قطعی برق و خاموشی‌هایی که در روزهای گذشته زمینه بروز نارضایتی گسترده را فراهم کرد، پیش‌تر تنها در خاطرات مرتبط با دوران جنگ تحمیلی و شرایط موشک‌باران یافت می‌شد.

مونا رمضانپور/ با توجه به وابستگی همه ابعاد زندگی مردم به برق، قطعی‌های مکرر و طولانی می‌تواند چرخه فعالیت روزمره خیل عظیمی از مردم و صنایع کشور را مختل کند. در حال حاضر در دولتی که رفع برخی از سایه‌ها را هدف قرار گرفته بود، دیگر منبع روشنایی به دلیل قطعی برق فعال نیست، چه برسد به اینکه سایه‌ای در این حوزه تشکیل شود.

میزان نارضایتی مردم از شرایط تامین برق به حدی است که شب گذشته پس از تحمل ساعت‌ها خاموشی شاهد تجمعات اعتراضی پیرامون اداره توزیع نیروی برق شهرهای مختلف و همچنین پست‌های برق منطقه‌ای بودیم و این مسئله بیانگر کاهش تاب‌آوری مردم نسبت به شرایط موجود تلقی می‌شود.

کارگران دنبال مطالبه خود

حمید آصفی؛ کارشناس مسائل سیاسی- اقتصادی درخصوص موج اعتراضات کارگران به خبرنگار ما گفت: جامعه ایران مطالبه گر است و در این اعتراضات به دلیل این به وجود امده است که مردم به مطالبه های خود نرسیده اند و رفتارهایی دیده اند که در شان یک ایرانی نیست کارگری که فقط ۴ میلیون حقوق دریافت می کند چطور می تواند معیشت زندگی خود را تامین کند وقتی معیشت زندگی به ۱۲ میلیون رسیده است دستمزدها نیز براساس تورم که افزایش پیدا نمی کند؛ اقتصاد ایران براساس خام فروشی اداره می شود و تا وقتی که این خام فروشی ادامه داشته باشد این مشکلات به وجود می آید.

وی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر به قول اصلانی جامعه کارگری ۱۰ میلیون نفر زیر قانون کار هستند و مشمول بیمه نیستند و ۱۳ میلیون فقط کارگر رسمی وجود دارد بنابراین وقتی کارگران می بینند که از طرق مراجعه قانونی به جایی نمی رسند مجبور می شوند که به اعتراضات دست بزنند و پیمانکاران تعداد زیادی از کارگران خود را بیمه نمی کنند با توجه به اینکه کارگران تحصیلکرده نیز هستند یا کارگر ماهر هستند این شرکت های پیمانکاری که با کارگران مدارا نمی کنند و به قکر صرفه جویی های خود هستند در صورتی که یان شرکت های پیمانکاری یا بازنشسته های اصلی مدیران رده بالا وزارت نفت هستند یا به یک فرد دولتی وصل هستند و در یک شرایط غیر انسانی کارگران رابه کار می گیرند.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه اظهارداشت: کارگران جنوبی ۲۰ روز کار باید بکنند و ۱۰ روز مرخصی بروند اما ۲۶ روز کار می کنند و ۴ روز مرخصی می روند و این کارگران چگونه زندگی کنند؛ بعداز مدتی وزیر نفت و روحانی اعلام کردند که این موضوع ربطی به وزارت نفت ندارد و وزارت کار باید رسیدگی کند چرا که پیمانکاران زیر نظر وزارت کار هستند اما این کارگران نفتی هستند در شرایط بد و طاقت فرسا زندگی می کنند و وزارت نفت کارگران رسمی و پیمانی را جدا کرده اند و زنگنه اعلام کرده کارگران پیمانکار زیاده خواه هستند این کارگران جز رسیدن به یک رفاه نسبی چیزدیگری نمی خواهند چه زیاده خواهی وجود دارد.

قطعی ایران که قطب انرژی است خنده دار می باشد

وی در بخش دیگر از مصاحبه خود درباره اعتراضات مردمی درخصوص قطعی برق نیز گفت: قطعی برق برای کشوری که قطب انرژی است واقعا اسف بار می باشد درصورتی که اروپا یک بار برقش قطع شد و برای جلوگیری از ادامه قطعی ها از آلمان برق خرید اما کشور ما با شرایطی که وجود دارد حاضر نشده صادرات برقش را به عراق قطع کند واین صادرات را با وجود اینکه عراق هزینه ای بابت برق پرداخت نمی کند چرا که ایران تحریم است مردم مهم تر هستند یا عراقی ها چرا باید کشور ما جزو کشورهایی باشد که مردمش در رفاه نیستند ایران قطب انرژی است اما فقط به نام چرا که برای خودش انرژی ندارد.

حمید آصفی در ادامه اظهارداشت: در شرایطی که ایران اگر با کشورهای دیگر رابطه داشت می تواند انرژی خورشیدی کویر را استفاده کند و ان زمان برق را صادر کند چرا که ما از انرژی خورشیدی هیچ استفاده ای نمی کنیم .

این کارشناس مسائل سیاسی- اقتصادی در ادامه از دلایل نارضایتی های مردم گفت: مرغ و گوشت وقتی برق نباشد فاسد می شود و غیر قابل استفاده یعنی با قطعی برق تغذیه مردم را نیز به خطر می اندازیم از طرفی وقتی وسایل خانه بسوزد خانوده زیر خط فقر می روند چرا که خرید وسایل برقی در این شرایط غیر ممکن است دلایل نارضایتی مردم یکی دوتا نیست. مقصر همه این نارضایتی ها دولت است چرا که می توانست با برجام شرایط اقتصادی را بهتر است این کند در حال حاضر حتی نظام بانکی ما ۱۰ سال نسبت به دیگر کشورها عقب است در مجموع باید گفت که ایران با مشکلات بین المللی را حل نکند نمی تواند شرایط را برای مردم بهتر کند.