سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شوراها در برابر شهردار منتخب خود با دوگانه چالش برانگیز نظارت - حمایت مواجه اند، گفت: طرح ضمانت اجرای مصوبات شورا، شأن نظارتی شورا را تقویت می‌کند.

علی اعطا در جریان دویست و هشتاد و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران درباره طرح ضمانت اجرای مصوبات شورای شهر گفت: پارلمان، مقام ارشد اجرائی را تعیین می‌کند و چالشی که همواره در شورا نسبت به شهرداری و شخص شهردار با آن مواجه هستیم دوگانه نظارت و حمایت است.

وی افزود: وقتی شورا شخصی را به عنوان شهردار انتخاب می کند، مسئولیت حمایت از او را نیز برعهده دارد و همواره در دوگانه نظارت و حمایت با چالش مواجه می‌شود.تنها ابزاری که برای شورا پیش‌بینی شده است سیر تذکر، سوال و استیضاح است که از سوال آغاز وبه استیضاح ختم می شود. نمی شود برای هر موضوع ریز و درشت سوال را مطرح و یا استیضاح را عنوان کرد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: در شورای پنجم به رغم اینکه مصوبات اجرا نشده وجود داشت و الزاماتی برای شهرداری ایجاد شد که اجرایی نشد، حتی یک مورد سوال از شهردار در صحن سوال نشد.

وی با بیان ای سوال آیا شورای پنجم هزینه سیاسی استفاده مکرر از ابزار سوال از شهردار را می پذیرد؟ و آیا شورا هزینه استیضاح شهردار منتخب خود را می‌پذیرد؟ گفت: در طرح پیشنهادی ابزارهایی پیش بینی شده که وقتی مصوبه را گذراندیم، تضمین جدی برای اجرای آن وجود داشته باشد و شورا به نتیجه مورد نظر برسد.