مردم ایران امروز در مشکلات اقتصادی غرق شده است و کیفیت زندگی مردم و معیشت مردم 50 درصد کاهش پیدا کرده و این امر باعث شده تا مردم طی سال های گذشته زیر خط فقر بروند و زندگی سختی را داشته باشند.

مونا ربیعیان / افزایش چشمگیری که قیمت مسکن، دلار،طلا و اقلام خوراکی اعم از گوشت،مرغ،برنج، روغن و… حکایت از سفره خالی کارگران در سال ۹۷ دارد و همه مسوولین به دنبال راهی برای تامین معیشت کارگران در نیمه دوم سال هستند و بادی دید که مسوولان برای نیمه دوم سال چه برنامه‌ای دارند.

نکته جالب این است که در حال حاضر کارمندان نیز زیر خط فقر هستند چرا که تورم از حقوق کارمندان نیز سبقت گرفته است. کرمندانی یک روز بهترین زندگی ها را داشتند در حال حاضر درست است که خانه و ماشین دارند اما اگر این ها خراب شوند هزینه تعمیر را هم ندارند و این یعنی ایرانی ها میلیاردرهایی هستند اما فقیر.

 احمد بخارایی جامعه شناس: فقر اقتصادی، فقر جتماعی و.. را به همراه خواهد داشت

احمد بخارایی جامعه شناسم درخصوص افزایش فقر در کشور به خبرنگار ما گفت: وضوع مهمی است چرا که ۵۰ درصد زیر خط فقر هستند اما فقر نسبی در کشور بیشتر از این است و وقتی در کلانشهری مانند تهران حقوق باید بالای ۱۰ میلیون تومان باشد تا بتوانی یک زندگی نسبی داشته باشید وقتی حقوق افراد۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است این یعنی فقر.

وی درباره عنوان فقر نیز اظهارداشت: فقر اقتصادی همواره فقر اجتماعی، فقر سیاسی، فقرفرهنگی و.. را نیز در بر خواهد داشت چرا که این ها یک حلقه هستند که برای ذهنیت جامعه تفکیک شده اند در بسیاری از سخنرانی ها و یادداشت ها مصاحبه ها بارها اعلام شده است که علت و معلول ها برای ایجاد فقر زیاد است.

این جامعه شناس در ادامه افزود: وقتی جامعه ای قدرت محور باشد و برای حفظ قدرت تاکنیک های اقتصادی را نادیه گرفته شود مثل سرمایه گذاری خارجی که در کشور با مشکل رو به رو است یا اینکه سرمای گذار یارانی حاضر نیست در ایران سرمایه گذاری کند و سرمایه های فراری در کشور هست و تولید با مشکل رو به رو خواهد شد بنابراین استغال وجود ندارد بیکاری، بیکاری یعنی فقر را به همراه خواهد داشت. با تولید نیم بند نمی شود اقتصاد کشور را درست کرد و عملا ایران یک کشور مصرف گرا است که با بحران اشتغال رو به رو است.

فروپاشی اجتماعی در گرو افزایش فقر

احمد بخارایی درباره کنترل تورم راهی برای کاهش فقر در کشور نیز اظهارداشت: کنترل تورم براساس تقاضا وعرضه باید باشد وقتی کشور با بحران رو به رو است و تولید با زد و بند های سیاسی انجام می شود و بیشتر کالاهای اساسی وارداتی است بنابراین تقاضا از عرضه کاهش پیدا خواهد کرد تولید و توزیع هر کالایی با عدم تواضع در کشور رو به رو است . کنترل تورم اولین راهکارش امکان نقدینگی سات یعنی افزایش حقوق افزایش مالیات و …نقش کلیدی رال ایفا می کنند ما در بخش تولید با مشکل رو به رو هستیم حتی نفت مان را خام فروشی می کنیم و در ازای آن کالای مورد نیازی را دریافت می کنیم که با همان نفت تولید می شود.

وی در ادامه افزود: روی کاغذ اقتصاد را می توان درست کرد مانند زمینی که خاک نامرغوب دارد آب ندارد را بخواهیم محصولی دران بکاریم اول باید خاک را اصلاح کنیم و آب را با راهکار مناسب به آن زمین برسانیم تمام این راهکار ها شدنی است اما روی کاغذ مانند بهتر کردن وضع اقتصادی وضع اقتصادی برای اقتصاد سالم درست شدنی است اما نه اتقصاد ما که با زد و بند همه کارهایش انجام می شود.

این جامعه شناس از فقر ۸۰ درصدی در کشور گفت:  وقتی ۸۰ درصد مردم زیر خط فقر هستند و ۱۵ در صد مردم متوسط و ۵ در صد مردم ثروتمند هستند جامعه ای که افراد متوسط آن نیز در حال سقوط به خط فقر هستند را نمی توانیم جامعه آماری درستی نامید در حال حاضر کشور ما دوقطبی شده است و این دو قطبی فروپاشی اجتماعی را به همراه خواهد داشت.

وی در پایان راهکاری موقت را موفق ندانست و اظهارداشت: باراهکارهایی مانند یارانه ، کمک معیشتی، کمک های مانند برنج و مرغ و قیمت گذاری دستوری نمی توان جامعه را از خطر فقر نجات داد چرا که این راهکارها موقت بوده و راهکار دائمی نیست.

