بورس اوراق بهادار تهران در هفته‌ای که گذشت گرچه توانست یک روز را سبزپوش شود اما همچنان به روند کاهشی خود ادامه داد. شاخص در ابتدای هفته با کاهش ۹ هزار واحدی شروع کرد و این روند ریزشی ادامه داشت تا روز سه شنبه که شاخص بورس به رشد ۱۸ هزار واحدی رسید. با این حال این رشد شاخص در آخرین روز کاری هفته دوام نیاورد.

مونا رمضانپور/در این هفته حدود ۸۰ درصد نمادهای بورس در صف فروش قفل بوده‌اند. واکنش هیجانی روز سه‌شنبه سهامداران خرد به طرح تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومانی به بازار سهام تنها یک روز ادامه داشت و روز بعد از اعلام این خبر، مجددا صف‌های فروش کل بازار را در برگرفت. البته در روزی که سهامداران خرد به میزان ۶۷۲ میلیارد ریال پول وارد بازار کردند، شاخص کل به واسطه رشد تقاضا در سهام گروه‌های بزرگ سبز شد و در کلیت بازار نشانه‌ای از تغییر جدی تقاضا مشاهده نشد.

مذاکرات و انتخابات بر روند بازار سرمایه تاثیر مستقیم دارند

پیمان مولوی، فعال بورس و دبیر انجمن اقتصاددانان ایران درخصوص اینکه چرا بورس با توجه به اینکه سال جدید فرا رسیده همچنان قرمز است به خبرنگار ما گفت: درحال حاضر مذاکرات وین و انتخابات باعث تعلیق در بازار ارز شده است و این نوسانات این بازار باعث شده تا بر بازار نیز تاثیر مستقیم بگذارد از طرفی کرونا نیز بی تاثیر بروند قرمزی بورس نیست با وجود این اتفاقات سرمایه گذاران بهتر است کمی تعلل کنند تا شرایط کمی با ثبات شود.

وی در ادامه اضهارداشت: نه تنها بازار سرمایه بلکه بازارهای موازی مانند کالا و.. نیز در این شرایط به سر می برند چرا که به دلیل اتفاقات بین المللی همه از خرید های خود صرف نظر می کنند تا ببینند تکلیف مذاکرات چه خواهد شد اگر مذاکرات روند مثبتی داشته باشد و نرخ دلار نیز کاهش پیدا خواهد بنابراین بازار سرمایه نیز روند صعودی پیدا خواهد کرد.

بورس تا ۶ ماه آینده سبز نخواهد شد

دبیر انجمن اقتصاددانان ایران درباره ریسک های قعلی بازار سرمایه گفت: بحث ریسک پذیری و تاثیرات باید گفت اول مذاکرات روی بازار سرمایه تاثیر خواهد داشت بعد انتخابات پیش رو بنابراین با این ریسک هایی که این بازار با آن مواجه است باید گفت خوشبینانه ترین حالت تا ۶ ماه آینده بورس به مدار خود بازخواهد گشت.

مدیریت دولتی بر بورس تاثیر دارد

وی از مدیریت دولتی حاکم و تاثیرات آن بر روی بازار بورس نیز گفت: با توجه به نحوه مدیریت دولتی که در کشور حاکم است مردم بهتر است سرمایه های خود را در بازارهای موازی ببرند تا بورس مگر اینکه سرمایه اضافه ای داشته باشند و بتوانند حداقل چند سالی را برای دریافت سود بمانند اگر تمام زندگی خود را می خواهند در بورس بگذارند چنین کاری را انجام ندهند چرا که این بازار در حال حاضر پر تنش است و بهتر است که مردم آگاهانه و با صبر سرمایه های خود را در بازارهای موازی سرمایه گذاری کنند.

پیمان مولوی در آخر از قیمت گذاری دستوری در بورس گفت: اقتصاد دستوری حاکم بر اقتصاد کشور روی بازار سرمایه نیز تاثیر دارد و این بازار نیز همانند دیگر بازارها البته کمتر از دیگر بازارها و دربرخی از کالاها به صورت دستوری عمل می کند و خارج از این نیست چرا که اقتصاد ایران اقتصاد دولتی است.