ناکارآمدی سیاست‌های ایجاد اشتغال رسمی و بیکاری گسترده، عدم تناسب میان سطح دستمزد و هزینه‌های زندگی، نابرابری و فقر عوامل اصلی گسترش مشاغل غیررسمی همچون دست‌فروشی است.هرچند برخی معتقد به برخورد قهری با دستفروشان هستند اما افزایش دست‌فروشی با شیوع کرونا و تعطیلی کسب‌‎وکارها مصداقی است که می‌توان روی‌ آوردن بسیاری از افراد به این کار را ناشی از اجبار و شرایط بد اقتصادی دانست.در ایران شرایط برخوردهای قهری و مداخله‌گری نیروی‌های انتظامی بدون توجه به تمام جوانب به سامان نخواهد رسید.

موناربیعیان/ موضوع دستفروشی در مترو پدیده ای است که تقریبا در شهر زیرزمینی پایتخت مدت کوتاهی پس از افتتاح ایستگاه های مترو طی ۲۰ سال پیش شکل گرفت. مسوولان مترو طی دوره های مختلف مدیریت شهری گذشته تا کنون طرح ها و برنامه هایی برای مقابله با این موضوع اجرا کرده اند. از برخوردهای سلبی و توقیف اجناس دستفروشان گرفته تا ممنوعیت ورود آنها به قطارهای مترو؛ البته در برخی از زمان ها هم شهرداری تهران نه تنها برخوردی نداشت بلکه به نوعی چراغ سبز هم برای فعالیت آنها نشان داد.

برنامه های شهرداری تهران تاکنون برای ساماندهی دستفروشان در مترو موفق نبوده و به غیر از مخالفت برخی شهروندان جهت فعالیت این افراد در واگن ها، حضور دستفروشان مرد هم در واگن بانوان دردسرساز شده و صدای بسیاری از شهروندان را درآورده است. اخیر هم برخی از مخاطبان فارس من با راه اندازی کمپینی با ۱۵۰۰ امضا با عنوان از ورود دست‌فروشان به مترو بانوان جلوگیری کنید خواستار برخورد با حضور آقایان و دست‌فروش‌ها در واگن زنان شده اند.

کرونا شرایط سخت برای اقشار ضعیف

مجید ابهری؛ آسیب شناس اجتماعی درخصوص افزایش دستفروشان به خبرنگار ما گفت: ورود و گسترش بیماری همه گیر کرونا به کشور در کشور ما شرایط اوضاع جدید به وجود آورد که نیازمند برنامه ریزی و اقدامات اساسی می باشد , اوضاع جدید بیکاری کسادی بازار و همچنین مشکلاتی برای مغازه داران و دستفروشان به وجود اورده است. بساط گستری یک پدیده اجتماعی است با عنوان مختلف وجود داشته شرایط خاص اقتصادی و بالا بودن بیکاری بسیاری از افراد که شغلشان دستفروشی نبوده به این حرفه مشغول شدهاند

این آسیب شناس اجتماعی در ادامه افزود: خیابان های پر تردد در مترو اتوبوس های شرکت واحد باعث شده با قشر جدیدی رو به رو باشیم نگاه رفتاری به این موضوع آزار شهروندان را بیان می کنند با فشار از میان جمعیت در می شوند اقلام خود را می فروشند در اتوبوس ها هم وضعیت بسیاری از این افراد آبرومند هستند مخارج خانواده را پرداخت می کنند دبیرستانی دارند همسر بیمار دارند توان و شخصیت تکدی دارند نه به خود اجازه می دهند در جامعه انجام دهند در فضای مجازی با کلیپ هایی مامورین سد معبر با این افراد ناخوشایند کرده است

وی راهکار مقابل با دستفروشان را مدارا با آنها دانست و افزود: دولت و شهرداری ها باید توجه نمایند سد معبر و ایجاد مشکلات عابرین مسافرین کار درست و قانونی نیست رد شرایط عادی نه در شرایط استراری کرونا که بسیاری از مغازه دارن اقساط بدهی بیمه مالیات هزینه های زندگی بسیار نامطلوب به سر می برند

کمک های حمایتی از این اقشار باید صورت گیرد

مجید ابهری در ادامه از کمک دولت ها در زمان کرونا گفت: در تمام کشورها قرنطیه به افراد بیکار و کم درآمد جنسی می گردد یک واحد میلیون تومان وام دادند ان هم از یارانه ماهیانه کم اقشار کم درآمدباشند ناخوشایند استاما نباید به شخصیت این افراد توهین شود چر که در میان افرادی هستند که به اسم دستفروشان فرصت طلبی می کنند و اسم این افراد را نیز خدشه دار می کند.

وی در ادامه افزود: چرا که اکثریت این افراد نیازمند واقعی هستند و باید به صورت حمایتی از انها حمایت شوند در این میان بانک ها باید کمک کنند چرا که از این افراد حمایت نمی شود از طرفی افزایش قیمت ها باعث شده تا این افراد فشار اقتصادی زیادی را متحمل می شوند.

این آسیب شناس اجتماعی در پایان اظهارداشت: متاسفانه نکته خاتمه اشاره کنم بخشنامه دستور دولت برای پرداخت دارندگان سهام عدالت است صادر نمکونده در مراجعه سهام پاسکاری می کشوند چه مقدار وام دولت باید به طور مشخص سرگردمی مردم کرونا شهر قرمز سیاه نموده بانک ها مجاب نماینده سهام عدالت دبون هیچ درنگی وامی اعطا نمیاند دریافت خواهد شد دیگر منتی بر سر مردم داشت اینگونه اتلاف مردم سرگردم نموندن مزیده بر علت گردیده دولت توچه نمایند حمایتی باید به فکر مردم و اقشار کم درامد بیکار باشد . چرا که تا کنون مقام معظم رهبری و مردم از اقشار کم درآمد حمایت کردند و باید این مساعدت به صورت مخفی ادامه داشته باشد و دولت در این میان نیز باید کاری انجام دهد تا این اقشار کمتر آسیب ببینند.