طبق آمار صنعت مبلمان بعد از خودرو بالاترین ترنور مالی و بهترین ارزش افزوده و اشتغال رو در کشور دارد. و با وجود این مزایای مهم با کمال تاسف در کشور مغمون واقع شده است.

مبلمان صرفا مبلمان خانگی نیست

عزه میرصادقی؛رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان صنعت مبلمان ایران در ابتدای گفت وگو با خبرنگار اقتصاد پویا  جهت آشنایی با این صنعت, مقدمه ای بازگو کرد: مبلمان را صرفا نباید مبلمان خانگی دانست ودایره آن وسیعتر می باشد. مانند:مبلمان اداری ,غرفه سازی نمایشگاهی,مبلمان شهری , مبلمان فرهنگی و سالن آمفی تئاتر و سینما، قفسه بندی فروشگاهی و تجاری، مبلمان ساختمانی مانند میز وکمد و کابینت و مبلمان هتلی.

در حال حاضر این مجموعه در کشور بالغ بر ۰۰۰/۱۰۰ میلیارد تومان ترنور مالی دارد و اینکه بخشی از مواد اولیه آن داخلی و بخشی دیگر آن وارداتی می باشد.

در مواد اولیه نئوپان خود کفا هستیم اما در رابطه با” ام دی اف” که نزدیک به دو و نیم میلیون متر مکعب مصرف می شود, قریب به ۳۰ الی ۳۵ درصد آن وارداتی می باشد, در تامین چوب نیز واردات داریم. در رابطه با یرق آلات ۸۰ الی ۹۰ درصد آن وارداتی است. بخشی از تولید فوم از مواد پتروشیمی داخلی و بخشی از مواد تولید فوم هم وارداتی است. در مجموع بخشی از مواد اولیه و یراق آلات و تجهیزات جانبی در داخل و حداقل ۳۰% از این نیاز وارداتی می باشد.

در هشت الی ده سال گذشته بخش عمده واردات بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار در زمینه محصول نهایی, و نه مواد اولیه و ماشین آلات بوده و امروزه این رقم به زیر ده میلیون دلار رسیده است.

می توانیم بگیم ,نیاز داخل به شکل صدرصد جبران شده و عملارقابت پذیری بالایی داریم در مقابل واردات.

هرچند که امروز به خاطر حفظ ارز ودلار ,واردات مبلمان ممنوع شده ,اما جای نگرانی نیست, ودر این صنعت به رشد وشکوفایی رسیده ایم.

ولی در خصوص مواد اولیه هم جهت حفظ دلار و ارز محدودیت هایی ایجاد شده که ما را در دست اندازهای بدی انداخته و صنعت را دچار مشکل کرده است.

صادرات در حال ارتقاست

ما این ویژگی رو داشتیم که این صنعت رو در زمینه صادرات ارتقاء ببخشیم ,اما مادامیکه با مشکل مواد اولیه درگیر هستیم و علی الخصوص سوء استفاده هایی که در این زمینه می شود , باعث شده قیمت مواد اولیه چند برابر شود.

در سالهای گذشته در زمینه ارتقا این صنعت، کارهایی از قبیل شرکت و بازدید نمایشگاههای خارجی, آوردن تولید کنندگان خارجی در زمینه مواد اولیه در نمایشگاههای داخلی,آشنایی کامل و استفاده منطقی از این مواد و آموزش دادن دادن به صنعتگران داخلی را داشتیم اما در وضعیت فعلی این صنعت دچار دست اندازهایی جدی و در نهایت رکود شده است.

۸۰میلیون دلار صنعت مبل صادرات دارد

حسن احمدیان در پاسخ به این سوال که دلیل رکود صنعت مبلمان در سال جهش تولید درحالیکه در سال گذشته تا ۸۰ میلیون دلار صادرات در صنعت مبلمان داشتیم و اینکه در پنج ماه امسال در حدود ۸ تا ۹ میلیون دلار صادرات در این صنعت نزول پیدا کرده است , چیست ?!چنین گفت:در این زمینه دو عامل اصلی نقش بسزایی دارد, عدم موجودی مواد اولیه و بالطبع عدم ثبات قیمت و گرانی چند برابری عامل دوم ظهور کرونا که وضع اقتصادی ,نیروی کار و همچنین روند عادی اقتصاد کشور را بالاخص در بازه ای از زمان که با تعطیلات مواجهه شدیم و صنعت مبلمان هم طبیعتا تحت الشعاع این معضل و حتی به مراتب بیشتر از سایر صنایع واقع شده است و متاسفانه جزء صنایع آسیب پذیر هم شناخته نشد.

رئیس اتحادیه با بیان این مطلب که صنعت مبلمان از امکان صادرات بالایی برخودار است,چنین خاطر نشان کرد:ما حتی برای ورود کالا و مواد اولیه با تامین ارز توسط خودمان هم محدود هستیم و به راحتی به ما مجوز ورود کالا را نمیدهند. با این وجود ما مشکلات و اعتراضمان را با مراجع مربوط مطرح می کنیم , اما ظاهر جدی نمیگرند البته از واژه سوء مدیریت نمیخواهم استفاده کنم , بهرحال مادامیکه در یک کشور وزیر صنعت هراز چندگاهی عوض می شود صدای مطالبات ما بی پاسخ می ماند.

