معیشت سخت کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی مشکلی است که برای خیلی‌ها قابل درک نیست؛ سال‌ها کار در شرایط سخت به امید آن که یک روزی خواهد آمد تا چند صباحی فارغ از مشکلات زندگی نسبتا راحت و بی‌دغدغه باشی…

مونا رمضانپور/امروز ۲۰ سال و شاید ۳۰ سال از بهترین دوران زندگی‌شان در کارخانه؛ بیمارستان، جاده‌ها و… گذشته و هنوز چشم به دست دیگران دوخته‌اند! هزینه‌ها کمرشکن شده و دخل و خرج کارگر و بازنشسته اصلا با هم نمی‌خواند!

می‌گویند تلاش می‌کنیم زندگی‌تان رو به بهبودی برود؛ مسئولان می‌گویند! و تو و هم قطارانت هیچ اثری از بهتر شدن اوضاع نمی‌بینی!

وضعیت معیشتی سخت مستمری‌بگیران و بازنشستگان گفت که آن‌ها برای تامین هزینه‌‌های خود به مشاغل کاذب روی آورده‌اند و به شستن ماشین مردم،‌ نگهبانی در پارک و سیگارفروشی در کنار خیابان می‌پردازند

کارگران و بازنشستگان اوضاع مالی اشان وخیم است؛ با این حقوق‌ها به کجا خواهیم رسید؟ با ماهی چهار و ۵ میلیون کدام مسئول و نماینده محترم زندگی می‌کند که ما اینگونه باشیم! حقوق‌های ۳۰ تا ۴۰ میلیونی برخی نمایندگان مجلس و مدیران مملکت کجا و دستمزد بخور و نمیرجماعت کارگر و بازنشسته کجا؟

تامین معاش بازنشستگان وظیفه دولت است

امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس درخصوص وضعیت بازنشستگان در شرایط امروزی به خبرنگار ما گفت: وقتی وضع اقتصادی و معیشت مردم طی ۳۰ سال خدمت بدتر از سال قبل شده است و بی مهری ها نسبت به بازنشستگان بیشتر وبیشتر شده است واین باعث شده تا بازنشسته برای تامین معاش خود به دستفروشی وشغل های کاذب روی بیاورند چرا که وزارت رفاه و تامین اجتماعی که وظیفه بهبود بخشی به وضعیت زندگی سالمندان را برعهده دارد کاری نمی کند بنابراین خود بازنشستگان برای تامین معاش دست به هر کاری می زنند.

وی در ادامه بیان کرد: جامعه ما با توجه به اینکه سن عمر بالا رفته است و عمر مردان ۷۵ سال و زنان ۷۸ سال شده است این وظبفه دولت ها است که به وضعیت بازنشستگان رسیدگی کند و از نظر بهداشتی و خدمات پرستاری را رایگان انجام دهند اما با توجه به شرایط موجود و فقر اقتصادی که حاکم شده است نمی توان انتظار داشت تا بازنشستگان کار نکنند.

این جامعه شناس در بخشی از مصاحبه خود از دزدی صندوق بازنشستگی گفت: وقتی معاون احمدی نژاد رحیمی صندوق بازنشستگی را خالی کرده است و سالمندان از لحاظ حقوقی به حقشان نمی رسند و نمی توانند از صندوق بازنشستگی استفاده کنند بنابراین بازنشستگان راننده تاکسی، دستفروشی و… انجام میدهند اما این واقعا ننگ است.

بازنشستگان نباید به فکر دخل و خرج باشند

وی در ادامه اظهارداشت: سالمندان باید بعداز کار باید به فکر تفریح باشند اما بازنشستگان در ایران باید به فکر این باشند که معیشت خود را چگونه تامین کنند مثلا در آمریکا بازنشستگان ایرانی زندگی می کنند و برای آنها حقوق ۸۵۰ دلاری در نظر گرفته شده و همچنین مسکن را تامین می کنند اما بعداز انقلاب به بازنشستگان زسیدگی نمی شود و خرج زندگی بازنشستگان به سختی تامین می شود و این برای یک جامعه ننگ است.

امان الله قرائی مقدم در بخشی دیگر از سازمان تامین اجتماعی گفت: سازمان تامین اجتماعی برای همین است که به بازنشستگان وزنان بی سرپرست رسیدگی شود اما این اتفاق رخ نمی دهد حتی در زمان هخامنشی ها زنان حقوق دوبرابر از مردان دریافت می کردند و حتی حیوانات هم بیمه دارشتند اما امروز تامین معاش هم از سوی دولت صورت نمی گیرد در صورتی که همه ارکان های اجتماعی اعم از قوه قضاییه؛ مجلس و دولت وظیفه تامین رفاه اجتماعی مردم را دارند اما سالمندان و همچنین زنان بد سرپرست با گرانی وتورم موجود نمی توانند زندگی کنند و زارتخانه های کار و اقتصاد باید پاسخگو باشند.