درمذاکرات حقانیت ایران برای ۵+۱ از ابتدا مشخص بود.

در سومین دور از مذاکرات وین، همگام با دو کارگروه موجود یعنی کارگروه های مرتبط با تعهدات برجامی ایران و همچنین لغو تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به برجام، تصمیم بر آن شد کارگروه سومی با نام «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» تشکیل شود که از نگاه ناظران به تسریع و ثمربخشی مذاکرات کمک خواهد کرد.

دور سوم گفت‌وگوهای برجامی بین اعضای کمیسیون مشترک برجام روز سه‌شنبه هفتم اردیبهشت در پایتخت اتریش آغاز شد؛ نشستی یک روزه که همانند قبل «سیدعباس‌عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه هدایت هیات نمایندگی ایران را برعهده داشت. وی در آن روز ضمن گفت وگو با مقامات ۱+۴ با «انریکه مورا» مدیر سیاسی اقدام خارجی اتحادیه اروپا هم دیداری جداگانه‌ داشت. افزودن بر آن، هیات‌های روسیه، ایران و چین نیز در حاشیه اجلاس با یکدیگر دیدار و در ارتباط با موضوعات مرتبط گفت وگو کردند.

جنگ اقتصادی ایران و آمریکا ادامه دارد

محمدحسن قدیری ابیانه؛ سفیر اسبق ایران در مکزیک درخصوص جنگ اقتصادی به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر در جنگ اقتصادی هستیم در حقیقت اتاق جنگ آمریکا خزانه داری امریکا است و تحریم ها توسط اوباما، ترامپ و بایدن و اروپاییان به ایران تحمیل شده است.

وی درباره مذاکرات برای رفع تحریم ها گفت: مذاکراتی که در سطح جهانی برگزار می شود برای رفع تحریم ها بوده است اما نحوه مذاکره هیات ایرانی به گونه ای است که نه تنها تحریم ها رفع نخواهد شد بلکه تشدید هم پیدا خواهد کرد، امید بستن به بایدن و اروپاییان و ابراز خوش‌بینی نسبت مذاکرات خود موجب می‌شود رکود اقتصادی در ایران ادامه یابد. بایدن مرتب به دروغ وعده رفع تحریم ها را داد تا ایران به برجام بازگردد اما ادعای رفع تحریم ها حقه ای بود از سوی بایدن و تیم آن.

وی در ادامه افزود: این حقه باعث شده تا در اقتصاد کشور رکودی حاکم شود. زیر بسیاری از افراد سرمایه گذاری و ساخت و ساز را تا روشن شدن موضوع و با احتمال گشایش اقتصادی متوقف می‌کنند. وقتی صحبت در بعد سیاست خارجی مطرح می شود اشتباهات فاحش استراتژی خودنمایی می کند. همه مشکلات ناشی از تحریم ها نیست. سیاست غلط وزیر امور خارجه نیز که میدان را مانع دیپلماسی می داند هم دلیل بر علت است چرا که میدان با دیپلماسی تکمیل کننده همدیگر هستند.

ایران در مذاکرات باید قدرت چانه زنی داشته باشد

سفیرسابق ایران درباره قدرت چانه زنی ایران در مذاکرات گفت: ۵+۱ می داند که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیست اما به دلیل منافع نامشروع خود ادعاهای کاذب را مطرح می کند. درصورتی که آنها به حقانیت ما واقه هستند.

 اینجا است که قدرت چانه زنی باید به قدری بالا باشد که بتوانیم از حق ایران در مذاکرات دفاع کنیم.

وی برای قدرت چانه زنی نیز مثالی زد و اظهارداشت: مثالی است که باید گفته شود زمانی ایران نیاز به صفحات سوخت ۲۰درصدی اورانیوم داشت برای تولید رادیوداروها داشت و سلامت ۱میلیون نفر به آن وابسته بود، غربی‌ها سعی کردند سلامت  تیم این یک میلیون نفر را به مذاکره کننده اروپایی با نام حقوق بشر وسلامت به گروگان گرفتند و حاضر نشدند صفحات سوخت ۲۰ در صدی را به ایران بفروشند تا اینکه شهید شهریاری توانست با توانایی که داشت صفحات سوخت ۲۰ درصدی را تولید کند و این باعث شد تا اروپاییان عقب نشینی کنند و برای تیم ایرانی امکان چانه زنی ایجاد شد.

محمدحسن قدیری ابیانه درباره داعش نیز بیان کرد: ایران حتی در عراق و سوریه توانست داعش را شکست دهد و کمکی به دیپلماسی کند. داعش که حتی بدتر از صدام در بود داشت در عراق  رشد می کرد و این هم مطابق با خواست غربی ها بود اما ایران توانست انها را نابود کند و این باعث شد قدرت ایران اهرم بزرگی در مذاکره ایجاد کند.

میدان و دیپلماسی دو بال مکمل هم هستند.

وی در ادامه از عملکرد وزارتخارجه انتقاد کرد و اظهارداشت: روحانی اعلام کرد که نظرش با نظر وزیر امور خارجه در این رابطه متفاوت است و دیپلماسی و میدان دو بال هستند که تکمیل کننده یکدیگرند. در وزارتخارجه هرکس با نظر وزیر مخمتفاوت است، منزوی می شود یا از سمتی که دارد به سمتی دیگر منتقل می‌گردد.

محمدحسن قدیری ابیانه در ادامه از عدم موفقیت تیم مذاکره کننده گفت: با این بدیهایت تیم مذاکره کننده در رفع تحریم ها موفق نخواهد بود کما اینکه تا کنون نیز موفق نبوده و تحریم ها نه‌تنها برداشته نشد بلکه بیشتر از قبل هم شد. حتی وزارت امور خارجه جرات عذرخواهی از ملت را ندارد چرا که با سیاست های اشتباهی که در این مدت داشته باعث زیان به کشور شده و این را نیز گردن منتقدین برجام و در حال حاضر هم گردن شهید سردار سلیمانی می اندازد.