یکی از حوزه هایی که مهلک ترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا تجربه کرد، اقتصاد بوده است. دولت ها برای مهار این ویروس مخرب برنامه های مختلفی تدوین کرده اند. اقتصادها یکی از پس از دیگری وارد رکود شده و بانک های مرکزی کشورها جهت ایجاد راهکارهای گوناگون برای برون رفت از این وضعیت نابسمان، دست به استراتژی های متعددی زده اند

یکی از مهم ترین و در عین حال معمول ترین استراتژی ها برای مهار رکود اقتصادی، سیاست های انبساطی بوده است. جالب تر اینکه کشورهای توسعه یافته با آزمون و خطاها و کسب تجربه های خوب و بد در نهایت به موفقیت های نسبی دست یافتند که قادر بود آنها را به این درک برساند که از پیک بلند مدت بحران گذشته اند. خبرهای خوب زیادی را از اقصی نقاط جهان مبنی بر کنترل نسبی این بیماری می شنویم. اما سهم ایران از این اخبار چه می شود؟ چه باعث شده تا ایران در چنین وضعیتی بغرنج به سر ببرد و این شیب صعودی موج پنجم که گویی هرگز قصد کند شدن ندارد هر روز بدتر و بدتر شود. بدون تردید دو عامل مهمی که فلاکت های اقتصادی ایران رقم زدند از شیوع ویروس و تحریم ها نشات می گیرد. باوجود آنکه ورود این ویروس به کشور از کنترل هر دولتی خارج بود، عدم مدیریت آن با وجود تجربیات موفق در جهان از جمله ی مثال های بی مسئولیتی دولت دوازدهم و وزارت بهداشت این دولت بوده است.

اشکان محمدزاده /علیرضا زالی، فرمانده ی ستاده مقابله با کرونا که اخیراً اقدام به شفاف سازی علیه وزارت بهداشت دولت دوازدهم کرده، با اشاره به نکات متعددی مدعی است که دولت پیشین علیرغم دارا بودن ابزارهای گوناگون برای کنترل این ویروس، کوشش چندانی از خود نشان نداده است. این ادعاهای بعضاً جنجال آفرین دکتر زالی، بر فرض حقیقت داشتن، رسوایی تاریخی بزرگی برای دولت دوازدهم محسوب می شوند. از نکاتی که توسط زالی در روزهای گذشته عنوان شده بود می توان به تلاش نکردن سفرای ایران در خارج کشور جهت تامین واکسن کرونا و تاکید دولت بر واردات دارو به جای واکسن به دلیل صرفه جویی در هزینه های تامین آن، اشاره کرد. از نکات مطرح شده توسط او صرف هزینه ۷۲۰ میلیون دلار برای واردات داروهای بیماری کووید۱۹ بوده که از نگاه او باید خرج خرید واکسن می شد.

از سویی دیگر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران جهت شفاف ‌سازی و تنویر افکار عمومی نکاتی را اخیراً مطرح کرده است که به وضوح حاکی از تلاش بخش خصوصی برای تامین واکسن و فعالیت برای مبارزه با ویروس کوید ۱۹ می باشد. البته بنا به گفته های آنها، این نهاد به دفعات از سوی مقامات دولت دوازدهم مورد توهین و رفتارهای ناشایستی قرار گرفته است. اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با وجود حسن نیت و ارائه برنامه های متعدد به دولت برای مقابله با ویروس کرونا در ۲۷ فروردین امسال از دکتر نمکی چنین پیامی دریافت کرده است: «ندهد هوشمند روشن رای/ به فرومایه کارهای خطیر. ماست ‌فروش و سیمان ‌فروش و پلاستیک ‌فروش می‌خواهد واکسن بیاورد. من در سازمان غذا و دارو بساط دلالان را جمع کردم… باج هم به کسی نمی‌دهیم.»

و اما خبرهای خوب…

علیرغم ریشه گرفتن این بیماری در اقتصاد ایران و شکل گیری موج پنجم، مقام معظم رهبری و رئیس جمهور با همه وجود در حال ایجاد راهکارهای متعدد برای مقابله با این بیماری می باشند. برای مثال، رهبر معظم انقلاب اسلامی روز چهارشنبه ۲۰ مرداد، در پیام تصویری تلویزیونی درباره وضعیت بیماری کرونا، این مسئله را مسئله اول و فوری کشور خواندند. رهبر معظم انقلاب همچنین تاکید کردند: «واکسن چه از راه واردات و چه با تولید داخلی باید با تلاش مضاعف و به هر شکل ممکن تأمین شود و در اختیار همه مردم قرار بگیرد.»

