پیروی کره جنوبی از تحریم‌های غیرقانونی آمریکا در سه سال گذشته" و "اقدام بانک‌های کره‌ای در مسدود کردن ۷ میلیارد دلار منابع ارزی ایران که حاصل فروش قانونی و مشروع نفتی و میعانات گازی به این کشور بوده

مونا رمضانپور/حال پس مقامات کره جنوبی برای مذاکره به ایران می ایند درست بعد از مذاکره وین و بازگشت حدودی امریکا به برجام این می توان نقطه عطفی باشد برای رشد اقتصادی کشور اما به شر اینکه امریکا تحریم ها را لغو کند

محمد غرضی: بازار ایران دست نیافتنی

محمد غرضی وزیر سابق نفت درخصوص مذاکرات اخیر ایران با کره جنوبی و دیگر کشورها به خبرنگار ما گفت: کار وزارت خارجه این است که با کشورها دیگر مذاکره کند و عمق فهم مردم را نسبت به کشورهای دیگر وسیع کند.

وی در ادامه افزود:وزارت خارجه پیشانی مذاکرات است و بایدن را  با این مذاکرات مجبور به برداشتن تحریم ها می کند و اگر تحریم ها برداشته شود استقبال از بازار ایران بیشتر خواهد شد، با توجه به اینکه ایران با چین همکاری دارد اما اگر دیگر کشورها هم با ایران همکاری لازم را داشته باشد چه بسا اوضاع اقتصادی رو به بهبود خواهد رفت.

وزیر سابق نفت از همکاری ایارن و چین گفت: همکاری ایران و چین برای چینی ها خوب است چرا که چین کارش این است که اجناس خود را به دیگر کشورها بفروشد حالا از مهر و تسبیح گرفته تا خودرو برایش فرق نمی کند چه جنسی را تولید کند همین که مشتری داشته باشد و کالایش را بفروشد کفایت می کند.

وی از پشت پرده مذاکرات ایران با دیگر کشورها رونمایی کرد: پشت پرده این مذاکرات این است که دولت روحانی قصد دارد تا چندماه اخیر حرفهایش را تصبیت کند اما این کار نیاز دارد تا استعدادهای داخلی را توسط همین مذاکرات انعکاس دهد.

محمد غرضی در باره قدرت وزارتخانه ها این چنین گفت: وزارتخانه های قدرت های اصلی هر دولتی برای منافع ملت هم شده نیاز به این مذاکرات دارد البته فرق استبین استقلال و وابسته بودن کره جنوبی و دیگر کشورها به آمریکا است که باید از آمریکا اجازه برای مبادلات بگیرند.

وزیر سابق نفت در پایان از سرمایه های بی مصرف گفت:در دهه ۶۰ و ۷۰ درآمد کشور متوسط ده میلیارد دلار بوده در سال این همه خدمت رسانی شد نسبت به قیمت ها همه راضی بودند وضع خیلی بد است برای دولت دوازدهم خود دولت اعلام می کند ۵ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته که ۹۰ درصد آن پتروشیمی هست ۱۰ میلیارد دلار خیلی زیاد است که ۲۰ میلیارد اضافه شود یا کم شود در معیشت مردم هیچ فرقی نمی کنند

فریدون مجلسی:اعتماد باید بین همه کشورها باشد

فریدون مجلسی ؛ دیپلمات سابق درباره اعتماد بین ایران و کره به خبرنگار ما گفت: بحث اعتماد دو جانبه است وقتی که برجام گام به گام کنار از سوی دو طرفین کنار گذاشته شد و تحریم های امریکا که قانونی نبود به اجرا درآمداعتماد ها نخ نما شد.

وی در ادامه افزود:دنیا به خاطر اینکه دلار برای آمریکا است و بزرگترین کشور مبادلات تجاری هم محسوب می شود هرکاری که دستور دهد دیگر کشورها انجام میدهند که ایران برای اینکه بتواند موفق باشد باید جزو کشورهای بزرگ باشد و این امر نیاز به تجارت بین الملل دارد که متاسفانه ایران با توجه به تحریم ها و اتفاقات رخ داده در عرصه بین الملل هیچ فعالیتی ندارد و برای این کار باید اول اعتماد بین کشورها را به دست اورد و بعد به تجارت بین الملل بازگردد.

این دیپلمات سابق از دریافت پول های بلوکه شده ایران گفت: درباره پول بلوکه شده باید گفت که کره جنوبی بهترین کاری که این بود که پول هارا در کشور خودش نگه داشت وگرنه باید به نیورک تحویل می داد و با توجه به اینکه امریکایی ها هر لحظه از ایران غرامت می گیرند این پول ها هم به ایران برگشت داده نمی شد و از دست می رفت.

وی در پایان اظهارداشت: این پول ها اگر از بلوکه شدن خارج شود می تواند سرمایه خوبی برای اشتغال و بازنگری اقتصاد کشور باشد.