همه‌گیری ویروس کرونا تامین مواد غذایی در جهان را مختل کرده و باعث کمبود نیروی کار در بخش کشاورزی شده است.

خرید وحشت‌زده مردم که در سراسر جهان برای قرنطینه آماده می شدند، قفسه های سوپرمارکتها را از کالاهایی همچون پاستا و آرد خالی کرد.

مونا فرج الله/ تولیدکنندگان گوشت و لبنیات و همچنین تولیدکنندگان میوه و سبزیجات برای تغییر عرضه از رستورانها به فروشگاههای مواد غذایی با مشکلاتی روبرو شدند و برای مصرف کنندگان این دیدگاه ایجاد شد که عرضه مواد غذایی دچار کمبود شده است. اما فروشندگان و مقامات اعلام کردند هیچ گونه کمبود مواد غذایی وجود ندارد و عرضه عمده کالاها در جریان است یا به زودی عرضه خواهند شد. شرکتهای نان و پاستا در اروپا و آمریکای شمالی تولیدشان را افزایش دادند.

شرکتهای غذایی اعلام کردند که خرید وحشت زده کاهش پیدا کرده زیرا مردم مواد غذایی مورد نیازشان را ذخیره کرده اند و خود را با زندگی در قرنطینه وفق می دهند.

روز پنجشنبه رییس جمهور از مردم خواست تا به جای مرغ و گوشت قرمز مردم از ماهی استفاده کنند این یعنی اینکه مسوولین نتوانستند مشکلات بازار مرغ را حل کنند.

کمبود مواد غذایی در کشور

امان الله قرائی مقدم ؛ جامعه شناس درخصوص صحبت های رییس جمهور که مردم گوشت ماهی مصرف کنند به خبرنگار ما گفت: درکشورهای نظیر ایران منابع دریایی و منابع زمینی پرورش حیوانات گاو و گوسفند دارند ذائقه بیشتر به سمت گوسفند ومرغ رفته است در استان هایی جنوبی و شمالی کشور دسترسی به گوشت قرمز کمتر از ماهی است اما مردم بیشتر علاقه به خوردن گوشت قرمز و مرغ دارند اما بهتر است که بیشتر آبزیان را مصرف کنند.

وی در ادامه افزود: رییس جمهور نگفت که گوشت قرمز و مرغ مصرف نکنند بلکه از مردم خواسته است که ذائقه خود را کمی تغییر دهند و به سمت خوردن آبزیان بروند به دلیل اینکه کمبودهایی در منابع گوشت و مرغ داریم و ممکن است وضعیت از این بحرانی تر نیز شود.

بی برنامگی دولت ها در تامین مواد غذایی

این جامعه شناس در باره اینکه گوشت قرمزی ۱۶۰ هزار تومان شده است نیز بیان کرد:درحال حاضر نیز گوشت قرمز ۱۶۰ هزار تومان است و این حالی از بی برنامگی در بخش صنایع غذایی است در نتیجه مسولان  و برنامه ریزان نتوانستند تمهیدات لازم برای تامین مواد غذایی مورد نیاز جامعه برنامه ریزی کنند امکانات فراهم کنند مسوولان طی این سال ها برنامه ای برای با جمعیت ۸۰ میلیون چیکار کنند باربری بالا ببرید پیش بینی کردند دولت ها نیز تفکری برای تامین مواد غذایی جامعه گوشت ضعیف عمل کرده اند یعنی برنامه ریزی صحیحی برای صنایع غذایی وجود ندارد.

وی در ادامه از بی برنامه گی دولت ها گفت:این موضوع مربوط به این دولت نیست بلکه دولت های سابق نیز همینگونه بوده است و وظایف اصلی دولت را نتوانستند به خوبی برنامه ریزی کنند و هر دولتی وظایفی دارد یکی از آن برنامه ریزی و هماهنگی و کنترل سازماندهی است نه این دولت بلکه دولت قبلی نیز برنامه ریزی نداشته و ضعیف عمل کرده است.

قوه قضاییه فکری کند

امان الله قرائی مقدم در ادامه افزود: رییس جمهور با زبان بی زبانی اعلام کرده است که ما نتوانستیم در زمینه غذایی برنامه ریزی داشته باشیم و قوه قضاییه باید در این خصوص ورود کند تا جلوی رانت و رشوه را از بین ببرند و با توجه به اینکه دامداری ها گوسفند های خود را به غرب و شرق قاچاق می کنند و قوه قضاییه باید نظارتی بر این داشته باشد به همین دلیل رییس جمهور از مردم خواسته تا ماهی بخورند و این بی کفایتی دولت ها نه تنها این دولت بلکه دولت های قبلی را نیز نشان می دهد.

وی در پایان اظهارداشت: به طور مثال احمدی نژاد درآمد نفتی میلیاردی داشت اما نتوانست امکانات غذایی مردم را نیز فراهم سازد بنابراین در همه دولت ها این اتفاق رخ داده است.