آیت الله رئیسی بزرگمرد عرصه سیاست جمهوری اسلامی ایران است که گرچه تصور می‌شود در ویترین سیاست کشور نمایش چندانی از خود نداشته، ولی فی الواقع در پشت صحنه‌های سیاسی و در بازیگردانی سیاست انوار،نقش‌ها بوده است و همواره در منصب‌ها و مسندهایی که داشته، مشی مردم داری و مردم مداری وی مورد ستایش و تحمید و تمجید بوده و مردم را اکرام داشته و در حل امور و مساعدت و موافقت و همیاری و همکاری با مردم از هر طیف و نگرش و دسته و رسته‌ای، اهتمام تام و تمام داشته است.

هر جا که بوده است ملجأ مردم در نجات و فلاح و گشایش امور بوده و متانت و تواضع رفتار و فخامت و صداقت کلام وی برای هر کس که او را دیده و شنیده، مسجل و مدلل و موجه است. نه غرور دارد و نه مغرور است و نه ضعیف است و نه مستِ قدرت و جایگاهی که داشته؛ همیشه در پیش پای مردم فروتنی را مشی خود داشته و در عین حال اقتدار شخصیتی خود را نگه داشته و در جمعِ قدرت و تواضع رفتار و گفتار و منش، مدبرانه عمل کرده است.

از سازمان بازرسی کل کشور تا ریاست قوه قضائیه ، هیچ کس از وی تندخویی و ترش رویی ندیده است. آرام و صبور و با تدبر و تعقل کلام می‌گفته و چاره ساز حل مسائل بوده است؛ نه با همکاران خاطره‌ی بد ساخت و نه با مردم نقش تلخی زد. هر آنچه بوده است مهربانی در عین اقتدار و همراهی و همیاری با همگان بوده و همکار و مردم و رئیس و مرئوس خود را با یادهای خوب رهسپار کرده و آنها نیز وی را بدرقه کرده‌اند تا به سرانه‌ی پایان خدمتی که توانسته انجام دهد.
از این رهگذار بود که حضور آن به خواست دیگران و نه به میل خود، به عرصه رقابت انتخابانی بوده وگرنه وی را که سال‌ها در گمنامی نهشته و نشسته بود، سودای خودنمایی نبوده است. به هر تدبیر آمده است، گرچه شاید دیرهنگام، اما زود، آفتاب بودنش بر دیگران پیشه گرفته و فروغ حضورش توده‌ها را مجتمع و تنور انتخابات ریاست جمهوری را شعله ور کرده است تا طلوعی پر فروغ بر تارک خاموش انتخابات ریاست جمهوری باشد. دسته دسته مردم به دور وی مجتمع می‌شوند و طلوع وی به فروغی گرم در انتخابات رسیده است و بی تردید، بزودی این طلوع به گرمای میانه روز برای ادای اذان فتح و پیروزی ره بپیماید

به قلم: سرکار خانم دکتر سرابی.