همزمان با تقویت احتمال لغو برخی از تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی در نتیجه دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۴، قیمت دلار آمریکا در جریان معاملات روز پنجشنبه بازار آزاد تهران به پایین‌ترین سطح در سه ماه گذشته رسید.

مونا فرج الله/ بیشتر فعالان اعتقاد دارند که افت دلار و طلا تحت‌تاثیر مذاکرات وین است. خبرهای مثبتی که از مذاکرات وین به گوش می رسد برخی از سرمایه گذاران را در موقعیت فروش قرار داد.

البته نباید ازاین موضوع گذشته که سال گذشته دولت به صراحت اعلام کرد که از عمد اجازه کاهش قیمت ارز را نداده است و ست دلالان را در این بازار باز گذاشته است و در حال حاضر که همه اتفاقات مثبت در کشور در حال رخ دادن است دولت بهتر است اجازه تکرار اتفاقات را ندهد و دست دلالان را ازین بازار کوتاه کند چرا که این روند کاهشی می تواند امید دهنده برای مردم باشد.

تحلیلگران فنی به‌دنبال بازخورد بازار از حمایت ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان هستند. در صورتی که دلار زیر آن تثبیت شود، محدوده حمایتی ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان فعال خواهد شد و حمایت بعدی ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان خواهد بود. بازار تنها در اواخر دی‌ماه ۹۹ چنین ارقامی را تجربه کرد و پس از آن عمدتا بالاتر از سطح ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان کرد. ثبت رکوردهای کاهشی جدید،‌ امید معامله‌گران برای نزول بیشتر را افزایش می‌دهد. با این حال نمی‌توان از خاطر برد که اسکناس آمریکایی در دی‌ماه ۹۹ به کانال ۲۱ هزار تومانی رفت و پس از آن، ظرف مدت کوتاهی تا مرز ۲۶ هزار تومانی رشد کرد.

بازار ارز همچنان بلاتکلیف

فرهاد غفاری؛ استاد دانشگاه درخصوص وضعیت بازار ارز به خبرنگار ما گفت: بازار ارز هیچ وقت به ثبات کامل نرسیده و نخواهد رسید و همیشه نوساناتی داشته است و این دامنهن محدودیت و نوسانات باعث ایجاد پیک در بازار ارز می شد و افزایش یا کاهش روند نرخ ارز در بازار را ایجاد می کرد.

وی در ادامه افزود: در کانال موجودی که بازار ارز وجود دارد شاخص ها و قیمت ها در حال شکسته شدند است و به نظر می رسد که این روند و این ثبات نسبی تا مدت ها ادامه داشته باشد البته باید دید انتظارات تورمی مردم به چه صورت خواهد بود.

این استاد دانشگاه از کنترل بازار ارز گفت: مردم برای بازدهی دارایی های خود را به این بازار انتقال می دهند و این تغییرات نشان می دهد که بازار ارز در حال حاضر کنترل شده عمل می کند.

وین و رفع تحریم ها دلیل بر روند کاهشی نرخ ارز

وی روند کاهشی را از مذاکرات وین داشت و اظهارداشت: باتوجه به اینکه خبرهیا مثبتی از مذاکرات و لغو تحریم ها از سوی آمریکا هستیم این نیز می تواند دلیلی بر روند کاهشی نرخ ارز باشد در این شرایط به نظر می رسد که این بازار روند افزایشی نخواهد داشت و با توجه به جو روانی مثبتی که ایجاد شده است می توان گفت که روند کاهشی ادامه دار خواهد بود.

وی در پایان از تاثیر جو روانی بر بازار ارز گفت: البته ما شاهد این هستیم که جو روانی یکی از عوامل تاثیر گذار بر روند قیمت ارز در این مدت بوده است.