شمارش معکوس برای برگزاری دور جدید مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ در حالی آغاز شده است که رفت و آمدهای دیپلماتیک منطقه ای و بین المللی با موضوع ایران و مذاکرات وین افزایش یافته و طرفین نیز انتظارات و خواسته های خود را با صراحت بیشتری بیان می کنند.

مونا ربیعیان/دیدارهای سران کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در اروپا با یکدیگر تا سفرهای پی در پی منطقه ای و اروپایی رابرت (راب) مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، همگی اگرچه با عنوان مشورت و هماهنگی با متحدان و شرکا درباره ایران و توافق هسته ای در دولت بایدن صورت می گیرد؛ اما بیش از آنکه اقدامی با دادن شانس به دیپلماسی در قبال ایران باشد، به نظر می رسد هدف اصلی ان احیای اعتماد از دست رفته متحدان به تصمیمات واشنگتن درعرصه بین المللی پس از عبور از دوره ترامپ و تحولات افغانستان باشد.

 برخی تحلیلگران مسایل بین المللی، خروجی دیدار بایدن با سران سه کشور اروپایی را نمایش وحدت و یکپارچگی می دانند و می گویند  اهمیت بیانیه منتشر شده برای آمریکا از این جهت است که بیانیه یاد شده در آستانه  آغاز مذاکرات ایران و ۱+۴ از یک سو و نشست ماه نوامبر آژانس بین­‌المللی انرژی اتمی از سوی دیگر، منتشر شده است.

 همزمان با مقامات آمریکایی و اروپایی، علی باقری مذاکره کننده ارشد هسته ای و معاون سیاسی وزیر خارجه ایران نیز در حال رایزنی و گفت و گو از مقامات روس و چین تا اروپایی بوده است.

مذاکره بدون شرط و شروط برجام را احیا می کند

فریدون مجلسی، دیپلمات سابق درخصوص احیای برجام به خبرنگار ما گفت: ما هرانچه را می دانیم که گفته می شود و به آشکارا گفته شده مذاکره نخواهند کرد بنابراین تیم مذاکره کننده برای مذاکره نمی رود با توجه به اینکه شرط وشروط هایی ایران برای مذاکره گذاشته است.

وی در ادامه اظهارداشت: شرط و شروط های ایران از مواد مندرج در برجام خارج است بنابراین مذاکره ای در کار نخواهد بود دنیای غرب در حال حاضر احساس خطر کرده است چرا که در بند اول برجام ذکر شده است امنیت منطقه اولویت است امنیت منطقه اسرائیل هم شامل می شود اما ایران به این بند توجهی نکرده است.

این دیپلمات سابق درباره جنگ با اسرائیل گفت: همانطور که میبینید ضربه هایی از سوی ایران به اسرائیل و برعکس زده می شود و این باعث شده تا بایدن چند روز پیش خروج ترامپ از برجام را تحسین کند و اعلام کرد که ایران به مقدم برجام پایبند نبوده است و این باعث شده تا امریکا یک سو از برجام خارج شود وقتی در برجام صراحتا اعلام شده که امنیت منطقه اسرائیل هم هست چرا که اسراویل خط قرمز آمریکا نیز می باشد بنابراین به مذاکره امیدی نیست پس تحریم ها ادامه خواهد داشت.

سهل انگاری دولت های قبل اقتصاد ایران داغون کرد

وی در ادامه تحریم ها را بلای جان مردم خواند و گفت: سهل انگاری های احمدی نژاد در دوره ریاست جمهوری اش باعث شد تا کل دنیا ایارن را محکوم کنند و این اتفاق تلخ ادامه دار شد امروز هم زیان این سهل انگاری را مردم می بینند و تورم و مشکلات اقتصادی؛ فقر و فلاکتی که مردم دارند ناشی از همان سهل انگاری رییس جمهور دولت نهم و دهم بوده است ایران هم برای اقتصاد کشور مذاکره کند چرا که بمب هسته ای را آمریکا قوی تر دارد و قدرتی که این کشور دارد باعث می شود تا غرب هم علیه ایران شود برای مذاکره باید تمام ابعاد در نظر گرفته شود و شرط گذاری می تواند مذاکره را به تعویق بیاندازد.

فریدون مجلسی در پایان اظهارداش: هیچ پولی وارد کشور نشده است شاید چینی ها به جای بدهی کالا بدند یا تهاتری کار کنند اما پولی وارد کشور نشده است از سوی دیگر شاید انگلیس به خاطر زاغری پول بلوکه شده را پرداخت کند که این هم بعید است چرا که اگر قصد پرداخت بدهی های خود را داشت تا کنون این کار را انجام داده بود.