قبل این شاهد قتل های ناموسی زیادی در کشور بوده ایم که پدران دخترانشان را به قتل می رساندن به دلیل ارتباط داشتن با یک پسر دیگر یا به دلیل بد حجابی به قتل می رساندن این ها همه از تعصبات پدرانه نشات می گرفت اما اینبار داستان کاملا متفاوت شد و پسری به دلیل اینکه همجنسگرا بوده به قتل رسیده قتلی از تعصب و سنت.

طلا امیری/ جسد جوان ۲۰ ساله اهوازی زیر نخل پیدا شد گفته می شود او مبتلا به بیماری اختلال جنسی بوده است.

چهاردهم اردیبهشت ماه، جوان ۲۰ ساله اهوازی به نام علیرضا ناگهان ناپدید شد و خانواده او سه روز بعد جسد بی جانش را زیر نخل های اطراف شهر پیدا کردند.

شنیده ها حاکی از آن است که کارت معافیت سربازی علیرضا چند روز قبل از حادثه به دست او رسیده بود و او به دلیل ابتلا به بیماری اختلال جنسی قصد خروج از ایران را داشته است. گفته می شود همزمان با اخذ کارت معافیت، خانواده علیرضا پی به اختلال او می برند.

به گفته دوستان علیرضا، زمانی که او برای تعمیر موبایلش به موبایل فروشی رفته بود،برادر ناتنی اش او را صدا زده و می گوید پدرشان با علیرضا کاری دارد.به این بهانه علیرضا را داخل وانت کشانده و همراه پسرعمویش او را از شهر خارج کرده و به قتل می رسانند.دوستان علیرضا می گویند که عاملان جنایت بازداشت شده اند.

تعصبات ناموسی

امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس از قتل های ناموسی به خبرنگار ما گفت: وضعیت در خوزستان و بعضا در لرستان و چند شهر جنوبی دیگر وضعیت خاص ناموسی وجود دارد و روی ناموس تعصبات فرهنگی است.

وی در ادامه از قتل های ناموسی در میان قبایل گفت: نهوه می کنند یا قتل های ناموسی میان قبایل عرب خوزستان وجود دارد اگر دختری با پسری بخندد یا با پسری صحبت کند برادر،پسرعمو و پدرش حق دارند تا آن را به قتل برسانند چرا که قبایل عرب نشین حتی پسری که با دخترشان خندیده است را نیز به قتل برسانند و در نهایت دیه رو قبیله پرداخت می کند و ان طرف آزاد می شود.

امان الله قرائی مقدم درباره خیانت گفت: مسئله دیگری که در جنوب وجود دارد این است که اگر زن شوهرداری با مردی دوست شود ان مرد باید با ان زن ازدواج کند و برای مردی که به ان خیانت شده است باید زنی برایش بگیرد.

وی از تعصب قبایل روی ناموس و ناموس کشی گفت: خوزستان روی ناموس متعصب هستند و درلرستان و کردستان نیز روی ناموس تعصب دارند والبته قتل پسر خوزستانی به دلیل همجنسگرایی بود باعث شد تا باز هم تعصب قبایل خوزستانی خودش را نشان دهد چرا که قتل می تواند آبروی قبیله و خانواده را با قتل حفظ می کنند این چنین قتل های ناموسی و قبیله ای تعصبی در کشور ما بسیار رخ می دهد و صدایش هم در نمی آید.

تعصب فرهنگی است که نابود نخواهد شد

این جامعه شناس از فرهنگی مه نابود نخواهد شد و نسل به نسل ادامه پیدا می کند گفت: فرهنگ؛ فرهنگ است و نمی توان ازبین برد یا تغییر داد چرا که فرهنگ تعصب و باورهای مردم است و در خصوص فرهنگ عقل عاجز است و شوخی بردار نیست به طور مثال شما خارج از کشور بروید شما را به دیدی یک دختر ایرانی میبینند و این فرهنگ است که با شما می آید به آن شهر تعصب هم همینطور فرهنگی است که هرجای بروی با خودت می بری.

وی در ادامه افزود: فرهنگ جنوب این را می گوید که اگر میخواهی آبروی قبیله و خانواده حفظ شود باید خونی ریخته شود و ریش سفید قبیله دیه را از مردم جمع می کرد و به خانواده مقتول می دهد اما به نظر آنها مرگ می تواند آبروی یک قبیله را حفظ کند.

امان الله قرائی مقدم درپایان از تکرار تعصبات گفت: فرهنگ اقتدار سنت حاکم است و نمی توان یک روزه آن را از بین برد اینکه بگویم قرن ها از این مدل زندگی ها گذشته چرا تکرار می شود اشتباه است چرا که این فرهنگ و تعصب نسل به نسل می چرخد و این چرخش ادامه دارد. برخی ها در این میان به دلیل برچسب و انگی که دیگران روی آنها می زنند قربانی این تعصب و فرهنگ می شوند برچسب ها و انگ ها می تواند آسیب های اجتماعی زیادی به بار آورد.