در کنار فرمایشات مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری کشور، آیت الله رئیسی روز جمعه ۲۲ مرداد در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: «برای اختصاص ارز به واردات واکسن کرونا هیچ مشکلی وجود ندارد و واردات واکسن، همزمان با تولید واکسن داخلی سرعت گرفته است و این جزو اولویت‌های دولت است که معاون اول رئیس جمهور با جدیت پیگیری می‌کند و امیدواریم با وارداتی که انجام می شود در زمان کوتاهی شاهد واکسینه شدن درصد زیادی از مردم باشیم.» آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه کسب و کار مردم در کنار صیانت از سلامت و جان آنان اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: «باید مراقب باشیم کسب و کار و اشتغال مردم دچار آسیب نشود و نحوه مدیریت این موضوع بایستی از طرف ستاد ملی مقابله با کرونا برای آحاد مردم تببین شود.» حتی یک روز پیش از این، رئیس جمهور در یک بازدید از پیش اعلام نشده در داروخانه ۲۹ فروردین تهران که از مراکز اصلی توزیع داروهای کرونایی و غیر کرونایی است، حضور یافت و با مردم و کادر اجرایی این داروخانه گفتگو کرد. بازدید حضوری و سرزده ی آیت الله رئیسی مصداق رویکرد و عملکرد مسئولیت پذیر ایشان است. او به گزارش ها اکتفا نکرد و با به خطر انداختن جان و سلامت خود، سعی در این داشت تا خودش از نزدیک وضعیت آشفته ایران را مشاهده کند.

روز شنبه ۲۳ مرداد، رئیس ‌جمهور یکی از اقدامات ضروری را تسریع در روند واکسیناسیون عنوان کرد و ضمن اعلام خبر قطعی‌شدن واردات ۳۰ میلیون دوز واکسن گفت: «نظر کارشناسان بر این است که برای کنترل وضعیت نامطلوب شیوع کرونا در کشور، باید ۶۰ میلیون دوز دیگر، واکسن تأمین شود.» وی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تأکید بر اینکه برای کنترل و توقف شیوع کرونا حتماً باید یک عزم و اجماع ملی ایجاد شود، گفت: «همه بخش‌های دولتی و غیر دولتی، شخصیت‌های حقیقی و حقوقی و همه آحاد مردم باید برای کنترل وضعیت شیوع این ویروس خطرناک، هماهنگ و هم‌ صدا باشند.»

حتی معاون اول رئیس جمهور، محمد مخبر در جلسه مربوط به تامین واکسن کرونا، تاکید کرد: «اولویت اول و اصلی امروز کشور کرونا و تسریع در روند واکسیناسیون مردم است که تحقق این هدف با تامین واکسن مورد نیاز از طرق تقویت تولید داخل و افزایش واردات با جدیت پیگیری می شود.»

معاون اول رئیس جمهور واردات ۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا تا پایان شهریور را اولویت بعدی برای استمرار واکسیناسیون در کشور دانست و به مسئولین ذیربط از وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی، جمعیت هلال احمر و وزارت امور خارجه ماموریت داد با جدیت موضوع واردات واکسن کرونا را دنبال کنند تا همزمان با سرعت گرفتن تولید واکسن داخلی، شاهد واکسیناسیون هرچه سریع‌تر گروه‌های هدف و قطع زنجیره انتقال بیماری باشیم.

واکسن نیاز اساسی کشور است. دولت ایران باید در راستا و خطوطی که رهبر انقلاب مشخص کرده اند به صورت جدی در فکر واکسیناسیون ملت ایران باشد. منابع تامین واکسن، در صورت کارایی و اثرپذیری کافی، اهمیتی ندارد. شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو نیز اعلام کرد که اجازه ی واردات واکسن های فایزر و مدرنا نیز توسط این سازمان صادر شده است. واکسن چه ساخت داخل و چه به صورت وارداتی اگر قادر به بازگرداندن زندگی عادی به کشور باشد، می تواند تاثیر مثبت عظیمی در اقتصاد بیمار ایران داشته باشد. مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری، تمامی ارگان های نظام در کنار مردم باید دوش به دوش با همکاری و مساعدت به یک دیگر، ایران و اقتصاد ایران را واکسینه کنند. هدف اصلی استفاده از همه ی ظرفیت های موجود برای مبارزه با ویروس کروناست. البته مردم ایران نیز باید در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی، با دولت همکاری کنند. هر چقدر سطح این همکاری افزایش یابد زمان رسیدن به هدف کوتاه تر خواهد بود. کنترل و مهار این ویروس نیازمند تحمل و مساعدت به دولت است. برای نجات جان خود و شهروندان به دولت جدید اعتماد کنیم.