روزهای اخیر، همین که صدای احیای برجام به گوش بازار رسیده، شاهد واکنش مثبت آن و کاهش نرخ سکه، طلا و دلار و ریزش قیمت‌ها بوده‌ایم. گویی بازار از مدتها پیش، منتظر فرصتی برای نشان دادن واکنش مثبت بوده است، اما از سوی دیگر واکنش منفی مخالفان احیای برجام نیز در این میان جالب توجه است.

مونا ربیعیان/ از نظر دولت، مساله احیای برجام یک مساله ملی است و نباید ابزار انتخاباتی قرار بگیرد. دولتمردان معتقدند برخلاف عده ای، هیچ وقت از جیب مردم و منافع ملی برای منافع جناحی و انتخاباتی هزینه نکرده‌اند. این را نمی‌گوییم که در ارزیابی مشکلات کشور، دولت را از خطا مبرا بدانیم اما در شرایط کنونی، تلاش مذاکره‌کنندگان برای رفع تحریم ها و سعی در گشودن درها به روی زندگی مردم، نمی‌تواند از نظرها دور بماند یا به گونه‌ای ورارونه جلوه داده شود.

آیا می توان تحریم را که عنصر اثرگذار در مشکلات کشور است، نادیده گرفت؟، دولت تاکید می‌کند که در احیای برجام هیچ انگیزه ای جز رفع تحریم و بهبود وضعیت معیشت مردم ندارد.

امروز اما با توجه به شرایط کشور و نزدیک شدن به انتخابات، انگیزه های بسیاری وجود دارد تا عده ای به دنبال هر راهی برای سیاه نشان دادن فضای کشور و سنگ انداختن بر سر راه هر گشایشی باشند و برای رسیدن به مقاصد خود، مسیر تخریب دولت و ناامیدی بیشتر مردم را در پیش گرفته اند.

حمید آصفی؛ جامعه شناس سیاسی :معیشت مردم روز به روز اوضاع وخیم تری پیدا می کند

حمید آصفی؛ جامعه شناس سیاسی درخصوص اینکه چرا معیشت مردم فراموش شده است به خبرنگار ما گفت: کشور ایران به صورت خام فروشی آن هم خام فروشی نفتی اداره می شود درامد نفتی کشور باعث شده که درآمد رانتی ایجاد شود؛ در نتیجه این نشان می دهد که دولت ها به دنبال توزیع رانت هستند بر این اساس اقتصاد معیشتی مردم روز به روز و سال به سال اوضاع وخیم تری خواهد داشت. وقتی تورم در جهان ۲ تا ۴ درصد اعلام می شود در ایران ۲۲ درصد است؛ اقتصاد ایران درآمدش از فروش نفت و گاز و اندکی از معادن و… است.

وی در ادامه از اقتصاد منفی کشور گفت: بااین تفاسیر اقتصاد منفی است اما دولت براین باور است که اقتصاد کشور صفر بوده اما از دید اقتصاددانان صفر هم همان منفی است چرا که اقتصاد مولد نیست و فروش نفت است که کشور را اداره می کند در زمان احمدی نژاد رقم افسانه ای در فروش نفت داشتیم و حدود ۹۰۰ میلیارد درآمد نفتی داشتیم در ان زمان احمدی نژاد اعلام کرد که ۱۵ هزار شغل ایحاد کرده است که پس از تحقیقات مشخص شد که این شغل ها پارکبان بوده است و در نتیجه شغلی ایجاد نشده است.

این جامعه شناس سیاسی درباره انتخابات نیز گفت: انتخابات جناحی است اما مشکلات جامعه امروزی نرخ تورم ۴۵ درصدی و تورم نقطه به نقطه که بالای ۲۰۰ درصدی است را تجربه می کند نیروی کار بازنشستگان و طبفات کارگری این تروم را کاملا درک می کنند چرا که در برخی از آمارها ۱۲ میلیون تومان خط فقر اعلام شده و برخی ها آن را را ۸ میلیون تومان می داننداما با این حال افزایش حقوق کارگران با تمام مزایای ایجاد شده ۴ میلیون تومان خواهد شد و این یعنی حقوق کارگران یک هفته نیز کفاف می دهد و حتی کارگران و کارمندان حق اعتراض به این وضع موجود را ندارند.

وی در خصوص بهار انتخاباتی کشور و بی فروغی این انتخابات گفت: درحال حاضر بهار سیاست کشور و سیاست جناح ها و وعده های اقتصادی هستیم وعده هایی که پشتوانه و زمانت اجرایی ندارند چرا که در بازار جهانی ایران خام فروش است و تحریم ها ایو وضعیت را دگرگون کرده است و باید اول تحریم ها لغو شود بعد پول به کشور وارد شود تا کالاهای پر مصرف به وضعیت عادی بازکردند .

