کمتر از یک هفته تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده و هنوز رقابت‌های انتخاباتی وارد مرحله حساس و تعیین‌کننده خود نشده است. برخی ردصلاحیت‌های گسترده را دلیل این امر می‌دانند و بعضی هم از مشخص نبودن برنامه‌های کاندیداهای انتخاباتی در عرصه‌های مختلف به ویژه حوزه اقتصاد می‌گویند.

مونا رمضانپور/ این انتقادها پس از برگزاری دو دور مناظرات انتخاباتی با موضوعات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نمود بیشتری پیدا کرده است.

وعده های گداپروری در قابل یارانه

مرتضی افقه، اقتصاددان در خصوص مناظره های اقتصادی نامزدهای انتخاباتی به خبرنگار ما گفت: اول این باید گفت که این هفت نفر نامزد در حد ریاست جمهوری نیستند و ادعا و وعده های نجومی داده شده هم این را ثابت می کند وعده افزایش یارانه یعنی ملت را گداپرور کردن یارانه باید به کسانی داده شود که توانایی کار ندارند نه اینکه به مردم وعده ای دهیم که دستشان جلوی دولت دراز باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: به جای اینگونه توهین ها بهتر است که شغل ایجاد کنیم تا مردم به واسطه کاری که انجام می دهند حقوق دریافت کنند یا ادعاهای دیگر مانند ساخت ماهیان یک میلیون مسکن این از توان رییس جمهور خارج است و نمی تواند چنین کاری را انجام دهد چرا وعده هایی داده می شود که توان رییس جمهوری نیست؟ به جز اینکه این صحبت ها برای اقناع کردن مردم برای اینکه رای دهند.

بدون FATF رفع تحریم ها بی اثر است

این اقتصاددان در ادامه از وابستگی کشور به فروش نفت گفت: اقتصاد کشور وابسته به فروش نفت و وارد کردن کالاهای بخش تولیدی یا واردات کالاهای مصرفی است که این هم باید به واسطه روابط سیاسی خارجی صورت گیرد در وهله اول باید تحریم ها رفع شود تا اقتصاد کمی بهتر شود.

وی در ادامه اظهارداشت: برنامه نامزدهای انتخاباتی نیم نگاهی به ۳۰٫۴۰ میلیارد دلاری دارد که در دیگر کشورها بلوکه شده است با این پول بعداز برجام و رفع تحریم ها یک سال می شود اقتصاد کشور را مرتب کرد اما بعداز ان چه در وهله دوم مهمترین اتفاق این است که FATF باید تایید شود تا بتوانیم مبادلات بانکی داشته باشیم بازهم بعداز رفع برجام پول های بلوکه شده به ایران باز نمی گردد و باید FATF تایید شود تا ما بتوانیم اقتصاد را دوباره سرپا کنیم در حال حاضر این نامزدهایی که با FATF و برجام مخالف هستند به دلیل دولت روحانی است و بعداز اینکه روی کار بیایند نظرشان نسبت به FATF و برجام تغییر خواهد کرد.