والک پلو به عنوان اولین غذای ملی شمیران با همکاری سازمان میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان تهران و شهرداری منطقه یک، ثبت ملی میراث فرهنگی ناملموس شد.

سید عباس سجادی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه یک در مراسم پخت این غذا که با حضور مهرشاد کاظمی رییس ستاد گردشگری شهرداری تهران، علیرضا جعفری معاون سرمایه گذاری و مهدی وحیدی مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی استان تهران، مجید اسکندری محقق و گیاه شناس برجسته ایران و مدرس سازمان میراث فرهنگی در مجموعه فرهنگی” اکنون ” در محله اوین برگزار شد با بیان خبر فوق اظهار داشت: طبخ این گیاه از قدیم در شمیران مرسوم بوده و آگاهی و اطلاع رسانی در مورد برداشت بی رویه آن در اوایل فصل بهار بسیار مورد توجه است.

او گفت: والک از گیاهان شاخص مناطق کوهستانی است و از جمله گیاهان اندمیک (انحصاری ) در نواحی البرز مرکزی است که جزو میراث ارزشمند ذخایر ژنتیکی محسوب می شود و از جمله گونه هایی است که به دلیل عدم شناخت و فرهنگ سازی مناسب در معرض تهدید و برداشت بی رویه قرار می گیرند.

سجادی افزود: با ثبت ملی غذای والک پلو به عنوان غذای ملی شمیران به شناخت و اهمیت این گونه گیاهی کمک بسیاری می شود.

معاون شهردار منطقه یک گفت: گیاه والک از جمله گیاهان دارویی و گیاهان خوراکی و به عنوان جاذبه گردشگری خوراک در منطقه تجریش و شمیران معرفی شده است که در فصل بهار بصورت آش و پلو طبخ می‌شود و ضرورت احداث مزارع پرورشی و کشت مصنوعی برای کنترل میزان برداشت بی رویه آن بسیار مورد اهمیت است.

گفتنی است میراث فرهنگی ناملموس بخشی زنده از میراث است که به دست بازماندگان به مرور و به صورت پیوسته مورد استفاده و بازآفرینی قرار گرفته و در طول زمان بر ارزش آن افزوده شده و حس هویت و تعلق به انسان و جامعه بخشیده است که می توان آداب و رسوم، اصطلاحات، زبان ها، غذاها، بازی ها، موسیقی، مراسم، جشن ها و بسیاری موارد دیگر را از آن نوع دانست.