واقعا امنیت وارداتی نیست! شاید شما این جمله را بارها و بارها در محافل امنیت سایبری شنیده باشید اما به راستی در کشور ما این جمله بیشتر رنگ و بوی شعار می دهد یا عمل ؟

مونا رمضانپور/ از جزئی ترین مسائل تا بزرگترین مسائل امنیتی، از مکانیزم های امنیتی گرفته تا خط مشی ها و استاندارهای این حوزه لزوم توجه به بومی سازی مسائل درگیر در حوزه امنیت شاخصه ای کلیدی است که اهمیت آن امروز بر کمتر کارشناسی در این حوزه پوشیده باشد

حتی در این خصوص سیداحمد آوائی ، با اشاره به تمایل کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به افزایش سطح همکاری‌ها با ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه برای توسعه، تعمیق و بازسازی روابط با همسایگان خود شرطی نگذاشته است.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: نظر جمهوری اسلامی ایران همواره بر این بوده است که از برقراری روابط دوجانبه و چندجانبه با همسایگان به خصوص در حوزه خلیج فارس استقبال کرده است.

وی در ادامه با اشاره به پروژه ایران هراسی که آمریکایی ها در منطقه راه انداخته بودند، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به کشوری حمله نکرده و اگر جنگی هم صورت گرفته در راستای دفاع بوده است لذا این بی مهری برخی همسایگان بود که به دلیل فشار آمریکا و اسرائیل، علیه ایران اقداماتی داشته و یا روابط خود را کاهش داده اند.

آوائی در ادامه با تأکید بر اینکه امنیت وارداتی نیست، عنوان کرد: معتقدیم اکنون همسایگان به این نتیجه رسیده اند که اگر بخواهند امنیت داشته باشند، به جای تکیه به آمریکا باید روابط خود با ایران را گسترش دهند تا امنیت و ثبات کشورشان را تأمین کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه پروژه ایران هراسی در حال کمرنگ شدن است، خاطرنشان کرد: ایران کشوری نیست که موجب هراس همسایگان خود شود؛ امروز دیپلمات های ما باید با ابتکار و دقت عمل مسائل را دنبال کرده و در جهت بهبود روابط گام بردارند.

ناامنی از چه لحاظ

هادی حق شناس کراشناس مسائل اقتصادی در خصوص نا امنی های وارداتی به خبرنگار ما گفت: فرض را براین بگذاریم که تحریم ها مانند سه سال گذشته باقی بماند و همچنان ایران تحریم باشد آیا این باعث می شود تا ناامنی باشد در زمان تحریم ها هم کالاهای وارداتی وارد می شدند و برخی کشورها همچنان ایران کار می کردند.

وی در ادامه افزود: نا امنی می تواند براین اساس باشد که شاید واردکننده کالایی را وارد کند و بعداز اینکه برجام حاصل شود وارد فاز شوک قیمتی شویم و این باعث شود تا وراد کننده به جای اینکه سود کند هموارده دچاره ضرر شود وگرنه در زمان تحریم هم وارد کنندگان اقلام خود را وارد می کردند.

در زمان تحریم ها ایران واردات و صادرات داشته نا امینی وجود ندارد

این کارشناس اقتصادی از صادرات نفت در زمان تحریم گفت و نا امنی وارداتی را بی معنی خواند و گفت: حتی ایران در زمان تحریم نفت خود را به ونزوئلا و چین می فروخت و مشکلی نداشت بنابراین نمی توان گفت امنیت وارداتی وجود ندارد امنیت براساس سود وارداتی وجود ندارد به طور مثال سال گذشته مجموعه بازرگانی ایران ۷۰ میلیارد دلار بوده است درست است که اگر تحریم ها نبود این مبلغ به بالای ۲۰۰ میلیارد دلار میرفت اما باز با وجود تحریم ها ایران توانسته واردات و صادرات خود را ادامه دهد.

وی در پایان اظهار داشت: درخصوص کالای اساسی هم که خود دولت وارد می کند و بخش خصوصی عملا در این ورادات سهیم نیست پس بر مواد غذایی وارد شده مشکلی ایجاد نخواهد شد.