درگیری بین افزایش قیمت نان بالا گرفته است به شدتی که برخی ها در وزارت صمت معتقد براین هستند که نان باید افزایش پیدا کند اما برخی ها در اتاق اصناف بر باور دیگر این اختلافات باعث شده برخی از نانوایان بدون اطلاع و بدون هماهنگی های لازم قیمت ها را افزایش دهند.

مونا رمضانپور/افزایش قیمت نان می تواند زندگی مردم را به خطر بیاندازد چرا که نان یکی از کالاهای اصلی مردم است و دهک های کم درآمد درحال حاضر گوشت و مرغ که از سفره هایشان پر کشیده است و برنج هم کم شده است با افزایش قیمت نان می توان گفت که دهک های کم درآمد نابود خواهند شد ودیگر دهکی باقی نخواهد ماند.

قیمت گذاری دستوری آفتی که نیم قرن همواره با ایران بوده است

وحید شقاقی شهری، رئیس دانشکده اقتصاد خوارزمی درخصوص اقتصاد دستروی در کشور ما به خبرنگار ما گفت: مسئله این است که اقتصاد دستوری و ابلاغی دیگر پیش نخواهد رفت در حال حاضر ابلاغی عمل کردند پاسخگو اقتصاد نیست چرا که اقتصاد یک علم است و باید به صور منطقی با آن عمل کرد و اگر غیر علمی، شعاری و دستوری مشکلات حل نخواهد شد.

وی در ادامه ادامه داد: در ۵۰ سال اخبر آنچه موجب شده است به صورت دستوری و شرطی قیمت گذاری ها صورت گیرد پول نفت بوده است تا زمانی که نفت به فروش می رساندیم قیمت گذاری دستوری موفق بوده است اما به محض اینکه واردات نفتی با مشکل رو به رو می شود و این قیمت گذاری دستوری دیگر پاسخگو نیاز نیست.

وحید شقاقی شهری درباره آفت اقتصادی نیز گفت: مدیریت اقتصادی آفتی است که نیم قرن در اقتصاد ایران رخ داده است و به این رویه عادت کرده ایم که کالاها را با قیمت گذاری دستوری کنترل کنیم اما از یکجایی به بعد دیگر نمی شود قیمت گذاری را دستوری انجام داد.

افزایش قیمت ها دومینو وار عمل خواهد کرد

وی از افزایش دومینو وار قیمت کالاهای اساسی گفت: وقتی کالای اساسی یکی پس از دیگر گران می شود طبعا نان هم از این قانون مستثنا نیست و افزایش قیمت خواهد داشد چرا که تولید نان با هزینه های سرسام آور رو به رو است قیمت اولیه نان و در کنار صنعت نان هزینه های زندگی را هم باید در نظر گرفت قیمت نان براثر عوامل تاثیرگذاری را به همراه دارد درآمد یک نانوایی سود در نانوایی را نیز باید در نظر گرفت.

رئیس دانشکده اقتصاد خوارزمی درباره اینکه قیمت ها وابستگی به یکدیگر دارند نیز گفت: واقعیت این است وقتی در اقتصاد یک یخش کالا و خدمات افزایش پیدا می کند بقیه قیمت ها نیز براساس وابستگی دارند افزایش قیمت خواهند داشت در نهایت کارگر و معلم و.. نیز تقاضای افزایش حقوق خواهند کرد که چرابتوانند حداقل سفره را برای خانواده داشته باشند.

معیشت مردم با افزایش قیمت نان مختل خواهد شد

وی از حمایت دولت گفت: دولت در این برهه زمانی می تواند با حمایت از صنعت نان یارانه نان را افزایش دهد چرا که نان یکی از کالاهاس استراتژی مردم ااست و مهمترین کالا در هر کشوری نان محسوب می شود چرا که دهک های کم درامد نان حیاتی است و افزایش قیمت نان یا کنترل دستوری با توجه به تورم موجود اتفاقی است که دیر یا زود رخ خواهد داد و دولت ها موظف هستند که از یارانه حمایتی به نانوایان پرداخت کنند تا مقابل این افزایش را بگیرند.

وحید شقاقی شهری اعلام کرد با افزایش قیمت نان زندگی مردم مختل خواهد شد: با این وضعیت و گران شدن نان و برنج در کشور زندگی برای دهک های پایین جامعه با مشکل رو به رو خواهد شد و زندگی مردم مختل می شود و این امر خسارات جبران ناپذیری را بر معیشت مردم وارد می کند دولت ها موظف هستند کالاهای کلیدی مردم را با مردم مراوده کنند و نگذارند که معیشت مردم مختل شود نان هم کالای کلیدی محسوب می شود و چاره ای جز افزایش یارانه حمایتی ندارد چرا که صنعت نان اگر براساس تورم افزایش پیدا کند اقتصاد مردم با مشکل رو به رو خواهد شد. اگر نان افزایش پیدا کند زندگی توده مردم تحت تاثیر خواهد گرفت و این امر باعث می شود معیشت مردم به صورت کامل نابود شود.