وی از وعده های انتخاباتی که عملی نمی شود گفت: درزمان انتخابات در این مدن وعدههایی داده شده که هیچ کدام اجرایی نشده است با توجه به اینکه کارگران، بازنشستگان و حتی افراد فرهنگی نیز به فرودستان پیوسته اند در نتیجه ناامیدی و بدبینی در کشور به وجود آمده است و حتی می توان گفت که در امد دولت به ته رسیده است چرا که در یک سال اخیر اختلاسی صورت نگرفته و این نشان می  دهد که پولی برای اختلاس وجود ندارد. در زمان انتخابات اصلاح طلبان و اصولگرایان با وعده های معیشتی قصد دارند تا مردم را به سمت انتخابات بکشانند اما با توجه به اینکه ۴۶  روز دیگر انتخابات است و این فضای انتخاباتی سرد و بی رمق ترین فضای انتخاباتی در ۴۲ سال اخیر بوده سات چرا که وعده هایی که به مردم داده شده عملی نشده است و این باعث سردی بین مردم در زمان انتخابات شده است.

وی از زمان خاتمی اظهارداشت: در زمان خاتمی برنامه های اقتصادی ارائه شد که در ۸ سال اجرایی شد و می شد ایران یکی از قطب های اقتصادی منطقه باشد اما به محض روی کار آمدن احمدی نژاد و علم توزیع فقر یارانه ای که مد نظر او بود باعث شد تا ایران ۸ سال عقب بیوفند و با اعلام اینکه ۱۵ هزار شغل ایجاد کرده است اما با تحقیقات نشان داده شد که این ۱۵ هزار شغل پاکبانی بوده است واین باعث بد بینی در بین مردم شده است.

حمید آصفی از برنامه هیا خاک خورده گفت: برنامه هایی که ۲۰ ساله است باید تشخیص مصلحت نظام به دولت ها برای اجرایی شدن آنها گوش زد کند نه اینکه وقتی دولیت روی کار می اید ان پرونده ها به کشوی میز منتقل شود و دیگر هم به آنها سری زده نشود.

وی از این دولت انتقاد کرد و گفت:  دولت روحانی با برنامه های سرمایه داری و حاتم بخشی در بخش خصوصی باعث نابودی و بیکاری بیشتر شده است چرا که با خصوصی سازی فساد یاجاد کرده است اگر نگاهی به خصوصی سازی در کشور شود متوجه خواهید شد که هیچ خصوصی سازی رد یان مدت موفق نبوده است چرا که بخش بازرسی شرکت خصوصی سازی که باید دولت نظاره گر باشد در دست بخش خصوصی است و این فساد زا بوده است.

وی حتی از گسترش فقر از زمان احمدی نژاد گفت: احمدی نژاد برنامه بودجه که از اقتصاددانان استفاده می شد را از بین برد و دولت روحانی ۸ سال وقت داشت تا از اقتصاددانان دوباره استفاده کند و از اقتصاددانان برای رونق در اقتصاد گشور استفاده کند اما چنین نشد و فرصت ها دوباره از دست رفت.

این جامعه شناس از فراموشی نیروی انسانی گفت: ایران در برنامه های گفته شده می تواند قطب اقتصادی باشد چرا که نیروی مهندسی کافی داشته اما در حال حاضر حتی از بنگلادش هم عقب تر است با توجه به اینکه هر قطعنامه ای که احمدی نژاد آن را بی ارزش می خواند ایران را ۵۰ سال عقب می راند اما او به این قطعنامه ها توجه نکرد همچنین از نیروی انسانی که در کشور است هم توجهی نشد.

محمد غرضی؛ کارشناس اقتصادی:بازی های سیاسی برای برگزاری انتخابات پرشور

محمد غرضی؛ کارشناس اقتصادی در خصوص اینکه زمان انتخابات زمان وعده های گوچ است به خبرنگار ما گفت: دستگاه های اصلاح طلب و اصولگرا از اول انقلاب با یک دیگر بحث داشند و مجموعه چپ و راست و مدیریت ها باعث شده تا مشکلات کشور بیشتر شود. اصولگرا و اصلاح طلب ندارد دلار ۷۰ ریالی ۲۴ هزار تومان هر دولتی روی کار آمده است  مقداری بر قیمت دلار افزوده و معیشت مردم دائم دچار مشکل شده است در چهار دهه که مجموع حضور اصلاح طلبان و اصولگرایان بوده مردم را فقیر تر کرده است.

وی در ادامه از بازی های انتخاباتی گفت: درحال حاضر مردم دیگر به اتفاقات سیاسی واکنش نشان نمی دهند و وارد این بازی های انتخاباتی نمی شوند چرا که وقتی مردم برای تهیه نان خود با مشکل رو به رو هستند چرا باید به انتخابات فکر کنند.  جریانات سیاسی انتخاباتی باعث می شود تا گرفتاری معیشتی مردم پوشش داده نشود و این یک بازی سیاسی است که توسط رسانه ها راه اندازی می شود.

این کارشناس اقتصادی در پایان اظهارداشت: این دوتا گروه می خواهند انتخابات خیابان دچار درسر شوند ۹۸ ۱۴۰۰ هم اتفاق راه بیاندازند تحریک نخواهند شد ,در سال ۸۰ تا ۸۴ حقوق کارگر ۴۰۰۰ تومن بود ۱ هزار تومان بود ۱۷۰ دلار است درامد مردم نصف شده است مطلق به مردم در جیب رانت خوراان می روند دراین مدت فقط جای اصلاح طلب و اصولگرایان هر هشت سال تغییر می کند در صورتی که نسل جوان می تواند جلوی فسادهای ایجاد شده را به گیرد در حال حاضر ما به نسل جوان آینده روشن را بدهکار هستیم.