مونا ربیعیان- وضعیت کرونا در ایران به گونه ای خزنده و فرسایشی در حال پیشرفت است. خروج از پاندمی کرونا در صورتی میسر خواهد بود که 60 میلیون جمعیت کشور در طول چند ماه به طور کامل واکسینه شوند. نمایندگان مجلس هم در روز گذشته به جای اینکه درخصوص وضعیت فعلی کشور و آمار بالای مبتلایان و مرگ و میرها پاسخگو باشند سخنانی را ارائه نموده اند که گویا مجلس در زمینه پاندمی و روند صعودی آن کاره ای نیست.

محمدرضا محبوب فر، کارشناس حوزه سلامت درخصوص وضعیت کرونا در کشور و نحوه مواجهه نمایندگان مجلس با مدیریت بیماری، به خبرنگار «اقتصاد پویا» گفت: این سخنان و طرز پاسخگویی مقامات کشور به نحوه عملکرد رسانه ها در ماجرای کرونا باز می گردد. متاسفانه رسانه های دولتی و رسمی در کشور مطالبه گر نیستند و نبوده اند و بار اصلی اطلاع رسانی بر دوش رسانه های غیر دولتی و غیر رسمی بوده است، و این رسانه ها نیز به محض انتقاد و مخالفتی، با تهدید و ارعاب از سوی مقامات سلامت کشور رو به رو می شوند. رسانه های دولتی و رسمی کشور به جای اینکه حقایق را بیان کنند و صحبت های منتقدین وضعیت موجود را هم انتشار دهند و فضای رسمی کشور را متعادل و متوازن کنند، منتقدین را بایکوت خبری کرده اند و فقط صحبت هایی را انتشار می دهند که مسوولین راغب هستند و می خواهند. بنابراین اول از هر چیز باید بگویم که رسانه ها متهم ردیف دوم در مرگ و میرهای کرونایی هستند.

وی در ادامه اظهار داشت: کرونا اکنون به وضعیتی در کشور بدل شده است که در سال های گذشته صد هزار نفر مهاجرت از کشور داشتیم اما در این دوران سالانه ۵۰۰  هزار نفر مهاجرت می کنند. حتی در ایران کادر درمان هم راه مهاجرت را در پیش گرفته اند و هر ماه دست کم ۵۰۰ پرستار و ۳۰۰۰ پزشک ایران را به مقصد کشورهای منطقه یا کشورهای دیگر ترک می کنند. این یک آمار رسمی است و افرادی که غیرقانونی از کشور خارج می شوند در این آمار نیستند. به نظر می رسد در چند سال بعد کشور خالی از سکنه و نیروی مجرب و متخصص خواهد شد.

این کارشناس حوزه سلامت در بخشی از مصاحبه خود درخصوص واکسیناسیون جمعیت کشور گفت: واکسن های موجود در کشور، سینوفارم چینی است که واجد عوارض است یا از ایمنی پایینی برخوردار است.  این مسئله باعث می شود به جای اینکه مردم واکسینه شوند برعکس عمل کند و مردم دلخوش به ایمنی زایی بالای این واکسن ها پروتکل های بهدشاتی را رعایت نکنند. در کشورهای لبنان و فلسطین هم فایزر و مدرنا تزریق می شود، اما در ایران به جای واکسن های معتبر از واکسن هایی که اعتباری ندارند و سازمان جهانی بهداشت یا کشورهای دنیا آنها را تأیید نکرده اند، استفاده و تزریق می شود. در حال حاضر دانش آموزان و دانشجویان فلسطینی در حال دریافت واکسن فایزر هستند و مدارس و دانشگاه ها هم به زودی آغاز به کار می کنند. به نظر بنده به مردم باید همان واکسنی تزریق شود که به نمایندگان مجلس و مسوولین و مقامات کشور تزریق شده است. حتی واکسن آقای جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو به نظر می رسد متفاوت با آنچه در رسانه ها نمایش و تبلیغات شد بوده باشد، زیرا پیش تر او به همراه دیگر مقامات وزارت بهدشات و درمان در هتلی در زاهدان بدون پروتکل ها و استفاده از ماسک دور هم جمع شده بودند. بنابراین بهتر است واکسن های معتبر برای واکسینه کردن مردم وارد نمود، چرا که در حال حاضر ایران ۲۰۰ روز از خاورمیانه و اروپا در زمینه واکسیناسیون عقب مانده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری مراسم اربعین پرداخت و گفت: دولت ایران، برگزاری مراسم اربعین را به دولت عراق پیشنهاد کرده است. در این شرایط، مقامات عراقی هم اعلام کرده اند به دلیل عدم واکسینه شدن ۸۰ درصدی مردم ایران، برگزاری مراسم اربعین و تجمعات مناسبتی آن خطرناک است. دولت عراق اعلام نموده که به دلیل تفاوت واکسیناسیون در جمعیت دو کشور،  زائرین ایرانی باید دو دز واکسن معتبر تزریق کرده باشند که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت باشد، در غیر این صورت، راهپیمایی اربعین در کشور عراق بدون حضور ایرانی ها برگزار خواهد شد.

محبوب فر افزود: البته با توجه به وضعیت بیماری در ایران، راهپیمایی اربعین در دو کشور و مراسم اربعین در عراق صحیح و ایمن نیست و می تواند خطرناک باشد. باید مراسم را امسال برگزار نکرد و به تعویق انداخت.

این کارشناس حوزه سلامت همچنین درخصوص بروز پیک ششم در کشور گفت: نشانه هایی از پیک ششم کرونا در نوار غربی و شرقی کشور مشاهده شده است. اگر در پیک پنجم، دلتا مردم را درو می کرد، در پیک ششم، دلتا و لامبدا با همدیگر ترکیب خطرناک تری ایجاد می کنند که برای کاهش ابتلا و مرگ و میر های پیک ششم در کشور، واکسیناسیون هم حریف نخواهد شد.

وی در پایان درخصوص واردات واکسن به کشور گفت: اینکه اعلام می شود تاکنون ۲۶ محموله واکسن چینی یا مثلا ۵ میلیون و ۱۰ میلیون واکسن مذکور به کشور وارد شده است و می توان مردم را ظرف دو سه ماه آینده و نهایتا تا دهه فجر واکسینه کرد،  خیالبافی وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی کرونا است. اولا با سرعت فعلی، واکسیناسیون تا پایان بهمن پایان نمی یابد و تا آن زمان حداقل ۱۰۰ هزار نفر را از دست خواهیم داد، ثانیا با این روند واکسیناسیون، تا دو سه سال آینده واکسینه شدن مردم کشور به طول می انجامد. بنابراین در حال حاضر کشور نیازمند واردات ۱۸۰ میلیون دز واکسن معتبر می باشد که باید روزانه حداقل ۲ میلیون نفر در مجموع با یک نسبت نرمال، دز اول و دز دوم واکسن را دریافت کنند تا جمعیت ایران به ایمنی جمعی در مدت کوتاه حداکثر سه ماهه دست پیدا کند. البته چنین انتظاری از مسئولین قبلی و فعلی در وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی کرونا، انتظار بیجایی است چون در هر دو نهاد هیچ استراتژی و برنامه ای چه در گذشته و چه در حال حاضر برای کنترل بیماری وجود نداشته است. بنابراین تنها راه چاره بیماری، برپایی قرنطینه سطح بالا در کشور به حالت حکومت نظامی حداقل به مدت دو هفته است.