وی افزود:صدای مبلمان شنیده نمی شود,این در حالی است که صدای فرش, گوشی موبایل ,پوشاک و حتی کیف و کفش شنیده می شود و صنعت مبلمان که از پتانسیل بالایی برخودار است وکشورهایی نظیر ایتالیا, آلمان، کانادا و ترکیه روی آن سرمایه گذاری جدی کرده اند و مثلا بالاترین صادرات دنیا توسط چین بالغ بر ۴۰ الی ۰ ۵ درصد انجام می شود, و ترکیه هم روی این صنعت بسیار سرمایه گذاری داشته و با ایجاد ارزش افزوده بالای بوجود آمده توانسته استفاده و برد خوبی در جهت صادرات داشته باشد.

اما در کشور خودمان , متاسفانه مسئولین به این صنعت بهایی نمی دهند.

مواد اولیه مبلمان سازی همچنان در گمرک

حسن احمدیان با ابراز اینکه با ارز حاصل از صادرات صنعت خودمان و یا صنایع صادراتی دیگر ، کالا و مواد اولیه ای رو آورده ایم داخل گمرگ, چنین تصریح کرد:گمرک در صورتی اجازه خروج کالا را میدهد که تاییدیه تامین ارز توسط بانک مرکزی انجام شود واینکه بانک مرکزی, تشخیص مصرف ارز حاصل از صادرات را در حیطه اختیارات و سیاست های خود می داند. و این مسئله عمدی و یا سهوی بسیار این صنعت را دچار مشکل کرده است.

رئیس اتحادیه در ادامه افزود:جنسی رو که با پول خودمان وارد کشور کردیم و آن را تبدیل به کالا و در نهایت صادر کرده ایم و بخواهیم با ارز حاصل از صادرات کالا و مواد اولیه تهیه و وارد کنیم, بانک مرکزی ممانعت می کند و مجوز ورود مواد اولیه را با ارز حاصل از صادرات خودمان را هم نمیدهد و حال امروزه تنها کمک و همکاری که داشته, اجازه استفاده از ۳۰ درصد از ارز حاصل از صادرات رو جهت تهیه مواد اولیه به ما داده است و قریب به ۷۰ درصد آن را در تصرف و اختیار و مصرف خود قرار میدهد.

احمدیان متذکر شد: کل صنایع بخش خصوصی از جمله صنعت مبلمان به این رویکرد بانک مرکزی منتقد هستیم; همانطور که برای آنان طبق حمکرانی سیاست هایشان , تهیه غذا , دارو و گندم ضرورت دارد , برای صنعتگران هم مواردی همچون تهیه مواد اولیه , تولید, صنعت و کارگران  و اشتغال زایی حائز اهمیت است.

رئیس اتحادیه به اشاره به اینکه بانک مرکزی باعث شده اجناس و مواد اولیه صنعتگران رو داخل گمرک باقی بماند , چنین ابراز داشت: متعاقب این رویکرد بانک مرکزی , بیکاری و عدم اشتغالزایی مرتفع نشدن نیاز مردم و همچنین عدم تولید ارز و در نهایت صادرات می باشد.

پیشنهاد به بانک مرکزی

احمدیان در این مصاحبه اقتصادی, با پیشنهادی به سیاست های بانک مرکزی , چنین متذکر شد: بانک مرکزی ارز مورد نیازش رو از محل نفت, پتروشیمی و فولاد تامین و در جهت تهیه کالاهای مدنظر از قبیل غذا , دارو , گندم و غیره بپردازد. تصرف و دخالتی بین دو گروه تامین ککنده ارز حاصل از صادرات و مصرف کننده این ارز در جهت تامین مواد اولیه تولید و صنایع نداشته باشد و اینکه صنعتگر به طور مستمر به فعالیت های خود بدون مانع و دست انداز ادامه دهد .

رئیس اتحادیه در پایان این گفت و گو با خبرنگار روزنامه “اقتصاد پویا” با ابراز تاسف از اینکه کالاها و مواد اولیه همچنان به حالت رکود و غیر فعال در گمرک باقی مانده است, چنین گفت:مادامیکه صنعت مبلمان از ارزش افزوده بسیار بالایی برخورداست و همچنین امکان صادرات به کشورهایی مانند, عراق , افغانستان,تاجیکستان, ارمنستان، قزاقستان، سوریه، آذربایجان ، عمان ,قطر , کشورهای آفریقایی و حتی,روسیه و جود دارد ومولد ارز به داخل و بالاترین اشتغالزایی را در بر دارد. در سال جهش تولید,نباید صنعت و تولید در داخل کشور راکد و یا به تعلیق بیفتد, و نوعی عزم ملی با نگاهی مدبرانه را می طلبد تا چرخ های تولید را به حرکت در بیاورند و به طور واقعی دین این صنعت به کشور ادا گردد و با یک برنامه متمرکز و هدفمند این قابلیت وجود دارد که صادرات بخش صنعت مبلمان و چوب کشور را به بیش از یک میلیارد دلار رساند.