مایه گذاشتن از ضعیف‌ترین اقشار جامعه برای رسیدنِ به اهدافی چون رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال، بهبود وضعیت معیشت و به طور کلی برای توسعه‌یافتگیِ کشور، موضوعی است که در طی سال‌ها از طرف بسیاری از اقتصاددان‌های دست راستی مطرح و البته در بزنگاه‌هایی پیاده شده است.

مونا ربیعیان/ گروهی که معتقدند برای رسیدن به بهترین وضعیت باید بیشترین بهره را از نیروی کار کشید و کمترین فشار را به کارفرما وارد کرد. از این منظر، قانون کار یک قانون دست‌وپاگیر و از مهم‌ترین موانع ایجاد اشتغال و رشد تولید در جامعه است و باید تا جایی که می‌توان آن را به نفع کارفرما تعدیل کرد. اصلاحیه‌ها و آیین‌نامه‌هایی که در طی سال‌ها برای دور زدنِ قانون کار ایجاد شده نیز در همین راستا بوده است. این بخشنامه ها و آیین نامه ها و بگیر و بنندهای پلیسی در تولید باعث شده هم بیکاری در کشور افزایش پیدا کند و هم اقتصاد به طور کل نابود گردد

بازگشایی تولید با عملکرد پلیسی جوابگو نیست

وحید شقاقی شهری؛ اقتصاددان در خصوص اینکه تولید با وجود اسرار قوه قضاییه برای بازگشایی تولید در کشور به خبرنگار ما گفت: تعطیلی تولید و بنگاه های تولیدی در کشور با دستور قوه قضاییه حل نخواهد شد و حتی سیاست های بگیر و ببند و نگرش پلیسی نمی توان اقتصاد را اداره کرد چرا که سیاست های دستوری و تحقیر آمیز در کوتاه مدت می تواند تاثیر داشته باشد اما در درازمدت تاثیری نخواهند داشت و حتی می تواند برای تولید زیان ده نیز باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: اقتصاد ما غیر قابل پیش بینی است و این تولید را به ضرر کشانده است در شرایط فعلی عامل اصلی تعطیلی تولید این است اقتصاد پیش بینی پذیر نیست و نوسانات ارزی باعث شده تا قیمت کالای تولیدی در کشور افزایش پیدا کرده است و تولید کننده می داند که روند افزایشی ارز باعث شده تا کالای اولیه تولید با قیمت گرانتر به دست مصرف کننده برسد و هر سریع پس از تولید کالا گرانتر از قبل به دست تولید کننده می رسد بنابراین این امر باعث شده تا تولید کننده رقبتی برای تولید نداشته باشد و دولت سیزدهم برای تولید باید از اقتصاد پیش بینی شده استفاده کند این گام نخست دولت سیزدهم در اقتصاد است.

افزایش ۴۷۰۰ تومانی دلار طی سه ماه تولید را فلج کرد

این اقتصاددان در بخشی از مصاحبه خود از افزایش قیمت ارز در سه ماه نخست کار دولت سیزدهم گفت: در سه ماهه اخیر بیش از ۴ هزار تومان دلار افزایش پیدا کرده است دولت سیزدهم دلار ۲۳ تومان بوده است و روز هشت مهر ماه دلار ۲۸۲۰۰ بوده است و در مدت کوتاهی ۴۷۰۰ افزایش قیمت دلار را ما شاهد بودیم کمی به گذشته برگردیم در فروردین ۱۳۹۷ دلار ۳۳۰۰ تومان خرید و فروش می شد در حالی که امروز ظرف مدت سه ماه قیمت دلار افزایش ۴۷۰۰ تومانی پیدا کرده است مفهمومی که در این افزایش وجود دارد این است که تولید وجود نخواهد داشت چرا که تولید کننده توان خرید مواد اولیه را ندارد و صرفه اقتصادی هم برای او وجود ندارد.

وی در ادامه مثالی زد: تولید کننده مواد اولیه را خریداری کرده است و تولید و خروخته وقتی قصد دارد که مواد اولیه دوباره خریداری کند با افزایش ۳۰ الی ۵۰ درصدی قیمت کالا رو به رو می شود و همین باعث تعطیلی کارخانه های تولیدی در کشور خواهد شد اقتصاد یک اوصول است که باید به ان پایبند بود و اگر از آن تخطی کنید نمی توانید کاری پیش ببرید.

رقابت پذیری در کشور صفر شده است

وحید شقاقی شهری در ادامه از اقتصاد اوصولی گفت: اقتصاد باید پیش بینی پذیر باشد، به یک ثبات نسبی برسد تا تولید کننده بتواند با اطمینان کار خود را ادامه دهد و در نهایت حمایت از تولید کننده صورت گیرد این حمایت باید روشن و شفاف باشد و به مرور زمان به صفر برسد تا تولید کننده بتواند در بازار رقابت موفق باشد حمایت دائمی می تواند مانند خودروسازی باعث ایجاد فساد و رانت شود و حتی به مرور می تواند تولید را نیز نابود کند.

وی درباره حمایت ادامه داد: تولید کننده باید بداند که ۱۰ سال از او حمایت می شود و بعداز آن باید با وضع تعرفه و موانع موجود کار خود را بدون حمایت ادامه دهد مانند دیگر کشورها که برای حمایت از تولید سقف تعیین می کنند با این کار تولید در کشور جان خواهد گرفت اما اگر به اصول علم اقتصاد پایبند باشیم و متغیرهای کلیدی اقتصاد را ثابت نگاه داریم.

این اقتصاددان در پایان اظهارداشت: تولید کننده باید بداند که اصل رقابت پذیر باشد و انحصار طلبی باید به صفر برسد چرا که انحصار طلبی می تواند مانند خودروسازی اقتصاد را نابود کند شاید نگاه پلیسی در کوتاه مدت پاسخگو باشد اما در دراز مدت می تواند زیان بار باشد و تولید همین حد کم را نیز نابود کند رانت باید در تولید نابود شود تا شاید تولید جان دوباره بگیرد.