در حالی که در روزهای اخیر با سونامی افزایش قیمت کالاهای اساسی یعنی روغن، شکر و نان مواجه هستیم، هیچ مقام مسئولی حاضر به اعلام قیمت‌های جدید و ارائه توضیح درباره دلایل گرانی نیست.

مونا ربیعیان/ در روزهای اخیر روغن، شکر و نان  و برنج افزایش قیمت چشمگیری داشتند. افزایش قیمت ۳۵ درصدی روغن مایع و ۳۰ درصدی روغن جامد به طور غیررسمی از سوی مسئولان تایید و در نهایت در سامانه ۱۲۴ که ملاک عمل بازرسان صنفی است اعمال شد اما هنوز هیچ مقام مسسولی حاضر به توضیح درباره چرایی این افزایش قیمت در رابطه با کالایی که همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کند نشده است.

دلیل افزایش قیمت ها دولت است نه مغازه دارها

لطفعلی بخشی  عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی درخصوص افزایش قیمت ها در بازار به خبرنگار ما گفت: وقتی شخصی صورتش جوش میزند اون جوش می تواند معنی مریضی داشته باشد و شاید کبد شخص با مشکل رو به رو است بازار هم همین طور وقتی کالایی افزایش پیدا می کند با برخورد با مغازه دار اتفاقی رخ نمی دهد چرا که مغازه دار کالا را گران نکرده است که توقع داشته باشیم با بسته شدن و برخورد با مغازه دارها کالا ارزان شود.

وی در ادامه اظهارداشت: دولت بزرگ است و این ناکارامدی دولت باعث گرانی می شود از طرفی دولت با چاپ اسکناس در بازار باعث شده تا حجم نقدینگی افزایش پیدا کند و به نسبت افزایش حجم نقدینگی کالایی تولید نشده است که جایگزین اون نقدینگی شود اما دولت می تواند با صفر کردن بودجه و کوچک کردن خودش این نقدینگی را کنترل کند و گاها تورم را نیز کنترل کند.

این اقتصاددان در ادامه افزود: درحال حاضر همه به دولت روحانی بد و بیراه می گویند سه ماه بعد به دولت بعد این بد و بیراه ها داده خواهد شد چرا که دولت ها به دنبال رفاه کارمندان خود هستند نه مردم برای آنها فرقی نمی کند مردم چطور نان شب درمی اورند.

۲۰ درصد اغنیا بر سر سفره ۷۰ درصد مردم

وی در ادامه از کنترل تورم گفت: در حال حاضر فقط ۵ کشور است که نتوانسته تورم را کنترل کند که یکی از آنها کشور ما است با توجه به اینکه کشور ما سابقه و بزرگی دارد که دیگر آن ۵ کشور ندارد در حال حاضر می توان گفت که ۲۰ درصدی که کارمند دولت هستند و روی سفر ۷۰ درصد زیر خط فقر نشستند و نمی گذارند ملت در رفاه باشند بهترین خوارک ها ما ان ۲۰ درصدی است که زندگی دولتی دارند و با دولت هستند

لطفعلی بخشی درپایان بیان کرد: اشتغال ایجاد کردند شوخی بزرگی است که برای کنترل تورم از ان استفاده می شود اشتغال نمی تواند تورم را کنترل کند و فقط می تواند بخش مادی را برای مردم رفاه داشته باشند.