیلات کرونایی به خبرنگار ما گفت: وقتی قبل از عید آمار فوتی ها حدود ۶۰ نفر رسیده بود برای مهارکرونا می شد از تعطیلات نوروز استفاده است اما با اجازه خروج و مسافرت ها این اتفاق رخ نداد  و ماحصل این اتفاق تعطیلی سراسری در کشور است.

وی در ادامه افزود: بعداز دو هفته تعطیلی ۶۰ الی ۷۰ درصد کسب ها می تواند ضرر زیادی به این بخش خصوصی وارد شود عملا یک ماه کارگران و پرسنل بخش خصوصی درآمدی نخواهند داشت اما کارمندان دولت خیالشان از بابت واریز حقوق راحت است بنابراین برایشان تعطیلی و غیر تعطیلی فرق چندانی نخواهد داشت.

این اقتصاددان در ادامه از نابودی تولید گفت: درکشور ما حدود ۳میلیون کارمند داریم و حدود ۱۸ میلیون کارگر و فعال بخش خصوصی داریم که با یان تعطیلات عملا نمی توانند کاری کنند و فشار بر روی اقشار بیشتر خواهد شد؛ در این میان تعطیلات می تواند بخش تولید را از کار بیاندازد چرا که ۷۰ درصد خرید های مصرفی تولید همین بخش خصوصی هستند که با تعطیلی انها  کارگران تولید هم در خطر خواهند بود.

وی در پایان اظهارداشت: اصناف و فعالین بخش خصوصی با یک فشار سنگین رو به رو هستند درصورتی که میشد از فرصت طلایی نوروز استفاده کرد تا کارگران بیشتری بیکار نشوند البته دولت قرار بود به کسب و کارهای آسیب دیده کمک کند اما این اتفاق رخ نداد و بیکاری در کشور بیشتر شد.

امان الله قرائی؛ جامعه شناس:مردم زیر خط فقر

امان الله قرائی؛ جامعه شناس درباره اقتصاد کشور بعداز تعطیلات کرونایی به خبرنگار ما گفت: اقتصاد اصل زندگی است و امروز انسان به تامین معاش متکی است وقتی در کشور ما حدود ۶۰ میلیون نیازمند تامین کمک معیشتی وجود دارد و حدود ۳۰ میلیون زیر خط فقر هستند.

وی در پایان اظهارداشت: قدرت خریدشان را از دست می دهند و این باعث می شود تا اقتصاد یک کشور به نابودی برسد.