تمام زندگیشان همدم آتش‌اند، هر روز زندگیشان جهنم را به چشم می بییند و هرشبشان را با کابوس شعله های آتش صبح می‌کنند، اما کارشان همین است و عشق به آدم ها و نجات زندگیشان باعث شده تمام این سختی‌ها را تحمل کرده و به بازی با آتش ادامه دهند.

امروز روز مردانی است که شبانه روز در حال نبرد با آتش هستند و شهدا و زخمی های بسیاری در این راه داده اند، اما هنوز هم مردانه پای کارند و هنوز هم هر جا آتشی شعله ور شود سراسیمه می روند و آدم ها را از شعله های بی رحم آتش نجات می‌دهند.

امروز (۷ مهر) روز ملی آتشنشان است و به همین بهانه سراغ مدیرعامل آتشنشانی کرمانشاه رفتیم تا در خصوص وضعیت آتشنشان شهرمان و سختی های کارشان جویا شویم.

آتشپاد غلامرضا رضایی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به سختی های کار آتشنشانان، گفت: هر کاری و هر حرفه ای سختی های خاص خود را دارد، اما در این بین حرفه آتشنشانی به خاطر ارتباطی که با آتش و حوادث مختلف دارد، به مراتب سختی‌های بیشتری هم دارد.

وی افزود: وقتی با شعله های آتش روبه رو شوید و حُرم گرمای آتش به صورتتان بخورد، آن وقت معنی سختی کار آتشنشانی را به خوبی متوجه می شوید واین سختی کار هر روز برای آتشنشانان وجود دارد.

رضایی تصریح کرد: وقتی به مکانی می رویم که همه چیز در شعله های سرکش آتش در حال سوختن است، به وضوح می توان جهنم را به چشم دید و آتشنشانان فداکار ما در این شرایط سخت با شجاعت تمام به دلِ شعله های آتش می زنند و از هیچ تلاش و فداکاری برای مهار آتش و جان انسانهای گرفتار در آن دریغ نمی کنند.

این مسئول به سختی های ماموریت آتشنشانان کرمانشاهی اشاره کرد وافزود: هر ماموریت آتشنشانی سختی های خاص خود را دارد، اما در این بین برخی ماموریت‌ها با سختی ها و خطرات بیشتری همراه است که نمونه آن آتش سوزی امسال “بوزین و مره خیل” بود که واقعا آتشنشانان کرمانشاهی فداکاری بسیاری برای مهار آتش انجام دادند.

وی به آتش سوزی پارکینگ دولت آباد هم اشاره کرد وافزود: در این آتش سوزی چندین تریلی حامل سوخت بنزین دچار حریق شدند و حرارت به حدی بالا بود که هرآن احتمال می دادیم ذوب شویم. من خودم احساس می کردم به همراه چند آتشنشان دیگر امکان ندارد زنده از این حادثه بیرون بیاییم.

وی افزود: در این حادثه ۱۰۰ تریلی سوخت دیگر در محل حادثه بودند که هرکدام ۲۰ هزار لیتر بنزین داشتند و اگر اقدام به موقع آتشنشان ها برای خروج تریلی‌ها و خاموش کردن آتش نبود، واقعا معلوم نبود چه فاجعه ای رخ می داد.

رضایی به حادثه بیرون کشیدن اجساد چهار حفار غیرمجاز در چاهی در گیلانغرب هم اشاره کرد وافزود: در این حادثه آتشنشانان حدود نیمه های شب اعزام شدند و ساعت حدود پنج صبح کار بیرون کشیدن اجساد انجام شد که واقعا کار دشواری بود. دهانه چاه که درون یک غار قرار داشت به حدی باریک بود که به سختی یک آدم می توانست از آن داخل برود و آتشنشانان با سختی فراوان به عمق ۱۵ متری چاه رفته و این اجساد را بیرون کشیدند.

وی افزود: این ماموریت های تنها بخشی از سختی‌های کار آتشنشانان است و هر روز نیروهای ما با این حوادث می‌گذرد.

رضایی در ادامه با اشاره به فعالیت ۱۸۰ آتشنشان در کرمانشاه گفت: خوشبختانه با جذب ۸۰ نیروی جدید عملا میانگین سنی آتشنشانان کرمانشاه به کمتر از ۳۰ سال رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر یازده ایستگاه آتشنشانی در شهر فعال است که با توجه به کلانشهر بودن کرمانشاه و وسعت آن به ۱۰ ایستگاه دیگر نیاز داریم.

رضایی تصریح کرد: در حال حاضر زمین لازم برای راه اندازی دو ایستگاه در چقاگلان و شهرک جهاد تملک شده و مقدمات راه اندازی این دو ایستگاه در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان آتشنشانی کرمانشاه با بیان اینکه در ماه های اخیر حدود هشت میلیارد تومان تجهیزات برای آتشنشانی کرمانشاه خریداری شده، گفت: خوشبختانه کمبودی در این زمینه نداریم و تنها مشکل نبود نرده بان ۶۲ متری است.

وی افزود: با توجه به آپارتمان سازیهای گسترده در شهر وجود نرده بان ۶۲ متری برای انجام بهتر ماموریت های آتشنشانی کرمانشاه ضروری است.