صداهایی که از وین به گوش می رسند ناامید کننده است. تهران در استانه انتخابات قرار دارد و این موضوع هم به دشوار شدن گفتگوهای بازگشت به برجام اضافه شده است.گفتگوها در وین در مسیری سخت قرار گرفته است.

مونا ربیعیان/هر چند به نظر می رسید که این دور از مذاکرات می تواند تبدیل به آخرین دور شود، اما شواهد از وین می گویند که چنین اتفاقی دور از دسترسی به نظر می رسد و نمایندگان دولت ها خود را در وضعیتی دشوار می بینند.

 از آن سو در واشنگتن واکنش ها به گفتگوها چندان مثبت نیست. بلینکن به تازگی گفته است که مطمئن نیست ایران مایل به بازگشت به برجام باشد و در مقابل مقامات ایرانی هم اوضاع را منوط به برداشته شدن تحریم ها و ازاد شدن دارایی های ازاد شده ایران کرده اند.

دولت بعدی از برجام می تواند استفاده کند

رامین مهمانپرست؛ سخنگوی سابق وزارت خارجه درخصوص آینده برجام و ادامه مذاکرات در دولت بعدی به خبرنگار ما گفت:دولت بعد باید برجام را پیگیری کند اما در چارچوب تعیین شده که تحریم هایی که قرار بود به واسطه برجام برداشته شود و نیز تحریم هایی که در دوره ترامپ بر ایران تحمیل شده است باید لغو شوند تا مذاکرات به نتیجه برسد و باید فعالیت های خارجی پرتوان تر ادامه پیدا کند و دولتی که روی کار می آید اگر دید منفی داشته باشد به منافع ملی لطمه خواهد زد واگر رونق اقتصادی مد نظر باشد مذاکرات با قدرت بالاتر باید صورت بگیرد.

وی در ادامه افزود:به نظر می آید سوالاتی در خصوص برجام باید از  نامزدهای انتخاباتی مطرح می شود و آنها دیدگاه سیاست خارجی و موضوع گفتگوهای برجام را به صورت شفاف پاسخگو باشند. هر فردی که به ریاست جمهوری انتخاب می شود باید به فکر برطرف کردن تحریم ها باشد.

دولت روحانی به پایان وین نمی رسد

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه درباره اینکه آیا عمر دولت روحانی به دستیابی به توافق وین می رسد یا نه بیان کرد:از ابتدا خیلی بعید می دانستم که مذاکرات وین به عمر این دولت کفاف دهد حتی اگر تمام تعهدات را بپذیرند که تحریم ها لغو شود باید راستی آزمایی صورت گیرد که این امر نیاز به زمان دارد و عمر این دولت به این مذاکرات نخواهد رسید.

وی در ادامه از اف ای تی اف و پذیرفتن آن در دولت بعدی اظهارداشت: اگر قرار است در چارچوب روابط بین المللی و قواعد حاکم بین المللی حضور داشته باشیم ، باید تعهدات بین المللی را به شرط اینکه  با اصول و قانون اساسی ما در تعارض نباشد بمذیریم . البته این به شرطی است که آنها هم با ما مثل یک عضو جامعه بین المللی رفتار نمایند و هیچ تبعیض و تحریمی نباشد. 

صادرات غیر نفتی باید با کمک بخش خصوصی صورت گیرد

رامین مهمانپرست درخصوص مبادلات جهانی بیان کرد:برای اینکه مبادلات جهانی داشته باشیم و صادرات غیر نفتی را جایگزین صادرات نفتی در بودجه کنیم در کنار رفع موانع خارجی باید موانع داخلی را نیز برطرف کنیم و زمینه حمایت از تولید را فراهم نماییم.

وی درخصوص اقتصاد دولتی و فساد در اقتصاد دولتی گفت:اقتصاد دولتی که زمینه ساز فساد است را باید به اقتصاد متکی بر فعالیت  بخش خصوصی تغییر ساختار دهیم. همینطور باید برنامه بلند مدت در خصوص پرورش مدیران سالم و با انگیزه جهت اجرای طرح ها داشته باشیم .

همزمان با رفع موانع ومحدودیت های تحریم ، موانع داخلی نیز باید برداشته شود  و تولید را تقویت کنیم تا صادرات و بدنبال آن ارزش پول ملی افزایش پیدا کند . برای این امر نقاط ضعف را باید در این زمینه برطرف کنیم و بخش خصوصی را جدی تر ببینیم تا آسیب پذیری کمتری داشته باشیم.

فساد در بخش خصوصی نباید مانع خصوصی سازی درست شود

وی درباره مشکلات خصوصی سازی  بدون فساد گفت: خصوصی سازی درست مشکلی ندارد و مورد تاکید مقامات عالی نظام و بر مبنای اصول قانون اساسی است ،لکن  این مجریان هستند که با بد عمل کردن یا آلوده بودن به فساد باعث شده اند که نارضایتی بوجود آید.

 برای اینکه موفق باشیم و وابستگی به بودجه جاری به درآمدهای نفتی قطع شود باید دولت کوچک شود و بخش خصوصی تقویت و گسترده شود . نباید طوری عمل کنیم که بعداز اینکه شرکت های واگذار شده به بخش خصوصی دوباره به دولت واگذار شوند کارگران جشن بگیرند!

وی در پایان اضافه نمود:دولت بعد باید با مدیران متخصص کار اقتصادی بنیادی و خصوصی سازی را انجام دهند . اگردولت بعدی تخصص و اعتقادی به خصوصی سازی سالم نداشته باشد آینده خوبی در انتظار نیست اما اگر مشکلات اقتصادی به صورت ریشه ای حل شود و رییس جمهور بعدی شجاعت این را داشته باشد که با جراحی ساختارها تحولات اقتصادی را به همراه بیاورد و از نیروی متخصص استفاده کند می توان چشم انداز خوبی را دید.