به گفته مسوولان استان سمنان تنها در چهار ماهه اول امسال 95 معدن استان سمنان تعطیل و به معادن غیرفعال استان افزوده شدند.

سلامتی مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان ۷ مهرماه در جلسه مولدسازی معادن استان از افزایش معادن غیرفعال در این استان خبر داد و اظهار کرد: براساس آمار تا پایان سال ۹۸، در مجموع از ۶۱۰‌ معدن موجود استان ۲۷۱ معدن غیرفعال بودند که این رقم در چهار ماهه اول امساله ۳۶۶ معدن غیرفعال افزایش یافتند.

این عضو کمیته مولدسازی معادن استان ادامه داد: بر اساس این‌ گزارش میزان‌ معادن غیرفعال استان از ۴۴.۴ درصد به ۵۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به لزوم فعال‌سازی معادن استان ادامه داد: استان سمنان جزو استان‌هایی است که درصد و نرخ معادن غیرفعال آن نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان با اشاره به سفر معاون وزیر کشور به استان در یکی دو هفته گذشته تصریح کرد: به‌دنبال سفر معاون وزیر به استان، دستور پیگیری،‌ احیاء و مولد سازی این‌ معادن در دستور کار قرارگرفته و مقرر شد تا ماهانه این‌ جلسه به‌منظور پیگیری مباحث و رسیدگی به ‌مشکلات موجود و در نهایت احیاء و مولدسازی معادن غیرفعال، برگزار شود.

سلامتی با اشاره به دلایل غیرفعال بودن بخش زیادی از معادن استان گفت: تعطیلی و غیرفعال بودن این معادن دلایل مختلف و گوناگونی دارد.

وی ادامه داد: با آسیب شناسی صورت گرفته، ۳.۵ درصد معادن غیرفعال این استان با مشکل مخالفت دستگاها و معارضین محلی روبرو هستند، ۴ درصد با مشکل نبود زیرساخت و عدم توجیه اقتصادی و ۱.۴ درصد آنها نیز به دلیل مشکل نبود ایمنی غیرفعال شدند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان  اضافه کرد: همچنین نیم درصد این معادن با مشکل فوت بهره بردار، ۳ درصد با مشکل انقضاء پروانه بهره‌بردار و ۱۱ درصد با مشکل رکود بازار و پائین بودن کیفیت مواد معدنی مواجه بوده و از همین رو تعطیل و غیرفعال شدند. همچنین از این‌ میزان  ۳.۷ درصد معادن پشتیبان بوده و ۱.۴ درصد نیز در حالت تعطیلی موقت قرار دارند.

این مدیر ستادی استانداری سمنان از استان سمنان به عنوان یکی از معدنی‌ترین استان‌ها در کشور نام برد و افزود: بخش معادن یکی ازاولویت های پیشران اقتصاد در استان است.

وی از عزم مسوولان استان برای فعال‌سازی معادن مستعد و دارای ظرفیت استان خبر داد و خاطرنشان کرد: در همین راستا۴۲ معدن استان در حال تجهیز هستند.