بازار خرید و فروش جواب تست کرونا داغ شده و گویا هر کسی بخواهد می‌تواند جواب تستش را با پول تغییر دهد. عده‌ای که برای سفر به خارج از کشور، نیاز به جواب منفی تست کرونا دارند برخی هم برای مقاصد دیگر.

مونا ربیعیان/ چند ماه بود که خبرهای غیررسمی درباره خرید و فروش جواب آزمایش کرونا و جعل آن منتشر می‌شد. همان روزها رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد که این خبر را رد نمی‌کند، اما گزارشی نیز در این‌باره دریافت نکرده‌است؛ او معتقد بود که در آزمایشگاه‌ها سامانه‌های نظارتی وجود دارد که به‌صورت مرتب و دوره‌ای آن‌ها را رصد می‌کند. این در حالی است که مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت خبر داد که گزارشاتی در زمینه تخلفاتی نظیر فروش تست منفی کرونا برای مسافران از سوی برخی آزمایشگاه‌های خصوصی، به‌طور رسمی و غیررسمی و حتی از طریق آزمایشگاه‌ها دریافت شده‌است!

بازار خرید و فروش جواب تست کرونا داغ شده و گویا هر کسی بخواهد می‌تواند جواب تستش را با پول تغییر دهد. عده‌ای که برای سفر به خارج از کشور، نیاز به جواب منفی تست کرونا دارند با دادن پول به برخی از آزمایشگاه‌ها و بدون انجام هیچ تستی! برگه‌ای مبنی بر عدم ابتلا به کرونا می‌گیرند و بی‌توجه به اینکه موجب انتقال این ویروس به اطرافیان خود می‌شوند، بار سفر می‌بندند و به مسافرت می‌روند! عده‌ای دیگر نیز به قصد گرفتن مرخصی از محل کار و رفتن به سفر و گردش، جواب مثبت کرونا می‌گیرند و به بهانه اینکه باید در قرنطینه باشند، دو هفته مسافرت می‌روند و تفریح می‌کنند!

ورود مافیا در بیماری کرونا

محمدرضا محبوب فر، کارشناس حوزه سلامت در خصوص وضعیت بازار واکسن در کشور به خبرنگار «اقتصاد پویا» گفت: متاسفانه وقتی اشرافیت و مافیا در واکسن  و داروی کرونا و تجهیزات پزشکی بیمارستانی ورود پیدا می کند می توان چنین نتیجه گیری کرد که بیماری کرونا به نفع برخی از افراد و جریان ها در کشور است و این افراد نمی خواهند که این بیماری کنترل شود.

وی در ادامه با اشاره به فساد موجود در واردات اقلام درمانی بیماری کرونا اظهار داشت: متاسفانه زمینه های فساد و رانت در واردات و تولید واکسن و همچنین درخصوص تجهیزات پزشکی و دارو و آزمایشات کرونا در کشور فراهم است و برهمین اساس است که در واقع راهکاری برای کنترل کرونا و ارده ای در این زمینه وجود ندارد.

این کارشناس حوزه سلامت از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم انتقاد کرد و گفت: این روزها مردم به قدری گرفتاری اقتصادی و معیشتی پیدا کرده اند که دیگر خسته هستند و در پارک ها و بوستان ها حضور پیدا می کنند. مردم در اولین شب قدر هم به دلیل گرفتاری های گسترده ای که با آن دست و پنجه نرم می کنند و ضرورت پیدا کردن انجام دعا و نیایش در درگاه خداوند در شهرهای مختلف کشور مانند: اصفهان، تهران، تبریز و… بدون رعایت پروتکل های بهداشتی و زمان توصیه شده دو ساعته حضور پیدا کردند. مردم به دلیل خستگی روحی و روانی ناشی از کرونا و معیشت نیاز به کمک های فوری روانشناسی و مددکاری پیدا کرده اند و عادی انگاری شرایط بیماری کرونا از این نظر برای مردم قابل توجیه است و این مسئله چالش عمده این روزهای کشور است که با عنایت به اینکه شیب صعودی بیماری در بیش از ۲۵ شهر کشور نزولی شده است اما پیک پنجم بیماری کرونا در هفته های آینده دور از انتظار نخواهد بود.

