در یک سال اخیر که کرونا به کشور وارد شد نیمی از مشاغل رو به تعطیلی رفت، این امر باعث شد نیمی از تولیدی ها و شرکت های خصوصی نیز با تعدیل نیرو مواجه شوند.

مونا رمضانپور/ در این مدت دولت به جای اینکه هوای بخش خصوصی را داشته باشد و نگذارد این بخش آسیبی ببیند فشارهای اقتصادی زیادی روی آنها وارد کرد به طور مثال بیمه ای که باید هر ماه سرموعد پرداخت شود و اگر پرداخت نگردد با جریمه بالا رو به رو می شوند یا مالیاتی که اوایل سال اعلام شد که در پرداخت مالیات به کارفرمایان فشاری وارد نخواهد شد و همچنین مالیات ها را کسر خواهند کرد اما برعکس پیش رفت وکارفرمایان وادار به پرداخت مالیات های سنگین شده اند.

دراین میان تاکنون دیده نشده تا کارفرماین اعتراضی کنند چرا که اعتراض انها به گوش کسی نمی رسد و نخواهد رسید بنابراین بخش خصوصی با تعطیلی رو به رو می شود.

فشارهای اقتصاد بر دوش کارفرمایان

محمد عطاردیان؛ نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار در خصوص اینکه کافرمایان در ماجرای کرونا متضرر اصلی شده اند به خبرنگار ما گفت:  اصل ماجرا این است که تمام فشارهای اقتصادی روی دوش کارفرمایان است کارگران کم و بیش هزینه های خود را در می آورند اگر همچنان مشغول کار باشند حقوق و مزایا دریافت می کنند اگر هم بیکار شده باشند از بیمه بیکاری استفاده می کنند به هر حال کارگران خودشان را نجات می دهند اما در شرایط فعلی کارفرمایان متضرر اصلی مشکلات اقتصادی است.

وی درباره اینکه کارفرمایان بیمه آزاد پرداخت می کنند و هیچ مزایایی ندارند نیز بیان کرد: نکته این است که کارفرمایان بیمه آزاد محسوب می شوند و کارگران را بیمه تکمیلی می کنند اما کارفرمایان اینجا هم ضرر کرده اند چرا که بیمه آزاد مزایایی ندارد اما صداری کارفرمایان به گوش هیچ کس نمی رسد.

ورشکستگی برخی از بخش های خصوصی

وی از ورشکستگی کارفرمایان گفت: نیمی از کارفرمایان ورشکسته شده اند نه تنها مشکل کارگران و دغدغه های آنها را دارند بلکه بیمه و مالیات نیز برآنها فشار وارد می کند.

مالیات فقط برای بخش خصوصی

این نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار درباره وضعیت مالیات های بخش خصوصی گفت: در حال حاضر مالیات هایی که قرار بود از کارفرمایان کسر شود هم کسر نشد و فشار بر پرداخت مالیات ها دوچندان نیز شده است چرا که بخش دولتی، خیریه ها، امامزاده ها، آستانه قدس رضوی و حتی برخی از خصولتی ها از پرداخت مالیات معاف هستند اما بخش خصوصی باید تمام و کمال مالیات ها را پرداخت کند و این باعث می شود که بخش خصوصی دچار مشکل شود.

محمد عطاردیان در پایاین از فشارهایی مه بر بخش خصوصی است گفت: مسولین هم اعلام می کنند به دلیل اینکه نتوانستند نفت بفروشند مالیات ها کم نخواهد شد بخش خصوصی باید پاسخگو نفروختن نفت دولتی ها نیز باشند از سوی مالیات را نه تنها بخش خصوصی بلکه از کارمندان نیز دریافت می کنند همه این اتفاقات به دلیل این است که اقتصاد کشور بیمار است و این بیماری باعث شده تا بخش خصوصی همیشه متضرر باشد و فشارها از خصولتی ها و دولتی برروی بخش خصوصی باشد