رئیس جمهور گفت: احقاق حق ملت در زمینه فناوری‌های مدرن، تجارت، اقتصاد و تولید یکی از اهداف مهم دولت‌های یازدهم و دوازدهم بود.

آقای روحانی امروز در جلسه هیات دولت با اشاره به روز ۲۳ تیرماه به عنوان روز گفتگوی و تعامل سازنده در جهان گفت: پس از اقداماتی که دولت یازدهم برای از بین بردن تحریم‌های ظالمانه و احقاق حقوق ملت ایران انجام داد، روز ۲۳ تیرماه سال ۹۴ که به توافق رسیدیم به عنوان روز گفتگو و تعامل سازنده نام گذاری شد.

آقای روحانی افزود: برای دولت یازدهم و دوازدهم یکی از اهداف بسیار مهم احقاق حق ملت در زمینه فناوری‌های مدرن، تجارت، اقتصاد و تولید بود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در سال‌های قبل برخی مسائل در ذهن مردم و برخی از افراد جامعه در خصوص قطعنامه‌های سازمان ملل وجود داشت تصریح کرد: ذهنیت بر این بود که هفت قطعنامه علیه ما در سازمان ملل تصویب شد و قطعنامه‌ها ذیل فصل هفت بوده و دیگر کاری نمی‌شود انجام داد، معمولا وقتی کشوری را به سازمان می‌برند و در شورای امنیت و ذیل فصل هفت برای آن کشور قطعنامه صادر می‌کنند یا آن کشور مجبور به اجرای آن قطعنامه و یا گاهی هم به جنگ منجر می‌شود.
آقای روحانی گفت:، اما اینکه در تاریخ سازمان ملل آمده باشد کشوری ایستادگی کرد تا در نهایت قطعنامه‌ها بدون اینکه یک لحظه اجرا شود، لغو گردد، جزو بی نظیر یا نادر در تاریخ شورای امنیت سازمان ملل است.
رئیس جمهور افزود: یا اینکه ما با آژانس در یک مسئله‌ای مواجه بودیم به نام PMD و مواردی که آن‌ها به عنوان احتمال فعالیت‌های غیر صلح آمیز مطرح می‌کردند، برخی دوستان می‌گفتند این PMD به این سادگی‌ها حل نمی‌شود.
آقای روحانی گفت: یکی از افرادی که در این کار تخصص هم دارد به من می‌گفت PMD، صد سال دیگر هم حل نمی‌شود و به عنوان یک اهرم دست آژانس برای همیشه است و می‌ماند و حل شدنی نیست.
رئیس جمهور افزود: یا در خصوص مسئله غنی سازی ایران؛ اینکه دنیا قبول کند که ایران بر اساس قانون می‌تواند فعالیت غنی سازی داشته باشد، برخی می‌گفتند نمی‌شود سازمان ملل و قدرت‌های بزرگ را وادار کرد که بتوانیم به راحتی غنی سازی داشته باشیم.
آقای روحانی گفت: مهم‌ترین این مسائل هم رفع تحریم‌ها بود که می‌گفتند تحریم‌ها به این سادگی‌ها قابل رفع نیست.
رئیس جمهور افزود: برخی از افراد با تجربه در دنیای سیاست و روابط بین الملل هم داشتیم که می‌گفتند اینکه ما بخواهیم مذاکره کنیم با ۶ قدرت بزرگ به نتیجه برسیم شدنی نیست و وقت تلف می‌شود.
آقای روحانی گفت: کاری که دولت یازدهم انجام داد و در تاریخ کشور ما به عنوان یک فعالیت بسیار ارزشمند و حرکت مهم در فعالیت‌های سیاسی و روابط بین المللی ثبت است، اینکه ما در همان صد روز اول و کمتر از آن توانستیم به توافق موقتی با ۱+۵ برسیم و با این توافق ادامه تحریم‌ها متوقف شد.