اختلاف قیمت ارز در صرافی ملی و بازار آزاد باعث ایجاد صف در مقابل صرافی ملی برای خرید ارز شده است.

مونا فرج اله/   صرافی ملی با کاهش قیمت ارز، امروز هر دلار را حدود ۲۴ هزار تومان عرضه می‌کند در حالی که دلار در بازار آزاد ۲۵ هزار تومان قیمت دارد.

همچنین در حالی که صرافی ملی هر یورو را ۲۸ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت گذاری کرده است در بازار آزاد یورو به قیمت ۳۰ هزار تومان معامله می‌شود.

همین روند رو به کاهش قیمت ارز در صرافی ملی و اختلاف قیمت حدود هزار تا ۱۵۰۰ تومانی آن با بازار آزاد باعث ایجاد صف خریداران در مقابل صرافی ملی شده است.

صرافی ملی با دریافت مدارک از افراد از جمله بلیت سفر تا سقف ۲۲۰۰ دلار یا ۲۰۰۰ یورو یه متقاضیان ارز ارایه می‌کند.

رانت در صف های ارز

محمدغرضی ، کارشناس اقتصادی از صف های دلار به خبرنگار ماگفت:درحال حاضر مردم حدس می زند که مذاکرات وین باعث افزایش قیمت دلار شود بنابراین در صف های ارز می ایستند از طرفی هم دولت با چاپ اسکناس اعتماد اقتصادی مردم را ازبین برده است بنابراین مردم به خرید ارز روی اورده اند.

وی در ادامه از رانت در صف های دلار گفت:دراین میان باید گفت که در این صفهای ارز رانت وجود دارد رانتی که در بین بازار آزاد و دولتی است را نمی توان نادیده گرفت و کسانی که دغدغه معیشتی دارند دلار برای یه عده ای خرید می کنند و از این راه تامین معاش می کنند.

این کارشناس اقتصادی از رعایت پرتکل های بهداشتی در صف های ارز گفت: در صف های دلار شاید رعایت پرتکل های بهداشتی صورت گیرد اما مردم نگران جان خود نیستند ونگران مال هستند که از دست ندهند درامد حاضر است و کرونا غایب و کسی آن را نمی میبیند بنابراین ایستادن در صف های ارز ریسکی هست که مردم انجام میدهند.

تلفات کرونا بیشتر از تلفات ۸ ساله جنگ تحمیلی

وی در ادامه از تلفات کرونا و تلفات جنگ تحمیلی گفت: درزمان بمباران ینز مردم برای نجات از تهران خارج می شدند و حاضر بودن در شهرستان های اطراف در صف بایستند اما خطر تهران ماندن را به جان نخرند همیشه مردم از حوادث استقبال کرده اند وقتی تلفات کرونا را امدم میبیند متوجه می شود که جنگ تحمیلی ۸ ساله انقدر تلفات نداشته که کرونا در دوسال تلفات داشته است.

محمد غرضی در پایان اظهارداشت: همه اینها نتیجه بر این دارد که دولت اعتباری بین مردم ندارد وگرنه مردم به حرف دولت هم شده رعایت می کردند.