برخی پیامدهای وضع مالیات بر خانه های خالی می تواند خروج سرمایه از کشور و سرمایه گذاری در خرید ملک در سایر کشورها یا روی آوردن به سرمایه گذاری در بازارهای موازی نظیر طلا و ارز باشد.

مونا ربیعیان/بنابراین چنین سیاستی ممکن است در کوتاه مدت به افزایش عرضه آپارتمان منجر شود اما در بلند مدت مشکل مسکن با شدت بیشتری بروز پیدا خواهد کرد و نیاز به اقدامات بیشتری از سوی دولت برای حل معضل مسکن می طلبد.

مشکلات مسکن از ۶ سال اول دولت روحانی کلیک خورد

مجتبی یوسفی؛ نماینده مردم اهواز درخصوص مشکلات بازار مسکن به خبرنگار ما گفت: مشکلات بازار مسکن را نمی توان تک بعدی حل کرد چرا که در ۶ سال اول مدیریت راه و شهرسازی دولت روحانی؛آخوندی انتقادی به ساخت و ساز مکسن نداشت و طرح مسکن مهر را یک طرح پوچ می دانست از طرفی فشارها باعث شد تا مکسن اجتماعی یا ملی در دستور کار قرار گیرند اما اهمیتی ساخت مسکن اهمیتی نداشت. پس از آن اسلامی با وجود اینکه تمام تلاشش را برای بازار مسکن انتجام داد اما اثرات آن ۶ سال بی برنامه در حال حاضر تبدیل شده به یک معضل اقتصادی.

وی در ادامه افزود:مجلس یازدهم دستور کارش را بنا به حل مشکلات اقتصادی اقشار محروم و کارگران کرده است که در حال حاضر این اقشار آرزوی رهن یک خانه را دارند چه برسد به خرید خانه.

مالیات خانه های خالی برچرخه تولید بازخواهد گشت

نماینده مردم اهواز طرح صندوق ملی مسکن افزود: طرح صندوق ملی مسکن مالیات های دریافتی از خانه های خالی  است که با آن پول دولت می تواند خانه های زیادی را بری مردم در زمین های دولت بسازد. مسکن مهر با اعتبار بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان و تسهیلاتی بالغ ۹۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود. که ۱۲۰۰ میلیارد تسهیلات به مردم داد شد اما نیم بیشتر آن تعهدات بانک ها است که به آن توجهی نمی شود و اگر حوزه مسکن شروع به فعالیت کند می توان گفت نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر شغل خواهند پیدا کرد از راه اندازی کارخانه های مصالح گرفته تا کارگران ساختمانی همه در این کار سهیم خواهند بود از طرفی مالیات مسکن مهر بازنگری خواهد شد

وی درخصوص زمین های خالی دولت گفت: زمین های خالی دولت می تواند به ساخت و ساز ها اختصاص دهند زمین های بانک ها و ادارات دولتی می تواند برنامه ریزی شده به ساخت و سازها اختصاص دهد و آحاد مردم را خانه دار کند اقشار ضعیف هم امید به زندگی پیدا کند اما دولت مسکن مهر را تعطیل کرد تا مردم نتوانند خانه دار شوند در حال حاضر ۴۰۰ هزار مسکن توسط نهادهای بهزستی کمیته امداد ساخته می شود اما نیاز جامعه غریب بر ۹۵۰ تا یک میلیون مسکن است که این یعنی باز نیم بیشتر اقشار کم درآمد از خانه بی بهره خواهند ماند.

مجتبی یوسفی در ادامه افزود: نتیجه بر این است که عرضه با تقاضا هم خواهانی ندارد و تسهیلات و زمین رایگان می تواند کمی از آشفتگی بازار را بکاهد چرا که هرچه این بازار آشفته شود اقشار کم درامد و قشر ضعیف آسیب می بینند.

نماینده مردم اهواز  در پایان درخصوص طرح دوفوریتی مسکن افزود: طرح دو فوریتی بنابر جمع آوری بازار سفته در مسکن دارد و قشار محروم از این طرح می توانند خانه دار شوند البته اگر مجلس بتواند دولت را مجاب کند تا این طرح اجرایی شود و زمین های دولت به دیوان محاسبات اداری تحویل داده شود تا چرخه تولید بازار را از این آشفتگی نجات دهد .

  • منبع خبر : اقتصادپویا