در سال ۲۰۱۳ نام »رستم قاسمی« به عنوان وزیرنفت ایران، در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان که هر ســاله از سوی نشریه »فارن پالیسی« منتشر میشود، قرار داشت. نام رستم قاسمی به عنوان فرمانده قرارگاه خاتم االنبیاء در فهرست تحریم های شورای امنیت سازمان ملل،دولت فدرال ایاالت متحده آمریکا، اتحادیه اروپا واسترالیا قرار داشت که بعد از وزیر شدن، از فهرست تحریم های بین المللی خارج شد.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ۲۸ خردادماه سال جاری برگزار میشود.  تاکنون افراد زیادی با مراجعه به وزارت کشور، خود را نامزد انتخابات ۱۴۰۰ معرفی کرده اند، رستم قاسمی، وزیر پیشین نفت که کارنامه قابل قبول در حوزه مدیریت اجرایی دارد نیز یکی از نامزدین انتخابات ریاست جمهوری است. برخی از کارشناسان بر این باورند که رستم قاسمی با توان اجرایی که دارد اگر بر مسند ریاست جمهوری بنشیند میتواند گره های موجود را باز کند.

محمدغرضی؛ وزیر سابق نفت:اشخاص خودشان را محک می زنند

محمدغرضی؛ وزیر سابق نفت درخصوص رستم قاسمی گفت: قاسمی شخصی است که تنها بنده یکبار دیده بودم بالاخره باید گفت که اشخاص استعدادهای خود را بهتر می شناسند و جمهوریت یعنی اینکه به توانید آزادانه اداره کشور را به شخصی واگذار کنیم.

وی در ادامه افزود: به لحاظ کاری اطلاع دقیقی ندارم اما طبق قانون اساسی کلمه رجال سیاسی در قانون اساسی به معنای این است که کسانی که عقبه اجتماعی با خدمت به مردم داشته باشند حالا هر شخصی می تواند باشد.

وزیر سابق نفت در باره رییس جمهور آینده نیز گفت:درحال حاضر بحث چپ و راست نیست قاعده جامعه در حال حاضر فقرا هستند واین قاعده ۲۰ میلیون نفر شدند دستشان به هیچ جا بند نیست نه بیمه دارند نه درآمدی که متعلق به عمیق ترین عمق جامعه هستند که فشارها روی این اقشار نان وامی میخرند یارانه پرداخت شد به نانوای محترم رییس جمهور باید این مشکلات را حل کند قدرت سیاسی فعلا روی دوش مردم است

قاسمی آشنایی کافی با مشکلات، مسائل و موانع توسعه کارآفرینی و کسب و کارها دارد

امین شاکری، کارشناس حوزه کارآفرینی نیز در این خصوص گفت: به نظر من مهمترین شاخص های که در عرصه ریاست جمهوری اهمیت دارد این است که در وهله اول کاندیدای مورد نظر یک گفتمان اقتصادی و یا یک برنامه اقتصادی برای برون رفت از مشــکالت داشته باشــد، از طرف دیگر با توجه به مشــکالت و مسائل حوزه صنعت و اقتصادی کشــور بتواند موانع را

مرتفع سازد.

وی تصریح کرد: رستم قاسمی فرد به شــدت با تجربهای است، در سالیانی هم که فعالیت کردهاند عمدتا فعالیت اقتصادی داشته اند. بنابراین آشنایی کافی با مشکالت، مسائل و موانع توســعه کارآفرینی و کسب و کارها دارند و نوع گاهشان میتواند بنسبت به حل مشکلات اقتصادی کمک کننده باشد. از طرف دیگر با توجه به اینکه رویکرد ایشان در خصوص دیپلماسی اقتصادی و اقتدار و رعایت همه مســائل و منافع کشور اســت بنابراین در صورت رای آوردن، این کاندیدا میتوان در خصوص توســعه اقتصادی کشور و مراودات بین المللی و دیپلماسی اقتصادی با سایر کشورها موثر عمل کند.

سوابق رستم قاسمی

رستم قاسمی در ســال ۱۳۴۳ در روستای سرگاه از توابع شهرستان مهر، استان فارس زاده شد. وی دارای مدرک مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف است.

قاسمی در سال ۱۳۶۰ به عضویت ســپاه پاسداران درآمد و در جنگ ایران و عراق شرکت کرد و به درجه رفیع جانبازی نائل شده است. پس از جنگ ۸ ساله ایران و عراق در سال ۱۳۸۶ پس از عبدالرضا عابد، به عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتماالنبیا منصوب شد.

 او در مرداد ماه ۱۳۹۰ برای تصدی پست وزارت نفت به مجلس شورای اسالمی پیشــنهاد شد و در ۱۲ مرداد، به عنوان آخرین وزیر نفت دولت دهم از مجلس رای اعتماد گرفت. در ســال ۲۰۱۳ نام »رستم قاســمی« به عنوان وزیر نفت ایران، در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان که هر ســاله از ســوی نشــریه »فارن پالیسی« منتشر میشود، قرار داشت. نام رستم قاســمی به عنوان فرمانده قرارگاه خاتم االنبیاء در فهرست تحریمهای شــورای امنیت سازمان ملل، دولت فدرال ایاالت متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و استرالیا قرار داشت که بعد از وزیر شدن، از فهرست تحریمهای بینالمللی خارج شد.

از جمله سوابق او میتوان به معاون مهندســی قرارگاه دریایی خاتم االنبیاء، معاون مهندسی نیروی دریایی سپاه پاسداران، فرمانده قرارگاه سازندگی نوح، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم االنبیا، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت مهندســی نیروی نفت، رئیس هیئت مدیره شرکت صنعتی دریایی ایران )صدرا(، رئیس هیئت مدیره شرکت کشتی سازی خلیج فارس )ایزوایکو( و وزیر نفت دولت دهم اشاره کرد.