سیاست های یک بام و دوهوا در تعطیلات

وی از تکرار سیاست های متناقض و یک بام و دوهوای نوروزی ستاد ملی کرونا خبر داد و بیان کرد: متاسفانه اشتباه نوروز در حال تکرار است چراکه تعطیلات اعیاد فطر در ماه اردیبهشت و تعطیلات مناسبتی ارتحال امام خمینی در خرداد در پیش رو است و متاسفانه ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیمی تاکنون اخذ نکرده است و برای کنترل کرونا در تعطیلات پیش رو هیچ برنامه ای ارائه نداده است.

محمدرضا محبوب فر از چند و چون برگزاری مراسم احیای شب قدر بدون رعایت پروتکل های بهداشتی گفت: اولین شب قدر بر خلاف انتظار که بنا بود مجازی برگزار شود با عدم رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری و در فضاهای باز و آن هم بیش از دو ساعت برگزار شد و تا نیمی از پاس شب هم به طول انجامید. اتفاقات فروردین ماه در حال تکرار شدن است و با توجه به این که روند افزایشی کرونا در ۲۵ استان کشور تا حدود جزئی کاهش یافته است، چنین رفتارهایی در سطحح جامعه خبر از آغاز پیک پنجم بیماری می دهد. ایران اکنون کانون شیوع بیماری در جهان است و بسیاری از کشورهای جهان ورود مسافرین از ایران را ممنوع اعلام نموده اند و این سیاست یک بام و دوهوا در وزارت بهداشت و سیاست گذاری های متناقض دولتی در صورت تداوم می تواند ایران را وارد پیک پنجم بیماری در اثر گونه های جهش یافته ویروس برزیلی و آفریقایی و هندی کند.

وی از بدقولی روس ها در واردات واکسن انتقاد کرد و اظهارداشت: حتی در حال حاضر روسیه واردات ۶۰ میلیون دز واکسن که قرار بود به ایران بدهد را منتفی کرده است و این روند واکسیانسیون در کشورمان را کند می کند .

محبوب فر درباره فساد سازمان یافته در بیماری کرونا گفت: ۸۰ درصد بیماران کرونایی به نوع ویروس انگلیسی مبتلا هستند و در حال حاضر کرونای آفریقای جنوبی و هندی نیز در کشور مشاهده شده است و این ویروس ها نیز در کشور درحال چرخش هستند.

این کارشناس حوزه سلامت از رانت و فساد در برخی آزمایشگاه های کرونا در سطح کشور انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در آزمایش های کرونایی هم رانت وجود دارد و تست های مثبت منفی می شود یا حتی برعکس تست های منفی مثبت می شود. از طرفی نیز هزینه های درمان برای مردم کمرشکن شده است چرا که بیمارستان های دولتی دیگر جایی برای بیماران کرونایی ندارند و بیمارستان های خصوصی نیز از بیمارن کرونایی مبالغی بین ۷ الی ۳۰ میلیون تومان جهت پذیریش یا ترخیص پول دریافت می کنند.

وی در ادامه افزود: این مبالغ در صورتی دریافت می شود که متاسفانه کارمندان بخش خصوصی و کارگران به دلیل بیماری کرونا و عدم حضور در محل کار اخراج و بیکار می شوند. این ها شرایط خطرناکی را در کشور ایجاد کرده و تا وقتی که مافیای دارو و تجهیزات پزشکی و واکسن در ساختار سلامت وجود دارد امیدی به بهبود شرایط نیست.

این کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع حق الناس کرونایی پرداخت و گفت: وقتی اشرافیت و مافیای اقتصادی به کلیت ساختار سلامت کشور راه پیدا می کند رعایت حق الناس بی معنی می شود و در نتیجه اراده ای برای مبارزه با این بیماری و مقابله با آن وجود نخواهد داشت.

قوه قضاییه با رانت مبارزه کند

محمدرضا محبوب فر در پایان به وظایف قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با رانت و فساد در ساختار سلامت کشور اشاره کرد و گفت: تشکیل پرونده قضایی برای شیوه حکمرانی دولتی درخصوص بیماری کرونا یک ضرورت است. آرامش جامعه و اذهان عمومی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در گرو عزل تعدادی از افراد مؤثر در ساختار سلامت کشور است. نباید دور از ذهن داشته باشیم که تداوم چنین روندی و فقدان ساز و کار نظارتی و فساد سیستماتیک موجود زمینه نارضایتی مقامات رده پایینی و بدنه ساختار سلامت کشور را گسترش می دهد و این نارضایتی قطعا قابل تسری به لایه های مختلف جامعه ایران خواهد بود.