عملیات اجرایی سه طرح گازی شامل ایستگاه‌های تقویت فشار در میادین گازی هما و وراوی و همچنین مرکز تفکیک میدان گاز تابناک واقع در پالایشگاه پارسیان در جنوب فارس با دستور از راه دور بیژن زنگنه وزیر نفت با اعتباری افزون بر۲۸۱ میلیون یورو آغاز شد.

با اجرای این سه طرح مهم گازی که با هدف تامین پایدار و تضمین خوراک پالایشگاه پارسیان اجرایی خواهد شد، افزون بر ۶۰ میلیون متر مکعب در روز به سقف تولید گاز کشور نیز اضافه خواهد شد.
بنا بر اعلام مسئولان، این طرح‌ها در مدت ۳۶ ماه اجرایی خواهند شد و اشتغالزایی برای سه هزار نفر را به همراه خواهند داشت.

در این آیین که با حضور برخی اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی با تشریح مشخصات فنی این پروژها گفت: با اجرای طرح احداث ایستگاه تقویت فشار گاز “هما” افزایش ضریب بازیافت از حدود ۴۵.۴ به بالای ۸۲ درصد می رسد و تثبیت تولید۱۵میلیون مترمکعب درروز را نیز محقق خوهد کرد.
رامین حاتمی روز دوشنبه در آیین کلنگ زنی این پروژه ها گفت: همچنین با احداث ایستگاه تقویت فشار گاز وراوی نیز ضریب بازیافت از ۲۹.۷ به ۴۹.۷ درصد افزایش و تولید ۹ میلیون مترمکعب به میزان گاز کشور اضافه خواهد شد.
وی بیان کرد: با احداث مرکز تفکیک تابناک که با خط لوله هشت اینچ مایعات تاپالایشگاه پارسیان به طول ۲۱ کیلومتر بهمراه پمپ و متعلقات مورد نیازآن عملیات اجرایی آن آغاز شد نیز افزایش کیفیت خوراک ورودی به پالایشگاه پارسیان را محقق می کند.