خانواده بزرگ گروه توسعه ملی، سال گذشته در راستای افزایش تولید و جهش سود آوری افتخارات بزرگی به دست آورد و ضمن ثبت رکورد تاریخی تولید در این سال، سود آوری گروه نیز در اوج خود قرار گرفت.

اما تمام این اتفاقات دربرهه ای رخ داد که چندین معضل بزرگ اقتصادی و اجتماعی جامعه را تهدید می کرد. از یک سو شیوع ویروس کرونا باعث رکود در بسیاری از کسب و کارها شده بود و از سوی دیگر تحریم های آمریکا، شدیداً به بخش مولد اقتصاد کشور فشار می آورد. نوسان بازارها و تورم، کار را برای فعالان اقتصادی به خصوص در بخش تولیدی ناهموار کرده بود و در یک کلام، اوضاع کلان اقتصادی کشور، به شدت نامساعد بود. اما افتخار آفرینی های تولیدی و مالی گروه توسعه ملی در همین شرایط ایجاد شد. این در حالی است که طبق گزارشات منتشره گروه، این دستاوردهای بزرگ و ثبت چنین رکورد تاریخی کاملا برنامه ریزی شده و هدفمند و بر اساس تنظیم روندهای منسجم تولید به وقوع پیوست.

به همین منظور با امیر تقی خان تجریشی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی به گفت وگو نشستیم تا ضمن بررسی کارنامه این گروه در سالی که گذشت، نیم نگاهی به برنامه های سال ۱۴۰۰ نیز داشته باشیم .

جناب آقای دکتر، لطفاً در نگاهی گذارا کارنامه سال ۹۹ گروه توسعه ملی را برای خوانندگان ما تشریح کنید.

یکی از مهم ترین دستاوردهای گروه توسعه ملی در سال ۹۹، ثبت رکورد تاریخی تولید و سودآوری بود. شکست رکورد تولید شاید در حرف معنای ساده ای داشته باشد، اما در عمل به معنی فعالیت بهره ور پرسنل خط تولید، برنامه ریزان تولید و همچنین افزایش نیاز بازارهای مصرف داخلی و خارجی به محصولات تولید شده در این مجموعه است. موضوع ثانویه در کنار این افزایش تولید، افزایش سودآوری بی سابقه در گروه توسعه ملی است که تمام این موارد مرهون هماهنگی صحیح بخش تولید، فروش و مدیریت مالی شرکت های زیرمجموعه با حفظ آرامش و تکیه بر خرد جمعی به شمار می رود.

بفرمایید نقش و جایگاه گروه توسعه صنایع بهشهر را در میان هلدینگ های زیرمجموعه گروه توسعه ملی چگونه ارزیابی می کنید؟

شرکت توسعه صنایع بهشهر، یکی از مهم ترین هلدینگ های زیرمجموعه گروه توسعه  ملی است که در طیف گسترده و متنوعی از خدمات تولیدی نظیر بسته بندی، حمل و نقل، توزیع و … فعالیت دارد و به واسطه خدمات قابل توجه خود همواره نقش شایان توجهی در حوزه تولید، فروش و سودآوری در خانواده گروه توسعه ملی داشته است. این شرکت در سال گذشته که کشور درگیر مبارزه با کرونا بود، توانست شرکت های زیرمجموعه خود در بخش بهداشتی و شوینده را برای تامین محصولات بهداشتی مورد نیاز کشور بسیج کند. افزایش تولید محصولات بهداشتی برای مبارزه با کرونا هرچند سودآوری مناسبی هم به همراه داشت، اما مهم تر از آن عمل به وظیفه خطیر مسئولیت اجتماعی است که گروه صنایع بهشهر و شرکت های زیر مجموعه آن توانستند از این آزمون سربلند بیرون بیایند.

امسال توسط مقام معظم رهبری، سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها نام گذاری شده است. لطفاً در ابتدا مفهومی که این نام به همراه دارد را برای ما توضیح دهید.

طی چند سال اخیر، همواره مبحث حمایت از تولید، مورد نظر ویژه مقام معظم رهبری بوده و امسال نیز با تکیه بر پشتیبانی و مانع زدایی، موکداً بر موضوع تولید اشاره شده است. بنابراین می توان گفت که مقام معظم رهبری مشکلاتی که بر سر راه  رونق تولید، حمایت از کالای ایرانی و جهش تولید است را به درستی تشخیص داده اند و هم اکنون کشور را برای حل این مشکلات که در یک کلام پشتیبانی و مانع زدایی را در بر می گیرد، بسیج کرده اند.

یکی از مهم ترین اتفاقاتی که در زمینه پشتیبانی از تولید می تواند مثمر ثمر باشد، ورود سرمایه گذاری  های جدید در زمینه تولید و نه سفته بازی است. سرمایه گذاری های جدید و یا مجددی که در طرح های تولیدمحور و دانش بنیان رخ بدهد، مهم ترین موضوعی است که می تواند از این مفهوم مهم اما شکننده اقتصاد ایران حمایت کند.

