رئیس جمهور گفت: همه مشکلات امروز به دلیل تاخیر در زمینه واردات است و اگر در بازار مشکلی پیش می‌آید به خاطر این است که واردات به موقع انجام نمی‌شود.

آقای روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیات دولت اظهار داشت: مذاکره مهم است و بدون پشتوانه امکان پذیر نیست، اگر مذاکره باشد و در درون دعوا باشد آن مذاکره پیش نمی‌رود، یا اگر هدایت‌های رهبری نباشد و مردم ایستادگی نکنند مذاکره پیش نمی‌رود.
رئیس جمهور گفت: مذاکره دو سال طول کشید و مردم مقاومت و ایستادگی کردند و این اصل داستان است آنچه در سایه مذاکره باید به دست بیاوریم، به دست آوردیم.
آقای روحانی با اشاره به خروج آمریکا از برجام افزود: در دوره ترامپ خواستند شرایط را به هم بریزند، اما مردم ما مقاومت کردند و اساس کار ایستادگی و مقاومت مردم بود.
رئیس جمهور ادامه داد: مردم در سه سال و نیم گذشته با فشار‌های مختلف در زندگی روبرو هستند، این کار، کار سهلی نیست که مردم ایستادگی و مقاومت کنند و دولتی که در سال به طور متوسط ۶۰ میلیارد دلار درآمد نفتی باید داشته باشد، آن درآمد حذف شود و کشور را بدون این درآمد اداره کند، این کار، کار کمی نیست.
آقای روحانی افزود: شاهد آن هستیم که ۵۰ میلیارد و ۶۰ میلیارد دلار حذف شود بعد برخی می‌گویند شما چه کار به خارج و واردات دارید، تمام این مشکلاتی که امروز مشاهده می‌کنید مربوط به واردات است.
رئیس جمهور گفت: شما می‌بینید در زمینه مرغ اشکال پیش می‌آید به دلیل آن است که واردات به موقع انجام نمی‌شود اگر می‌بینید در موضوع کالای اساسی که الحمدالله هیچ مشکلی نداریم اگر مشکلی پیش آید مربوط به واردات است.
آقای روحانی افزود:​ اگر واردات به موقع انجام نمی‌شود زندگی مردم متوقف می‌شود، اگر ما در جو، ذرت، کنجاله، روغن و برنج خودکفا هستیم، حق با شماست.
رئیس جمهور گفت: حتی در خشکسالی در گندم نیز خودکفا نیستیم، باید آن را وارد کنیم، ما کاری کردیم در شرایط عادی در گندم خودکفا شدیم، اما در شرایط خشکسالی باید گندم را وارد کنیم.
آقای روحانی افزود: با مردم شوخی نکنید حرف واقعی به مردم بزنید، شما در سال باید ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار وارد کنید و در همین میزان نیز باید درآمد کسب کنید و این حداقل باشد، اگر بخواهیم به نقطه مطلوب برسیم و سرمایه گذاری‌های لازم انجام بگیرد باید سالانه ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد سرمایه گذاری در کشور صورت گیرد تا کار کشور پیش برود.
رئیس جمهور با اشاره به اقدامات زمان ریاست جمهوری ترامپ نیز اظهار داشت: تا زمانی که این آدم مجنون دوره اش به پایان رسید، فرد دیگری روی کار آمد که در دوران تبلیغاتش اعلام کرد به برجام بر می‌گردد، بعد از پیروزی آقای بایدن اولین اقدام نسبت به ایران این بود که نامه دوران ترامپ تحت عنوان اسنپ را از سازمان ملل پس گرفت و دوباره اعلام کرد که خواهان برداشته شدن تحریم هاست.