مصطفی اقلیما پدر مددکاری اجتماعی: بالا ۵۰ درصد از مردم زیر خط فقر

مصطفی اقلیما پدر مددکاری اجتماعی در خصوص افزایش فقر در کشور به خبرنگار ما گفت:  وقتی از فقر صحبت می کنیم باید بدانیم فقر یک معلول است و علتهای متخلفی برای پدید آمدنش وجود دارد و یک شبه فقر در یک کشور به وجود نیامده بلکه بلند مدت بوده بنابراین پدیده فقر در بلند مدت به وجود می آید. درحال حاضر بیش از ۵۰ درصد مردم زیر خط فقر هستند و اگر دقت کنیم می بینیم که با این تورم به وجود امده کارمندان دولتی نیز در خط فقر وجود دارند.
وی در ادامه افزود: درقانون اساسی کشور آماده است که حقوق و درآمدها براساس تورم افزایش داشته باشند اما در حال حاضر حققو بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا می کند و تورم نیز بیشتر از حقوق بین ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش پیدا کرده است بنابراین کارمندان و حقوق بگیران ۱۰ درصد زیر خط فقر هستند چرا که تورم ۱۰ درصد بیشتر از دستمزد دریافتی آنها است. از طرفی دولت اعلام کرد که حقوق برخی کارمندان که بالا است را ۲۵ درصد افزایش نخواهد داد و حدود ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فقط افزایش خواد داد و این یعنی انها نیز در خط فقر زندگی می کنند.

پدر مددکاری اجتماعی درباره تورم بالا و کاهش قدرت خرید مردم گفت: تورم بالا در کشور باعث شده تا قدرت خرید مردم به صفر نزدیک شود است وقتی دولت اعلام کرد حقوق ها ۲۵ درصد افزایش پیدا می کند حمل و نقل های عمومی که دست خود دولت است ۳۵ درصد افزایش قیمت داشت و این یعنی اینکه خود دولت هم در این تورم به وجود امده بی تقصیر نیست.

کرونا مزیت بر علت بیکاری در جامعه

وی در ادامه از تعطیلی مغازه ها گفت: در این میان هم به دلیل بیماری کرونا مغازه ها را تعطیل کردند و این باعث شد تا نیمی از مردم بیکار شوند در صورتی که در کشورهای پیشرفته انگلیس و آمریکا وقتی مغازه ها را تعطیل کردند به مغازه دارها ماهی ۱۸ هزارپوند کمک کردندو مالیات ها را نیز بخشیدند اما در ایران چه کردند آیا مالیاتی بخشیده شد؟ کمکی به مغازه های تعطیل شد؟ در آمریکا برای مردم فقیر خود ۵ هزار میلیارد دلار هزینه کردند تا مردم در این مدت بتوانند زندگی کنند اما در ایران به جای اینکه کمکی به مردم شود برعکس عمل می کنیم ماجرای واردات واکسن یک نمونه است که برای دریافت واکسن مردم باید هزینه کنند.

مصطفی اقلیما در خصوص فقر نیز مثالی زد و گفت: وقتی استاد دانشگاه در اسنپ کار می کند تا خرج روزانه خودش را دربیاورد چه توقعی می شود داشت از اینکه مردم زیر خط فقر نباشند. مردم حتی در حال حاضر نمی توانند اجاره خانه خود را پرداخت کنند چه برسد به اینکه بخواهند خرج خورد و خوراک را تامین کنند.

وی وظیف دولت ها را گوشزد کرد: دولت ها وظیفه دارند که اشتغال ایجاد کنند و اما در این مدت دولت ها هیچ اشتغالی ایجاد نکردند و حتی برخی از کارهای تولیدی را نیز تعطیل کردند نکته جالب این است که هر دولتی که سرکار می آید تیم دولت قبلی سرجایش است فقط پست ها تغییر می کند و این چه کاری از تیمی که قبلا بوده بر می آید پاسخگویی داشتند؟ شایسته کار بودند؟ فقط از سمتی به سمت دیگر منتقل می شوند بنابراین معلوم است که فقر روزانه افزایش پیدا می کند. در فرانسه رییس جمهورش دو دوره رییس جمهور بود و پسرش یک خبرنگار ساده یعد از دوره ریاست جمهوری ا پسرش همچنان یک خبرنگار ساده بود و هیچ پست و مقامی نگرفت اما در ایران اول پست و مقام به اعضای خانواده داده می شود بعد شروع به کار می کنند.

پدر مددکار یاجتماعی در پایان از آسیب های اجتماعی به وجود آمده ناشی از فقر گفت: اقتصاد باعث فقر شده است، فقری که باعث دزدی، رسپیگری، فحشا در بین جوانان و .. شده است این آسیب های اجتماعی به مرور بیشتر خواهد شد و برای جلوگیری از این آسیب ها باید مسوولین پاسخگو باشند دزدی فقط دزدی در خیابان نیست استاد دانشگاه از تدریس می زند این دزدی است چرا که عمر شاگرد را هدر داده است مسوولین باید پاسخگو چنین رفتارهایی باشند.