مونا ربیعیان / در روزهای گذشته اخبار ضد و نقیضی درباره واکسن های کرونایی منتشر شد و حتی در این میان وقتی با مردم صحبت کردیم متوجه شدیم که برخی از افرادی که سن بالایی دارند در زمانی که واکسن کرونا تزریق کرده اند بعد از مدت یک الی سه ماه به این بیماری دچار شده اند و این بیماری است که جان آنها را می گیرد. علت این موضوع می تواند این باشد که بعد از تزریق دز دوم، مردم دیگر رعایت نمی کنند چرا که معتقد هستند که واکسن زده اند و ایمن هستند، اما اینگونه نیست چرا که واکسن های چینی از ایمنی بالایی برخوردار نیست.

احداث کارخانه تولید سینوفارم در امارات

محمدرضا محبوب فر، کارشناس حوزه سلامت درخصوص آخرین تحولات واکسیناسیون به خبرنگار «اقتصاد پویا» گفت: محموله هایی که از روز جمعه وارد کشور شده است به اسم واکسن چینی در امارات تولید و پخش می شود چرا که چین یک کارخانه در امارات متحده عربی دایر کرده است و در حقیقت تولید واکسن را به امارات برون سپاری کرده است. این کارخانه که محل آن در ابوظبی است، تحت لیسانس چین اقدام به تولید واکسن سینوفارم می کند و کشور امارات این واکسن را با برند «حیات واکس» به ایران و تعدادی از کشورهای دست چندم خاورمیانه و کشورهای آفریقایی ارسال می کند.

وی در ادامه اظهار داشت: مقامات کشور پاسخ دهند وقتی گواهی واکسیناسیون واکسن های چینی توسط کشورهای عربی و خاورمیانه پذیرش نمی شود، چه اصراری است که ایران همچنان واکسن هایی را وارد کند و به مردم تزریق کند که در دیگر کشورها کارایی ندارد؟!  تنها ۴ واکسن معتبر مانند فایزر، مدرنا، جانسون اند جانسون و آسترازنیکا در کشورهای جهان قابل قبول خواهد بود که در ایران تنها یک مورد یعنی آسترازنیکا وجود دارد.

این کارشناس حوزه سلامت درباره وعده ها درخصوص واردات واکسن های فایزر و مدرنا به کشور نیز گفت: رییس جمهور و وزیر بهداشت اعلام کردند که کمبود واکسن و منابع مالی تامین واکسن در کشور برطرف شده است و واکسن های معتبر مانند: فایزر بیونتک و مدرنا از آلمان و اتریش به صورت مستقیم وارد خواهند کرد، اما واکسن های معتبر تاییدشده در واقعیت به واکسن چینی ختم شد.

شکست واکسیناسیون

وی در بخشی از صحبت های خود به عدم بازگشایی مراکز واکسیناسیون اشاره کرد و گفت: با توجه به واردات واکسن که از روز جمعه گذشته به کشور آغاز شده است، تاکنون تعدادی از مراکز واکسیناسیون که طی یکی دو هفته گذشته به دلیل نداشتن موجودی واکسن تعطیل شده بودند، بازگشایی نشده اند و واکسن به مراکز واکسیناسیون ارسال نشده است. مقامات سلامت کشور باید پاسخ دهند که چرا همزمان با ورود واکسن به کشور، برای برخی از مراکز واکسیناسیون واکسن به اندازه کافی ارسال نمی شود؟ سوال دیگری که می توان مطرح کرد این است که چرا با وجود ارسال نشدن واکسن آسترازنیکا به ایران و پایان یافتن موجودی این واکسن در کشور، ناگهان اعلام به توقف واکسیناسیون دانشجویان و اساتید دانشگاه می شود و واکسن های چینی ارسالی از امارات برای دانشجویان مورد استفاده قرار نمی گیرد. اکنون با وجود این سوالات، این شائبه در اذهان عمومی نقش بسته است که آیا با توجه به واردات واکسن، واکسیناسیون باز هم با شکست رو به رو خواهد شد؟ و آیا ارتباطی بین کارایی و ایمنی زایی واکسن های ارسالی موجود با پس گرفتن وعده بازگشایی دانشگاه ها در میانه مهرماه وجود داشته است؟

محبوب فر در بخشی از مصاحبه خود از بازگشایی مدارس و دانشگاه ها سخن گفت و تاکید کرد: طبق گفته های مقامات وزارت بهداشت مانند شخص وزیر، از ۱۵ مهر ماه قرار بود که دانشگاه ها بازگشایی شوند، اما پس از مدتی این صحبت ها پس گرفته شد و اعلام کرده اند که تا اطلاع ثانوی بازگشایی در کار نخواهد بود.

علت مرگ بعد از تزریق واکسن کرونا

وی در ادامه درخصوص علت مرگ افراد واکسینه شده اظهار داشت: افرادی که واکسن چینی تزریق می کنند نباید گله کنند که چرا واکسن دارای ایمنی زایی پایینی است. واکسیناسیون با واکسن چینی در کشورهای مطرح خاورمیانه و اروپا و آسیا و ایالات متحده آمریکا معتبر تلقی نمی شود. در خارج از کشور، تزریق آسترازینکا برای سنین زیر ۵۰ سال و بالای ۸۰ سال با محدودیت مواجه شده است اما این واکسن برای زیر ۵۰ سال در ایران چه برای کادر درمان و چه برای مردم عادی تزریق شده است. این واکسن عوارضی مانند علائم بیماری کرونا در فرد واکسینه شده را به دنبال خواهد داشت. تشنج و بدن درد و تب و کوفتگی عضلات از جمله عوارض تزریق این واکسن است. در ایران چنین واکسنی به افراد زیر ۳۰ سال و بالای ۸۰ سال هم تزریق شده است. برخی از واکسینه شده ها در این رده سنی اگر تاب و تحمل عوارض واکسن را نداشته باشند سرانجام فوت می کنند و کشور سازنده واکسن آسترازنیکا فوت واکسینه شده ها در اثر عوارض واکسن را متناسب با نوع واکسن و واکنش بدن طبیعی دانسته است.

این کارشناس حوزه سلامت در ادامه بیان کرد: کسانی که واکسن چینی یا هر نوع واکسن دیگری را تزریق می کنند به خیال اینکه ایمن هستند از ماسک استفاده نمی کنند، بنابراین باید گفت این افراد هم برای خودشان و هم برای اطرافیانشان خطر زا هستند.

محمدرضا محبوب فر در پایان اظهار داشت: ایران اولین کشوری است که دز اول را واکسن روسی و دز دوم را واکسن انگلیسی تزریق می کند. در آینده پس از چنین اتفاقی می توان منتظر به هم خوردن تقویم ایمنی زایی واکسینه شده ها بود. حتی باید گفت که واکسن های چینی و ایرانی ایمنی زایی پایینی دارند و باید به افراد واکسینه شده آموزش داد تا پس از تزریق واکسن، پروتکل های بهداشتی را هم خودشان و هم اطرافیانشان رعایت کنند.