مونا ربیعیان- بیماری کرونا همچنان در حال تاخت و تاز است و علی رغم انجام واکسیناسیون از تعداد مبتلایان و مرگ و میرها کاسته نمی شود. بیماری آنچنان شدید است که حتی صدای بخش هایی از نیروهای منتسب به حاکمیت درآمده است. نماینده تبریز در مجلس با انتقاد از تاخیر در روند کنترل بیماری و واکسیناسیون، گفت: باید همان روز اول در قم حکومت نظامی اعلام می ‌کردند و بعد که ویروس از قم پخش شد یک‌ ماه کل کشور را قرنطینه می ‌کردند اما این کارها را انجام ندادند. مسعود پزشکیان همچنین گفته شل‌ کن سفت‌ کن‌ های ما برای مقابله با کرونا زیاد بود تا جایی که الان آمار مرگ روزانه را ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر اعلام می ‌کنند، انگار نه انگار که آدم‌ها می ‌میرند ولی آمار واقعی مرگ و‌ میر روزانه کرونا در کشور بالاتر از ۱۵۰۰ نفر است.

پزشکیان همه حقیقت را نگفته است

یک کارشناس حوزه سلامت درخصوص صحبت های مسعود پزشکیان نماینده مجلس درباره اینکه آمارهای کرونایی درست نیست و اطلاعات غلط به مردم داده می شود به خبرنگار «اقتصاد پویا» گفت: مسعود پزشکیان خودش در بدنه نظام است و به واقعیت ها کمی دیر اشاره کرده است و تمام واقعیت ها را باز به مردم نگفته است.

محمدرضا محبوب فر در ادامه اظهار داشت: اعتراف ناگزیر پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نشان می دهد عمق فاجعه بیشتر از این است که اطلاع رسانی می شود، به گونه ای که ساخت قبرهای سه طبقه و دو طبقه و پیش ساخته و همچنین حفر قبرهای خندق مانند در کلانشهرهایی مثل تهران، اصفهان، مشهد و اهواز و… انجام شده است و جانمایی آرامستان های جدید در شهرهای کشور در دستور کار قرار گرفته است. اینکه امروز آقای پزشکیان خودش اعتراف می کند که روزانه ۱۵۰۰ نفر جان خود را از دست می دهند نیمی از واقعیت است. درخصوص قرنطینه قم نیز دیر به فکر افتادند چرا که یک ماه این ویروس در قم در گردش بود و اعلام نمی شد و پس از اینکه انتخابات به پایان رسید اعلام کردند که کرونا در قم دیده شده است و قم کانون شیوع این ویروس بود.

چین از طریق قرنطینه بر بیماری غلبه یافت

وی در بخش دیگری از مصاحبه خود از اینکه چین چگونه موفق شده تا کرونا را کنترل کند گفت: کشور چین یکی از کشورهای موفقی است که توانسته این بیماری را کنترل کند آن هم به دلیل اینکه نه تنها واکسیناسیون جمعی داشته بلکه حتی قبل از انجام واکسیناسیون، شهرهایی که فرد یا افراد بیمار یا مشکوک به کرونا در آن دیده می شد به طرز خشونت باری قرنطینه می کردند. درحال حاضر هم اگر ایران قرنطینه سراسری را اعمال کند و با جدیت آن را پیگیری کند و مرزها را نیز کنترل کند می تواند ظرف مدت دو تا سه هفته این بیماری را در کشور کنترل کند تا زنجیره قطع گردد، اما به دلیل اینکه مافیای دارو و تجهیزات پزشکی اجازه چنین عملی را نمی دهند این بیماری کنترل نخواهد شد.

محبوب فر در ادامه اظهار داشت: بعید است که واکسن هایی که وارد کشور شده اند معضل و مشکلات کرونایی را برطرف کند چرا که مشکل اکنون پیشرفته تر شدن این ویروس است.

هرج و مرج و آشفتگی در ثبت نام اربعین وحشت آفرین است

این کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت و بحران های محیطی در بخشی از سخنان خود درخصوص برگزاری اربعین گفت: یک آشفتگی و هرج و مرجی در سامانه اربعین و باجه های بلیت فروشی شرکت های زمینی و هوایی ایجاد شده است که وحشت زا می باشد. در این میان پیاده روی اربعین در شرایطی باید برگزار شود که ۷۰ درصد جمعیت کشور واکسینه شده باشند و تعداد مبتلایان به عدد زیر ۲۰۰۰ نفر و تعداد فوتی ها هم زیر ۵۰ نفر باشد. اما با توجه به سویه های دلتا و لامبدا اثربخشی این واکسن ها مشخص نیست  چرا که واکسن های چینی و ایرانی برای قبل از جهش این ویروس طراحی شده است و بنابراین ریسک ابتلا به این بیماری در اربعین بیشتر خواهد بود. برگزاری چنین مراسمی تحت هیچ عنوان به منطقی نمی آید چرا که کشور عراق در حال حاضر واکسن فایزر و آسترازنکا تزریق کرده اند و ما همچنان به دنبال تزریق واکسن های چینی و ایرانی هستیم. اگر اربعین برگزار شود باید انتظار این را داشته باشیم که پیک ششم فاجعه بارتر از پیک قبلی باشد.

طالبان هم فایزر تزریق کرد

وی در ادامه درخصوص واردات واکسن ها و تبلیغات واکسن ها نیز گفت: همان افرادی که در خصوص واکسن ایرانی تبلیغات می کردند در حال حاضر از واکسن چینی حمایت می کنند و این حجم از تبلیغات به نظر نمایشی است چون به اصطلاح، جوجه واکسیناسیون را باید آخر پاییز شمرد!

محمدرضا محبوب فر در پایان به ماجرای تزریق واکسن های معتبر در عراق و افغانستان پرداخت و گفت: آمریکا از ۲۵۰ روز قبل به دلیل حضور سربازان و خانواده های آمریکایی و سایر کشورها در این دو کشور، در کشورهای عراق و افغانستان واکسن های فایزر، مدرنا و جانسون اند جانسون را به مردم این کشورها تزریق کردند. حتی طالبان نیز از این واکسن ها استفاده کرده است به همین دلیل است که از ماسک استفاده نمی کنند اما ایران به دنبال این است که از چین واکسن وارد کند یا واکسن های اهدایی دریافت کند تا خرید واکسن های معتبر جهانی.