خانواده گروه توسعه ملی در این خصوص چه برنامه هایی دارد؟

شرکت های زیرمجموعه گروه توسعه ملی عموما به ۲ بخش تقسیم می شوند. بخش اول شرکت های پویا و فعالی هستند که بدون نیاز به حمایت چندانی، چرخ های تولید را می چرخانند، تولید و صادرات دارند، عملکرد مالی آنها، عملکردی منسجم است و صورت های مالی آنها نیز نشان از سود آوری دارد. اما دسته دوم، شرکت هایی هستند که هر یک به دلیلی طی سال های گذشته از چرخه تولید بهره ور فاصله گرفته اند.

نگاهی به کارنامه گروه توسعه ملی نشان می دهد که در تمام این مدت از شرکت های گروه دوم حمایت شده است تا مجبور به تعدیل گسترده نیروی انسانی نشوند. حقوق و مزایا به موقع پرداخت شده و همچنین اقدامات زیادی برای ایجاد روندهای سرمایه گذاری مجدد در بسیاری از شرکت ها انجام شده است. در راستای این اقدامات، روند عرضه بسیاری از شرکت ها در بازار سرمایه در دستور کار این گروه در سال ۱۴۰۰ قرار گرفته است. طبعاً می دانید که ورود شرکت ها به بورس، به معنی رونق تولید، شفافیت و جذب سرمایه برای شرکت هاست که می تواند به نقدینگی مورد نیاز آنها در موارد کاربردی مختلف به خصوص افزایش سرمایه در گردش کمک کند. بنابراین امیدواریم که در سال ۱۴۰۰ بتوانیم مجددا رکورد تولید را جابه جاکنیم.

هم افزایی و تعامل میان شرکت های زیرمجموعه گروه را تا چه میزان برارتقای فعالیت های گروه موثر می دانید؟

هم افزایی بین شرکت های گروه یکی از مقولات مهم و مورد توجه به شمار می آید. در واقع  هلدینگ ها و شرکت های خانواده گروه توسعه ملی، همواره فرصت هم افزایی و تعامل با یکدیگر را مغتنم می شمارند و چنانچه گره یا مشکلی در خط تولید یا هر فعالیت دیگری در یکی از شرکت ها وجود داشته باشد، که این گره بتواند توسط شرکت دیگری باز شود، حتما این کار انجام خواهد شد. شناخت این نقاط عطف در جلسات هم اندیشی بین شرکت ها و گروه های مختلف انجام می شود و همکاری های مورد نیاز با یکدیگر نیز بدون فوت وقت صورت خواهد گرفت تا بتوانیم ضمن توسعه تولید، افزایش سود آوری را هم داشته باشیم.

گروه توسعه صنایع بهشهر چگونه می تواند در راستای تحقق شعار امسال و افزایش تولید به ارتقای عملکرد خانواده بزرگ توسعه ملی کمک کند؟

همان طور که می دانید بهشهر در کنار پتروشیمی شازند و سیدکو سه ستون اصلی فعالیت گروه توسعه ملی در عرصه تولید کشور هستند.

در خصوص گروه توسعه صنایع بهشهر تاکنون با سبد تولید و خدمات متنوع خود، نقش آفرینی به سزایی در افزایش میزان تولید گروه توسعه ملی داشته است. اگر بخواهیم نگاهی دقیق تر به روند فعالیت های این شرکت داشته باشیم، شاهد آن خواهیم بود که یکی از قدیمی ترین مجموعه های روغن کشی در این گروه قرار دارد. سهم بازار این مجموعه در زمینه مواد غذایی، شوینده و لوازم آرایشی و بهداشتی، سهم بازار به سزایی است که طبعا در گروه توسعه ملی به عنوان محملی برای افزایش تولید به شمار می آید. از سوی دیگر نیز به عنوان یکی از بزرگ ترین مجموعه های اشتغالزا در گروه توسعه ملی شناخته می شود که نه تنها نرخ اشتغالزایی در گروه را افزایش داده است، بلکه در گستره وسیع جغرافیایی کشور نیز به فعالیت مولد و اشتغالزایی اقتصاد کشور کمک کرده است. البته گروه توسعه صنایع بهشهر در زمینه صنعت مالی، بانکی و سرمایه گذاری هم فعالیت قابل توجهی دارد. این موضوع نیز به ما کمک می کند که به این شرکت به چشم مجموعه ای مانع زدا هم نگاه کنیم. اکنون این شرکت افزایش سرمایه ۳۹ درصدی از محل سود انباشته را در دستور کار خود دارد که طبعا به بهبود عملکرد مالی توسعه صنایع بهشهر، کمک شایان توجهی خواهد کرد. انتظار داریم که توسعه صنایع بهشهر بتواند در سال ۱۴۰۰، بیش از پیش روند توسعه تولید و صادرات را جدی بگیرد و ضمن بزرگداشت نیروی انسانی و همچنین حفظ کیفیت محصولات تولیدی و ارتقای آن در راستای احترام به حقوق مصرف کننده، آمارهای تولید و سودآوری را افزایش دهد.