انتشار فیلمی از آزار و اذیت یک کودک کار توسط چند جوان با واکنش تند کاربران فضای مجازی همراه شد.

در ویدئو فردی یک کودک زباله‌گرد را داخل سطل زباله پرت می‌کند و به همراه دوست خود به این صحنه می‌خندد.

مونا ربیعیان/ مسأله بزرگتری چون #کودک_آزاری و هتک کرامت انسانی اصل ماجراست که نباید پشت این دعواها گم شود. همانطورکه در موضوع #دختر_آبی، آزادی وحقوق انسان مهمترین چیز بود.پ.ن: به عنوان یک پرسپولیسی از جمله پسرک که #من_تیمم_رو_نمیفروشم لذت بردم.

سود جویی از کودکان کار

مجید ابهری، آسیب شناس اجتماعی درخصوص وضعیت کودکان کار در جامعه به خبرنگار ما گفت: وجود کودکان خیابانی یکی از آزار دهنده ترین آسیب های اجتماعی در هر جامعه می باشند از نگاه تخصصی باید این کودکان را به سه گروه تقسیم کرد: ۱-کودکان خیابانی که به دنبال پسماندهای زباله یا فروش اقلام مختلف مانند سی دی، گل و فال هستند که حدود ۸۹ درصد آنها نیز به گدایی مشغولند. ۲-کودکان کار خیابانی که توسط افرادی یا مافیای پسماندها به بهره برداری کشیده می شوند و اغلب آنها ایرانی نیستند و با اطلاع پدر و مادر مشغول به این کار هستند.۳- کودکان کار که این کودکان در دید مردم نیستند و در زیر زمین های نمناک و غیر بهداشتی مشغول به کارهایی مانند شیشه گری، صابون سازی و … هستند که در مواقعی که بازرسان به این کارگاه ها سر میزنند کارفرمایان آنها را فراری می دهند واین کودکان دوره جوانی و نوجوانی را نمی بینند چرا که اکثر با بیماری های ریوی و گوارشی از دنیا می روند.

کودکان کار خرج زندگی را می دهند

وی در ادامه افزود: همه این کودکان خرج خانواده ها را می دهند و برای مقابله با این کودکان هر کدام راه حل های مختلفی وجود دارد  البته یکسری از این کودکان اجاره ای هستند و در ازای مقداری مزد و غذا کار می کنند اعلب این کودکان با شیشه یا فلزات در زباله دان ها دست های خود را می برند و صحنه ی دلخراشی را ایجاد می کند حتی برای بستن دست خود به مراکز بهداشتی نیز مراجعه نمی کنند بلکه با دستمالی آن را می بندند بنابراین این افراد ویروس های مختلفی را نیز در سطح شهر منتقل می کنند.

این آسیب شناس اجتماعی در ادامه افزود: کودکان خیابانی بیشتر در معرض دید مردم و گردشگران می باشند و اغلب بر سر چهارراه ها و خیابان ها مشغول به گدایی یا فروش وسایل متفرقه هستند و هراز چندگاهی سرو صدایی به پا می کنند .

همه سازمان ها باید بسیج شوند برای جمع آوری کودکان کار

وی راهکار مقابله با کودکان کار را اینگونه توصیف کرد: سازمان هایی هستند که به این کودکان خدمات ارائه می کنند و به این امر می رسند اما وقتی به جمع اوری این کودکان مراجعه می کنند با حمله والدین یا کسی که از دور مراقب آنها است که اکثرا ارازل واوباش هستند رو به رو می شوند بنابراین بهترین راه این است که نهادهای بهداشتی ودرمانی، بهزیتس، کمیته امام خمینی (ره) و شهرداری ها همه امکانات خود را یک کاسه کنند تا این کودکان را از سطح شهر جمع آوری کنند .

وی در پایان اظهارداشت: ضمن اینکه بنده با ۴۰ سال سابقه آسیب شناسی اجتماعی بارها ملاحظه کرده ام که وقتی کودکان کار توسط مامورین بازداشت می شوند خانواده ها برای اینکه کودک خود را بیرون بیاورند به ان مراکز حمله می کنند  و خدمه آن مراکز را کتک می زنند و کودک خود را می برند و در شهرهای دیگر مشغول به کار می کنند چرا که این کودکان خرج خانواده را می دهند برای اینکه شاهد چنین رفتارهایی از سوی والدین نباشیم باید ازآن ها تعهد گرفت که اگر بار دیگر کودکان درخیابان ها ببینند والدین ینز مجازات می شوند .